گروه بین‌الملل- رهبران کودتاچیان تایلند بحث درباره انتصاب نخست‌وزیر جدید این کشور را آغاز کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، رهبران کودتا، به مردم قول دادند که ظرف دو هفته آینده جایگزینی برای تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر معزول این کشور پیدا کنند.

این در حالی است که پادشاه تایلند در یک برنامه تلویزیونی حمایت خود را از کودتا اعلام کرد. او ژنرال سونتی رهبر کودتاچیان را وفادار به سلطنت و کشور دانست. سربازان و ارتش برای این که از نارضایتی عمومی جلوگیری و حمایت مردم را جلب کنند، در خیابان‌ها لبخند برلب دارند. آنها تلاش می‌کنند تا از خود چهره مثبتی نزد افکار عمومی برجا بگذارند.

رادیو ارتش به نیروهای ارتشی دستور داده است تا با مردم دوستانه رفتار کنند. این دستورات از آن جهت است که فردای روز کودتا در تایلند حکومت نظامی اعلام شد و تانک‌ها و دسته‌های نظامی در خیابان‌های بانکوک مستقر هستند و ارتش هر گونه اجتماعی را در خارج از مراکز خرید بزرگ ممنوع اعلام کرده است. پس از کودتا فعالان سیاسی حامی دموکراسی در اعتراض به کودتا و برکناری تاکسین شیناواترا بیرون ریختند، اما این اعتراض بدون حادثه‌ای خاص پایان یافت.رهبری جدید با انتقادات زیادی از طرف گروه‌های سیاسی راست درباره ممنوعیت هرگونه میتینگ و اجتماع سیاسی مواجه است. گروه‌های سیاسی همچنین از این که ارتش وظایف قانون‌گذاری را در غیاب پارلمان برعهده گرفته است انتقاد شدید کرده‌اند. حکومت نظامیان در تایلند فعالیت همه رسانه‌های جمعی را تعطیل کرده و رادیو و تلویزیون را در اختیار خود گرفته است. ارباب جراید به محدودیت‌های جدید اعتراض کرده‌اند.

ژنرال سونتی، رهبر کودتا در پاسخ به انتقادات گروه‌های سیاسی گفته است آنها سعی خواهند کرد انتخابات برای انتخاب نخست‌وزیر جدید را در اکتبر برگزار کنند تا قدرت را به او تفویض کنند.

وی افزود: آنها بحث و گفت‌وگو را درباره نامزدهای احتمالی برای احراز پست نخست‌وزیری موقت آغاز کرده‌اند. قرار است آنها یک فهرست از کاندیداهای احتمالی به شاه ارائه دهند و او در روز چهارشنبه فرد مورد نظر را برگزیند. گزارشگران می‌گویند: سوپاچایی پانیچپاکدی، رییس پیشین سازمان تجارت جهانی یکی از کاندیداهای اصلی برای احراز این پست است. پانیچپاکدی در حال حاضر رییس گروه توسعه و تجارت سازمان ملل است. دیگر نامزد احتمالی برای جایگزینی تاکسین شیناواترا، پریدیاترون دواکولا رییس بانک مرکزی کشور است.

تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر معزول تایلند پس از کودتا گفت: او به «استراحت» احتیاج دارد و کودتا به او فرصت این استراحت را داد، او در عین حال از کودتاچیان خواست تا سریعا انتخابات را برای انتخاب نخست‌وزیر جدید برگزار کنند. او از احزاب و گروه‌های سیاسی تایلند خواست تا همه با هم برای «آشتی ملی» بکوشند. او که در حال حاضر در لندن به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت: پس از یک دوره استراحت قصد دارد به تحقیق و مطالعه و احتمالا کارهای خیریه برای تایلند روی آورد. او اعلام کرد قصد ندارد برای همیشه در لندن بماند.