به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، برای ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه که ریاست افتتاح پل در سال۲۰۱۸ را بر عهده داشت، به نظر می‌رسد که این انفجار یک توهین به‌شدت شخصی بوده و بر شکست او در کنترل یکسری حملات بی‌‌امان اوکراین تاکید می‌‌کند. در مقابل برخی از مفسران رسانه‌های خبری روسیه خواستار تخریب زیرساخت‌‌های برق اوکراین و سیستم‌‌های حمل‌ونقل مورد استفاده برای واردات تسلیحات غربی برای اوکراین شدند. اوگنی پادوبنی، خبرنگار جنگ برای شبکه دولتی راشا تودی گفت که به نظر می‌‌رسد، هیچ‌‌کس در رهبری اوکراین دیگر از روسیه نمی‌‌ترسد. وی در کانال تلگرامی راشا تودی نوشت: «دشمن دیگر ترسی ندارد و این شرایط باید به سرعت اصلاح شود. فرماندهان تشکل‌‌ها، روسای سازمان‌های اطلاعاتی، سیاستمداران رژیم جنایتکار کی‌‌یف با آرامش و بدون سردرد می‌‌خوابند و با خلق و خوی خوب از خواب بیدار می‌‌شوند، بدون اینکه احساس کنند برای جنایتی که کرده‌‌اند باید تنبیه شوند.»

الکساندر کوتس، خبرنگار جنگی روزنامه روسی «کومسومولسکایا پراوادا» در تلگرام نوشت که از کار انداختن این پل، تلاش‌‌های مسکو را برای حفظ قلمروی خرسون در منطقه جنوب اوکراین دچار مشکل می‌‌کند و به احتمال زیاد راه را برای حمله به کریمه در آینده باز می‌‌کند. او «ثباتی» را که اوکراین در جنگ از خود نشان می‌‌داد «غبطه‌‌انگیز» توصیف کرد و از روسیه خواست که «اوکراین را وارد قرن هجدهم کند.» او این سخنان را در حالی مطرح کرد که اصلا توجهی به جمعیت غیرنظامی اوکراین نکرده است. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌‌شود که هنوز هیچ مقام رسمی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است. البته مقامات اوکراینی در گذشته گفته بودند این پل هدف قانونی برای حمله خواهد بود و این انفجار نشان می‌‌دهد که تصادفی نبوده و حالا هم رضایت خود را از این تخریب پنهان نکرده‌‌اند.

حمله به زاپوریژیا

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید ده‌ها نفر در شهر زاپوریژیا در جنوب شرقی این کشور پس از گلوله‌‌باران این شهر توسط ارتش روسیه در طول شب کشته شدند. به گزارش الجزیره، فرماندهی مرکزی ارتش در روز یکشنبه در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد: «یک‌شبه، نیروهای روسی به طرز بی‌‌سابقه‌‌ای به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های مدنی حمله کردند.»

اطلاعات درباره قربانیان در حال بررسی است، اما در حال حاضر درباره ده‌ها کشته یا مجروح صحبت می‌‌شود.پیش از این، آناتولی کورتف، یکی از مقامات این شهر گفته بود که حداقل ۱۷ نفر در بمباران شبانه کشته شدند. آناتولی کورتف، یکی از مقامات محلی، دبیر اداره شهر در اپلیکیشن پیام‌‌رسان تلگرام نوشت: «در نتیجه حمله موشکی شبانه به زاپوریژیا، ساختمان‌های آپارتمانی و جاده‌های یک منطقه مسکونی در شهر آسیب دیده‌‌اند.» «روری چالاندز» گزارشگر الجزیره از کی‌‌یف گفت: «این شهر طی روزهای اخیر مکررا» توسط حملات هوایی و موشکی روسیه مورد حمله قرار گرفته است.» او افزود: «این در بهترین حالت شلیک بدون هدف بوده است، در بدترین حالت، عمدی به نظر می‌‌رسد.» مقامات در زاپوریژیا می‌‌گویند که هواپیماهای روسی حداقل ۱۲موشک به این شهر شلیک کرده‌‌اند. روسیه در میدان نبرد در اوکراین تحت فشار فزاینده‌‌ای قرار دارد؛ جایی که نیروهای اوکراینی به پیشروی در یک ضد حمله که از ابتدای ماه گذشته در منطقه خارکیف آغاز شد، ادامه می‌‌دهند.

