گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا سرانجام به جمع کشور‌هایی پیوست که نسبت به قوانین ضددامپینگ ایالات‌متحده اعتراض دارند. این کشورها می‌گویند که ایالات متحده با استفاده از سیستم زیرویینگ تجارت آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است. زیرویینگ شرایطی است که آمریکا فراهم می‌کند و به موجب آن تعرفه‌ها برای مدت طولانی در حد بالا قرار می‌گیرند. زیرویینگ به طور مستقیم باعث کاهش صادرات کشور‌ها می‌شود، اما مقامات تجاری آمریکا می‌گویند که اعمال قانون زیرویینگ برای جلوگیری از قیمت شکنی الزامی است.

اگرچه اکنون اتحادیه اروپا به جمع مخالفان این رفتار تجاری آمریکا پیوسته است، اما تحلیلگران عقیده دارند که عملا تا پیش از دیدار پیترماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا و سوزان شوواب، نماینده تجاری آمریکا، هیچ شکایتی رسما تحویل سازمان تجارت جهانی نخواهد شد. دیدار این دو مقام تجاری هفته آینده در نیویورک انجام خواهد شد. پیترماندلسون در این مورد به خبرنگار رویتر گفت: سیاستی که اکنون آمریکا در پیش گرفته است، به زیان اعضای اتحادیه اروپا است و مستقیما بر صادرات محصولاتی همچون فولاد، محصولات شیمیایی و محصولات غذایی تاثیر منفی گذاشته است.

ارزش این محصولات به چندین میلیون دلار در سال می‌رسد. پس از طرح شکایت اتحادیه اروپا علیه چین در ماه آوریل، اکنون این بزرگ‌ترین دعوای مطرح شده در سطح سازمان تجارت جهانی است. اما به عقیده بسیاری از تحلیلگران این دعوا می‌تواند بر ادامه مذاکرات تجارت آزاد موسوم به دور دوحه تاثیر بگذارد. این مساله می‌تواند بسیار مهم‌تر از تاثیر خود این اختلاف بر سر قوانین ضددامپینگ باشد.

گفت‌وگوهای دور دوحه پس از اجلاس ناموفق ماه جولای در وین، اکنون در آستانه شکست کامل قرار دارد و اختلاف‌نظر آمریکا و اتحادیه اروپا می‌تواند شکست آن را کامل کند.

اکنون اتحادیه اروپا، آمریکا را متهم می‌کند که با وضع قوانین سختگیرانه تحت‌نام برخورد با دامپینگ باعث شده است تا بازرگانان این اتحادیه بازار خود را از دست بدهند و از طرف دیگر آمریکا نیز در پاسخ می‌گوید که اروپا قصد دارد به این بهانه از قید قوانین ضددامپینگ فرار کند.