رئیس کمیسیون اروپایی گفت که مقامات اجرایی اتحادیه اروپا طی چند روز آینده اعلام می‌‌کنند که آیا وضعیت کاندیداتوری به اوکراین برای پیوستن به این اتحادیه را اعطا خواهند کرد یا خیر؟ رئیس‌‌جمهوری اوکراین ۲۸فوریه۲۰۲۲ درخواستی را برای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا امضا کرد. زلنسکی در کنار فون در لاین گفت که تصمیم اتحادیه اروپا درخصوص اوکراین «آینده اروپا را مشخص خواهد کرد.» وی مدعی شد: «تمام اروپا جزو اهداف روسیه خواهد بود و اوکراین اولین کشوری است که مورد حمله قرار گرفته است.» «آستین رمزی» در گزارش۱۲ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین هم می‌گوید که برای حمایت از درخواست کشورش برای پیوستن به اتحادیه اروپا کار می‌‌کند؛ زیرا ناظران می‌‌گویند به نظر می‌‌رسد که جنگ به سمت مرحله‌‌ای طولانی پیش می‌‌رود که بیشتر به نفع روسیه است.

فون در لاین هم در توییتر نوشت: «این جنگ یک آزمون استرس‌آفرین بزرگ است و کل این کشور در حال ورود به آن است. همین روحیه برای اصلاح و نوسازی کشور لازم است و اروپا اینجاست تا از شما حمایت کند.» اگرچه اتحادیه در حال بحث درباره راه‌هایی برای ادغام اوکراین و سایر کشورهای پیرامونی خود است؛ اما عضویت کامل ممکن است سال‌ها طول بکشد. زلنسکی روز شنبه گفت که دولت او «حتی سخت‌‌تر از همیشه در همه سطوح برای گرفتن تصمیم درست کار می‌‌کند.» زلنسکی گفت: «من متقاعد شده‌‌ام که این تصمیم می‌‌تواند نه تنها کشور ما، بلکه کل اتحادیه اروپا را نیز تقویت کند. چه اتفاق دیگری باید در اروپا بیفتد تا برای شکاکان روشن شود که واقعیت خارج نگه داشتن اوکراین از اتحادیه اروپا علیه اروپا عمل می کند؟»

فون در لاین در میان نشانه‌هایی از ناامیدی از سوی متحدان از کی یف بازدید کرد. بایدن روز جمعه در انتقادی نادر از زلنسکی، از اینکه رهبر اوکراین ارزیابی‌‌های آمریکا مبنی بر احتمال حمله پوتین را کم‌اهمیت جلوه داده است، ابراز شکایت کرد.

بایدن در یک گردهمایی در راستای جمع‌آوری کمک مالی برای حزب دموکرات در لس‌آنجلس گفت: «من می‌دانم که بسیاری از مردم فکر می‌کردند که من ممکن است اغراق کنم؛ اما می‌دانستم و ما اطلاعاتی داشتیم که او [پوتین] قرار است وارد جنگ شود. شکی نبود. زلنسکی نخواست آن را بشنود. همان‌طور که بسیاری دیگر نخواستند بشنوند.» مقامات اوکراینی اظهارات بایدن را رد و استدلال می‌کنند که توانایی این کشور برای عقب راندن نیروهای روسیه از کی‌یف نشان می‌دهد که برای جنگیدن آماده بودند.

با این حال، پس از بیش از ۱۰۰روز جنگ، روسیه دستاوردهایی را در شرق و جنوب اوکراین به‌دست آورده است. چشم‌انداز یک درگیری طولانی، سوالاتی را درباره این مساله مطرح کرده است که آیا متحدان اوکراین سطح حمایت خود را در مواجهه با نگرانی‌های اقتصادی در داخل حفظ خواهند کرد یا خیر؟ تلاش‌‌های آمریکا برای گسترش ائتلاف متوقف شده است؛ زیرا کشورهایی مانند برزیل و هند در افزودن به وزن خود در راستای کارزار تحریم‌‌ها و فشار دیپلماتیک علیه روسیه تردید نشان داده‌اند. «دالیا حطوقه» و «حمزه محمد» هم در گزارش ۱۱ژوئن برای الجزیره به نقل از زلنسکی نوشتند که نبردهای خیابانی شدید در سورودونتسک ادامه دارد و زلنسکی به مدافعان اوکراینی که هفته‌ها پیشروی روسیه را متوقف کرده‌اند، افتخار می‌کند. او گفت که روس‌ها از زمان آغاز جنگ در ۲۴فوریه متحمل خسارات سنگینی شده‌اند. رئیس جمهور اوکراین افزود: «آیا به یاد دارید که روسیه چگونه امیدوار بود تا اوایل ماه مه کل دونباس را تصرف کند؟ اکنون صد و هشتمین روز جنگ است و جنگ در دونباس همچنان ادامه دارد. خسارات وارده به اشغالگران از جمله در این منطقه بسیار قابل‌توجه است. درمجموع، ارتش روسیه امروز حدود ۳۲۰۰۰کشته داده است. برای چی؟ روسیه چه چیزی برای شما به ارمغان آورد؟» این در حالی است که «جاش پنینگتون» ،«ایران ناصر» و «جورژ انگلس» در گزارش ۱۲ژوئن در سی‌ان‌ان نوشتند: سورودونتسک در قلب دونباس قرار دارد؛ یک منطقه صنعتی گسترده در شرق اوکراین که از سال۲۰۱۴، زمانی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه کنترل دو منطقه را در آنجا به‌دست گرفتند – یعنی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک- شاهد درگیری‌های متناوب بوده است. اوکراین همچنان کنترل کارخانه شیمیایی آزوت در سورودونتسک را در دست دارد؛ جایی که بنا بر گزارش‌ها ۸۰۰ نفر در آن پناه گرفته‌اند. همزمان یک مقام مورد حمایت روسیه ادعا کرد که جنگنده‌های اوکراینی نیز در آنجا گیر افتاده‌اند.