بریتانیا تعطیل شد

مقامات بریتانیا، بیشتر کشور را برای اولین‌‌بار در تاریخ تحت هشدار «قرمز» برای گرما قرار دادند، دمای هوا در حدود ۵/  ۳۷درجه سانتی‌‌گراد در سراسر لندن و جنوب کشور و میدلندز معلق بود. بالاترین میزان در بریتانیا ۱/  ۳۸درجه سانتی‌گراد بود که البته به رکورد ثبت‌‌شده ۲/  ۳۸درجه سانتی‌‌گراد در کمبریج در ماه ژوئیه در سال۲۰۱۹ نرسید؛ اما برای مردم غوطه‌‌ور در گرمای آتشین، تفاوت چندانی وجود نداشت. در متروی لندن، اکثر خطوط تهویه‌‌ هوا ندارند. جورجیا مک‌‌کواد، ۲۲ ساله چمدان سنگینش را در حالی که به سمت ایستگاه اتوبوس ویکتوریا می‌‌رفت، حمل می‌‌کرد تا به پاریس سفر کند. مک‌کواد گفت: «در حال حاضر هوا واقعا داغ است.» اما او افزود: «من نمی‌‌خواهم اوبر بگیرم؛ زیرا استفاده زیاد از ماشین‌‌ها همان چیزی است که در وهله اول باعث این گرما شده است.» او انتظار دارد که با دمای شدیدتری در پاریس روبه‌رو شود؛ زیرا هوای بسیار گرمی ایتالیا و اسپانیا را در طول هفته گذشته فراگرفته و همین موجب شده است تا آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی در فرانسه و سایر بخش‌های اروپا شعله‌‌ور شود.

روز دوشنبه، آتش‌‌نشانان فرانسوی در حال مبارزه با دو آتش‌‌سوزی عظیمی بودند که در طول هفته گذشته ۵/  ۱۴۲کیلومتر مربع از جنگل‌‌های خشک کاج را در جنوب غربی فرانسه از بین برده بود و حدود ۱۶هزار نفر را مجبور به تخلیه کرد. برای بریتانیا، کشوری که به‌‌خاطر ابرهای باران‌‌زایش، رگبارهای مکرر و آب‌‌وهوای معتدلش شناخته می‌‌شود، گرمایی به سبک آریزونا برای مختل کردن بخش زیادی از کشور کافی بود. حالا این گرما در فصل مبارزه‌های سیاسی نیز وارد بحث شده است. در ایالات متحده و دیگر کشورها، مردمانش با این نوع آب و هوا خو گرفته‌‌اند؛ به‌‌گونه‌‌ای‌که این گرما گاهی در این مناطق رکوردشکن می‌‌شود. زیرساخت‌‌های ضروری در این اقلیم‌‌ها، از مدارس گرفته تا وسایل حمل‌‌ونقل عمومی تا خانه‌های شخصی، برای مقابله با آن طراحی شده‌‌اند و بدن افراد بیشتر با آن سازگار است.

در بریتانیا، خانه‌ها، به‌‌ویژه خانه‌های قدیمی‌‌تر، برای حفظ گرما ساخته شده‌‌اند و ساکنان آنها نیز به همین ترتیب تجهیز شده‌‌اند. در واقع، بریتانیایی‌‌ها برای آب و هوای شدید از همه نوع - چه در کولاک زمستانی و چه باران تابستانی - آماده نیستند و گرمای شدید پیاده‌‌روها نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از خدمات قطار لغو شدند؛ درحالی‌که برخی دیگر از ترس اینکه ریل‌‌ها ممکن است تغییر شکل داده باشند، با سرعت کم حرکت کردند. فرودگاه لوتون، در شمال لندن، پس از اینکه گرما باعث «نقص» در باند فرودگاه شد، برای مدت کوتاهی بسته شد و پروازها مجبور شدند به فرودگاه‌های دیگر تغییر مسیر دهند.در لندن، زنجیر و پایه‌های چدنی پل همِراسمیت در تیمز در فویل براقی پیچیده شد تا از آنها در برابر نور خورشید محافظت کند. امواج گرمای قبلی باعث ایجاد شکاف در آهن شده بود و این نگرانی را ایجاد کرده بود که پل باشکوه اما پوسیده قرن ۱۹ ممکن است فرو بریزد.

