عملیات نظامی ترکیه عمدتا شبه‌‌نظامیان «یگان‌‌های مدافع خلق کرد» (YPG) را هدف قرار داده است که ترکیه آنها را شاخه سوری «حزب کارگران کردستان» (PKK) - یک گروه «تروریستی» در ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا- می‌‌داند. با این حال، YPG نیروی غالب در «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که ایالات متحده برای مبارزه با داعش به‌شدت به آن متکی بود. تهاجم به سوریه و تهدید عملیات نظامی جدید، آنکارا را به درگیری با دمشق و ایجاد تنش با روسیه، حامی اصلی دولت سوریه، کشانده است. اردوغان روز جمعه در پی رفع برخی از ترس‌‌های دولت سوریه گفت که کشورش با وجود افزایش درگیری‌‌ها با نیروهای کرد در شمال، به دنبال تصرف هیچ سرزمینی در سوریه نیست. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «ما به خاک سوریه چشم نداریم؛ زیرا مردم سوریه برادران ما هستند. رژیم باید از این موضوع آگاه باشد.»

اظهارات اردوغان چند روز پس از آن بیان شد که دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که حمله هوایی ترکیه به یک پاسگاه مرزی سوریه که توسط نیروهای دولتی اداره می‌شود، ۱۷جنگجو را کشته است. خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، کشته شدن سه سرباز ارتش سوریه را تایید کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته در سخنانی خواستار آشتی بین دولت سوریه و مخالفان شد. این امر منجر به کارزار گسترده مخالفان سوری شده است که هر گونه توافق احتمالی آینده بین ترکیه و دولت سوریه را رد می‌کنند. چاووش اوغلو گفته بود: «باید به شکلی زمینه مصالحه بین مخالفان و رژیم سوریه را فراهم کنیم.در غیر این صورت صلح پایدار برقرار نخواهد شد.» به فاصله کوتاهی پس از سخنان چاووش اوغلو تظاهرات مخالفان حکومت سوریه در مناطق تحت کنترل شورشیان شروع شد. آنها پرچم‌‌های شورشیان را حمل می‌‌کردند و پرچم‌‌های ترکیه را از ساختمان‌های اداری و ایستگاه‌های پلیس پایین کشیدند.

خبرگزاری آناتولی نیز نوشت، رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مسیر بازگشت از شهر لویو، واقع در اوکراین، احتمال گفت‌وگو با دولت سوریه و درپیش گرفتن روند دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات میان دو طرف را بعید ندانست. به گزارش آناتولی، اردوغان گفت: «آمریکا و نیروهای ائتلاف، پرورش‌دهنده اصلی تروریسم در سوریه هستند و همچنان به این کار ادامه می‌‌دهند. ما باید گام‌‌های بیشتری با سوریه برداریم تا از طریق آن بتوانیم بسیاری از طرح‌ها را در منطقه ناکام بگذاریم.» رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «همیشه در قبال بحران سوریه احساس مسوولیت کرده‌‌ایم و همیشه بخشی از راه‌حل بوده‌‌ایم؛ هدف ما حفظ صلح منطقه‌‌ای و حفاظت از کشورمان در مقابل پیامدهای این بحران است. هدف ما شکست نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیست، بلکه هدف ما مبارزه با تروریسم در شمال سوریه و شرق فرات است.»

با وجود اینکه ترکیه در سال‌های اخیر عملیات نظامی در داخل خاک سوریه انجام داده است، اما رجب طیب اردوغان روز جمعه لحنی ملایم‌‌تر از اظهارات قبلی خود درباره حکومت سوریه داشت. ترکیه از سال۲۰۱۶ در چارچوب عملیات نظامی به نام «سپر فرات» به متحدان سوری خود کمک کرده است تا صدها کیلومتر از خاک سوریه را تصرف کنند. نیروهای ترکیه و متحدان سوری در حدود ۳۰کیلومتر در عمق خاک سوریه پیشروی کرده‌‌اند و عمدتا شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» را هدف قرار دادند. ترکیه در جنگ داخلی سوریه از برخی از گروه‌های اسلام‌‌گرای مخالف بشار اسد حمایت کرده است. حکومت سوریه هم دولت ترکیه را به حمایت از «تروریست‌‌ها» در این کشور متهم می‌‌کند.