رتبه‌بندی لی او را در صف نخست‌وزیری جدید چین در مارس آینده قرار می‌دهد؛ پستی که به او اختیارات گسترده‌ای بر بوروکراسی گسترده دولت چین می‌دهد. «ژان پی‌یر کابستان»، استاد بازنشسته علوم سیاسی در دانشگاه باپتیست هنگ‌کنگ گفت: «ارتباط با شی جین‌پینگ بسیار مهم است. در حزب کمونیست مدیران شایسته وجود ندارد. بنابراین سیستم ارتقای حامی-پیرو همچنان مهم است.» لی در استان مرفه ژجیانگ، درست در جنوب شانگهای به دنیا آمد و بزرگ شد و در بوروکراسی استانی کار کرد و ارتقا یافت. کار او پس از آن شروع شد که اساسا به‌عنوان رئیس ستاد شی که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ دبیر حزب کمونیست استان بود، خدمت کرد. دو ماه پس از اینکه شی در سال۲۰۱۲ به رهبر ارشد چین تبدیل شد، او لی را به‌عنوان فرماندار استان ژجیانگ منصوب کرد. سه سال بعد، او لی را ارتقا داد و وی را به‌عنوان دبیر حزب کمونیست استان جیانگ سو، یک قطب فعالیت صنعتی ثروتمند، منصوب کرد. در سال۲۰۱۷، رهبر چین لی را به‌عنوان دبیر حزب کمونیست شانگهای منصوب کرد که به‌طور سنتی یک پله جهش به سوی کمیته دائمی دفتر سیاسی (از جمله برای خود شی) بود.

لی از نزدیک با مدیران چند ملیتی و رهبران تجاری چین در ژجیانگ، جیانگ سو و شانگهای همکاری داشت. اما او در پکن کار نکرده است و هیچ تجربه‌ای در نظارت بر شورای دولتی، کابینه چین یا ده‌ها وزارت‌خانه زیر نظر شورای دولتی ندارد. «یانگ ژانگ»، استاد دانشکده خدمات بین‌‌الملل «امریکن یونیورسیتی» گفت که فقدان تجربه در پکن به این معنی است که لی به‌شدت به حمایت مستمر شی وابسته خواهد بود. او گفت: «لی باید به اقتدار شی و سایر دستیاران - که بیشتر آنها دستیاران شی از حوزه‌های دیگر هستند - برای عملکرد شورای دولتی تکیه کند.»

الجزیره نیز در گزارش ۲۳اکتبر نوشت، رئیس‌جمهور چین، شی‌ جین‌پینگ، سومین دوره تاریخی رهبری حزب کمونیست را به‌دست آورد و جایگاه خود را به‌عنوان تاثیرگذارترین حاکم این کشور از زمان مائوتسه تونگ تثبیت کرد. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز یکشنبه شی را به‌عنوان دبیرکل خود برای یک دوره پنج ساله انتخاب کرد و پس از دهه‌ها تقسیم قدرت در میان نخبگان، کشور را قاطعانه به سمت حکومت تک‌نفره برگرداند. حزب کمونیست چین (CCP) همچنین کمیته‌‌ دائمی هفت نفره دفتر سیاسی (PSC) را به رهبری شی- که حلقه درونی قدرت آن تحت سلطه متحدان رهبر حزب است- معرفی کرد. شی ترکیب جدیدی را معرفی کرد و در رأس این گروه راه می‌رفت و آنها را به روی صحنه در تالار بزرگ خلق پکن برد تا با خبرنگاران ملاقات کنند.

لی کیانگ، رئیس حزب کمونیست شانگهای، از شی پیروی کرد. او جانشین لی کچیانگ در مقام نخست‌‌وزیری می‌‌شود که در ماه مارس بازنشسته می شود. دیگر اعضای هیات حاکمه چین عبارتند از: «ژائو لجی» و «وانگ هونینگ» که از کمیته قبلی آمده‌اند و اعضای تازه وارد «کای چی»، «دینگ ژوکسیانگ» و «لی شی». شی پس از انتصاب خود گفت: «می‌‌خواهم صمیمانه از کل حزب به خاطر اعتمادی که به ما کردید تشکر کنم» و قول داد «در انجام وظایف خود مجدانه تلاش کنیم تا شایسته اعتماد بزرگ حزب و مردممان باشیم.» تصور می‌شود که همه اعضای جدید PSC وفاداری نزدیک به شی دارند که همچنین به‌عنوان رئیس کمیسیون مرکزی نظامی معرفی شد. «ویلی لام»، عضو ارشد اندیشکده ایالات متحده در بنیاد جیمزتاون به رویترز گفت: «پیروزی غیرعادی یک‌طرفه برای یک جناح که در سنت حزب کمونیست نادر است، در گذشته توازن شدید قدرت وجود داشت.» او گفت: «این به آن معناست که هیچ کنترل و تعادلی وجود نخواهد داشت. شی جین‌پینگ همچنین کنترل کاملی بر دفتر سیاسی و کمیته مرکزی بزرگ‌تر دارد.»

رونمایی از کمیته دائمی و دفتر سیاسی ۲۴نفره بزرگ‌تر یک روز پس از بسته شدن کنگره بیستم حزب کمونیست حاکم صورت می‌گیرد که در آن اصلاحیه‌هایی به منشور حزب اضافه شد که هدف آن تثبیت جایگاه اصلی شی و نقش رهبری سیاسی او در درون حزب بود. ترکیب کمیته دائمی تایید دیگری است بر اینکه سیطره شی بر قدرت با وقایع یک سال پر فراز و نشیب - از جمله کندی شدید اقتصادی، ناامیدی از سیاست‌‌های او در برابر کووید صفر و بیگانگی فزاینده چین از غرب که با حمایت او از روسیه تشدید شده است- کاهش نیافته است. آلوین تان، رئیس استراتژی Asia FX در RBC Capital Markets در سنگاپور به رویترز گفت: «از بعد سیاستگذاری، این به آن معناست که احتمالا احترام بیشتری نسبت به دیدگاه‌های شی جین‌پینگ درباره چگونگی پیشبرد کشور و اقتصاد وجود دارد.» او گفت: «می‌‌توانم تصور کنم که سیاست کووید صفر احتمالا ریشه‌‌دارتر است و فشار بیشتری روی موضوع رفاه مشترک و موارد مشابه انجام خواهد شد.»