به گفته پلیس لندن، یک پسر ۱۴ساله عصر دوشنبه ناپدید شد و گمان می‌‌رود هنگام شنا در تیمز غرق شده باشد؛ زیرا هزاران نفر از هشدارها سرپیچی کرده و برای فرار از گرما به سمت آب هجوم آورده‌‌اند. سخنگوی نیروی هوایی سلطنتی به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه پروازهای خود را به داخل و خارج از پایگاه خود متوقف کرد؛ زیرا ممکن است قیر در باند فرودگاه ذوب شده باشد. با این حال او افزود که از فرودگاه‌های جایگزین استفاده شد و عملیات نیروی هوایی تحت تاثیر قرار نگرفت. مقامات از مردم خواستند فقط در صورت لزوم از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و دوشنبه و سه‌شنبه از خانه کار کنند - درخواستی که یادآور عمق همه‌‌گیری ویروس کرونا است. اما تعداد کمی از خانه‌ها دارای تهویه مطبوع هستند و همین میلیون‌‌ها نفر را مجبور می‌‌کند بین یک رفت‌‌وآمد بی‌‌سابقه یا یک دفتر کار خفه‌‌کننده یا یک خانه بسیار گرم، یکی را انتخاب کنند.

چرا اروپا جهنم شد؟

دو ماه پیش، فرانسه گرم‌ترین ماه مه خود را در تاریخ خود تجربه کرد و در برخی شهرها رکورد بالایی داشت. ماه گذشته، فرانسه بار دیگر تحت تاثیر موج گرمای بهاری بود و همین گرما اسپانیا، ایتالیا و دیگر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داد. سپس در این ماه، لهستان و سایر بخش‌های اروپای شرقی در «وِرد خانمان برانداز» گرمای شدید آسیب دیدند. اکنون دمای هوا در سراسر اروپا دوباره افزایش یافته است، از اسپانیا تا جزایر بریتانیا دمای هوا به ۴۰درجه نزدیک شده و در حال گسترش به شرق اروپا است.در اسپانیا نیز ۵۰۰نفر به دلیل گرما جان سپردند. آتش‌‌سوزی‌‌های جنگلی ناشی از گرما در بسیاری از کشورها شعله‌‌ور است و بسیاری از این قاره درگیر یک خشکسالی طولانی است. این در حالی است که هنوز دو ماه از تابستان باقی مانده است. دانشمندان می‌‌گویند که گرمای شدید مداوم در سال جاری با یک روند مطابقت دارد. آنها می‌‌گویند که امواج گرما در اروپا با سرعت بیشتری نسبت به سایر نقاط کره زمین، از جمله غرب ایالات متحده، در حال افزایش است.

گرم شدن کره‌زمین در سراسر جهان در حال رخ دادن است؛ زیرا دماها به‌طور متوسط حدود ۱/  ۱ درجه سانتی‌گراد بالاتر از اواخر قرن ۱۹است، یعنی دوران قبل از انتشار دی اکسیدکربن و سایر عوامل گرمازا. اما فراتر از آن، عوامل دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها شامل گردش جو و اقیانوس است که ممکن است اروپا را به یک نقطه داغ موج گرما تبدیل کند. هیچ دو موج گرمایی دقیقا یکسان نیستند. دمای سوزان کنونی که در روز دوشنبه به انگلیس و ولز رسید تا حدی ناشی از منطقه‌‌ای از هوای کم‌‌فشار سطح بالایی است که روزهاست در سواحل پرتغال اتراق کرده است. این در اصطلاح دانشمندان اتمسفر به‌عنوان «کم‌‌فشار بریده» شناخته می‌‌شود که حاصل فعل و انفعالات بادهای غربی رودخانه‌‌ای غربی و تندبادها یا جت استریم‌‌های عرض جغرافیایی است که در ارتفاعات بالا دور سیاره می‌چرخد. مناطق کم‌‌فشار تمایل دارند هوا را به سمت خود بکشند. در این مورد، منطقه کم‌‌فشار به‌طور پیوسته هوا را از شمال آفریقا به سمت خود و به اروپا می‌‌کشد.

کای کورنهوبر، محقق در رصدخانه لامونت-دوهرتی، بخشی از دانشگاه کلمبیا می‌‌گوید: «این، هوای گرم را به سمت شمال پمپاژ می‌‌کند.» دکتر کورنهوبر در مطالعه‌‌ای که در این ماه منتشر شد، مشارکت داشت و این مقاله نشان داد امواج گرما در اروپا در چهار دهه گذشته از نظر فرکانس و شدت افزایش یافته است و این افزایش را حداقل تا حدی با تغییرات در جریان تندباد یا «جت استریم» (جریان هوایی با سرعت بیش از ۸ کیلومتر بر ساعت) مرتبط می‌‌داند. محققان دریافتند که بسیاری از امواج گرمای اروپا زمانی رخ می‌‌دهند که جریان جت موقتا به دو قسمت تقسیم می‌‌شود و ناحیه‌‌ای از بادهای ضعیف و هوای پرفشار بین دو شاخه باقی می‌‌ماند که منجر به ایجاد گرمای شدید می‌‌شود. محققان دریافتند که بسیاری از امواج گرمای اروپا زمانی رخ می‌‌دهند که جت استریم موقتا به دو قسمت تقسیم می‌‌شود و ناحیه‌‌ای از بادهای ضعیف و هوای پرفشار بین دو شاخه باقی می‌‌ماند که منجر به ایجاد گرمای شدید می‌‌شود.