فرمانده جدید روس‌‌ها

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ژنرالی را با شهرت تجربه طولانی جنگیدن در جنگ‌‌های پیچیده به فرماندهی نیروهای خود در اوکراین منصوب کرد؛ جایی که شکست‌‌های مکرر انتقاد عمومی بسیار غیرعادی را از ارتش برانگیخته و آنها را متهم به بی‌‌کفایتی کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این وزارتخانه در بیانیه‌‌ای گفت: «ژنرال سرگئی سوروویکین، ۵۵ ساله که قبلا افسر فرمانده ناحیه نظامی جنوبی بود و نیروهایش با یک ضدحمله شدید اوکراینی روبه‌رو بودند، رهبری آنچه را که روسیه «عملیات نظامی ویژه» می‌‌نامد، بر عهده خواهد داشت. اگرچه ژنرال در بیشتر دوران حرفه‌‌ای خود در پیاده نظام تخصص داشت، اما فرماندهی نیروی هوایی روسیه را نیز بر عهده داشت. او از سال۲۰۱۵ نیروهای روسیه را رهبری می‌‌کرد که در سوریه حضور داشتند و فرماندهان آمریکایی گاهی مستقیما با او در آنجا مشورت می‌‌کردند تا از درگیری جلوگیری کنند.

در اوکراین، نیروهای روسی، به‌‌ویژه با ناتوانی در هماهنگی پیاده نظام، توپخانه و نیروی هوایی مواجه شده‌‌اند، مضاف بر اینکه اوکراین در هفته‌های اخیر تهاجمی‌‌تر شده است. ژنرال کیریلو او.بودانوف، رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین در ماه ژوئن گفت: «سوروویکین می‌‌داند که چگونه با بمب افکن‌‌ها و موشک‌‌ها بجنگد، این کاری است که او انجام می‌‌دهد.» تحلیلگران نظامی مدعی‌‌اند که او مدت‌ها به فساد و بی‌‌رحمی شهرت دارد. مایکل کوفمن، مدیر مطالعات روسیه در «سی‌‌ان‌‌ای» یک موسسه تحقیقاتی دفاعی مستقر در ویرجینیا گفت: «او به‌عنوان یک فرمانده بسیار بی‌‌رحم شناخته می‌‌شود که با زیردستان بد برخورد می‌کند و به خلق و خوی تند معروف است.» هنوز مشخص نیست که تغییر اعلام شده که در میان سایر اخبار مطبوعاتی رسمی مدفون شده است، تفاوت زیادی در زمین ایجاد کند. همین ماه گذشته، وزارت دفاع با یک اعلامیه نادر از تغییر سطح رهبری در رده بالا پس از شکست نیروهای خود در شمال شرق اوکراین خبر داد.

همچنین بر اساس یک پست رسانه اجتماعی که توسط یک مقام ارشد و برخی اسناد دولتی درز پیدا کرده است، منطقه نظامی شرقی هم‌‌اینک با یک فرمانده جدید اداره می‌‌شود. نام این فرمانده سپهبد رستم مرادوف است که قبلا نیروهای روسی را در منطقه دونباس تصرف‌‌شده اوکراین رهبری می‌‌کرد. وزارت دفاع هنوز این تغییر را در روز شنبه تایید نکرده بود. به گفته تحلیلگران، حتی با وجود تغییرات پرسنلی، با توجه به مشکلات ساختاری که ارتش روسیه را آزار می دهد، برای هر افسری دشوار است که تغییر ایجاد کند. فردریک بی‌‌هاجز، فرمانده ارشد سابق ارتش ایالات متحده در اروپا می‌‌گوید: «اینها مشکلات آنها را حل نمی‌‌کند. همه مشکلات، عیوب نهادی و ریشه‌‌دار هستند مانند فساد و عدم آمادگی.»