هالووین سئول

از این رو انتظار می‌‌رود که شمار قربانیان افزایش یابد. خبرگزاری فرانسه بامداد یکشنبه به نقل از سازمان آتش‌‌نشانی کره‌جنوبی گزارش داد که ۱۹ نفر از کشته‌‌شدگان شهروندان خارجی بوده‌‌اند. خبرگزاری یونهاپ نیز گزارش داد که کشته‌‌شدگان خارجی در حادثه ازدحام جشن هالووین در سئول از شهروندان ایران (۴ نفر)، ازبکستان، چین و نروژ بوده‌‌اند. به گفته «چوی سونگ بئوم»، رئیس آتش‌‌نشانی سئول این واقعه حدود ساعت ۱۰ونیم شب به وقت محلی در منطقه «ایتاوون» این شهر روی داد و ازدحام هزاران نفر در کوچه‌ها و خیابان‌‌های باریک سبب شده است ده‌ها نفر زیر دست و پا جان خود را ا ز دست دهند.

به گزارش رویترز «یون سوک‌یول»، رئیس جمهوری کره‌جنوبی در پی این حادثه فاجعه‌‌بار عزای عمومی اعلام کرد. او با ابراز همدردی با بستگان کشته‌‌شدگان این واقعه از «یک تراژدی و فاجعه» سخن گفت که «نباید اتفاق می‌‌افتاد، اما در قلب سئول روی داد.» سئول پس از سه سال وقفه و پایان یافتن محدودیت‌‌های کرونایی بار دیگر شاهد برگزاری جشن هالووین بود. ایتاوون یکی از محله‌های مورد علاقه شهروندان سئول برای برگزاری جشن هالووین محسوب می‌‌شود.

حدود ۴۰۰امدادگر و ۱۴۰آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند و پلیس سئول می‌‌گوید کمک‌‌های اولیه و عملیات احیای قلبی و ریوی ده‌ها نفر در همان محل حادثه انجام شده است. خبرنگار الجزیره نیز از محل حادثه خبر داده است که در حین ازدحام در خیابان‌‌های تنگ، بسیاری از افراد زیر دست و پا ماندند و بیهوش یا له شدند. برخی رسانه‌های محلی گزارش داده‌‌اند که این حادثه وقتی رخ داد که گروه بزرگی از مردم پس از شنیدن حضور یک فرد مشهور که نامی از وی برده نشده، به یک‌باره در ایتاوون هجوم بردند. مقامات سئول با ارسال پیامک به شهروندان، درخواست کرده‌‌اند که فورا از خیابان‌‌ها به خانه‌هایشان برگردند. «یون سوک‌یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، بعد از یک نشست اضطراری دستور تشکیل یک کارگروه برای کمک به درمان مجروحان را داد. او همچنین تحقیقاتی را درباره علت حادثه شروع کرده است.

چندین رهبر جهان پیام تسلیت فرستاده‌‌اند. اولاف شولتز صدراعظم آلمان و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا همدردی خود با بستگان قربانیان این حادثه را ابراز کرده‌‌اند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با مردم کره‌جنوبی ابراز همدردی کردند. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت او عمیقا غمگین است و جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، قول حمایت آمریکا را داد. هالووین در کره‌جنوبی یک جشن پرطرفدار نیست؛ اما ایتاوون که فضایی بین‌المللی دارد در روز شنبه محل برگزاری این جشنواره بود. در ویدئوهایی که از ایتاوون می‌‌رسد کیسه‌های اجساد در خیابان قرار داده شده و کارگران مشغول دادن «سی‌پی‌آر» هستند و امدادگران هم مردم را از زیر آواری از جمعیت بیرون می‌‌کشند. «چوی سئونگ-بئوم» رئیس اداره آتش‌نشانی یونگسال در سئول گفت که بیشتر قربانیان نوجوان یا در دهه۲۰ زندگی بودند. او افزود که دو شهروند خارجی کشته شده و ۱۵شهروند خارجی هم مجروح شده‌‌اند. او گفت که شمار بالای کشته‌ها به‌دلیل «ماندن زیر دست و پا» بود. اجساد برای شناسایی توسط خانواده به بیمارستان‌‌ها و باشگاه‌های ورزشی اطراف منتقل می‌‌شود.

«چو سانگ هون»، «چانگ چه» و «جان یون» هم در گزارش ۲۹اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، جشن پرشور هالووین در کره‌جنوبی به یک صف وحشتناک از اجساد تبدیل شد. حدود صد هزار نفر در حال برگزاری جشن‌های هالووین بودند. تعطیلات هالووین به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی دو سال بود که متوقف شده بود؛ اما با رفع نگرانی‌های کرونایی، جوانان به ‌میهمانی‌های شبانه هجوم بردند. اگرچه هنوز دلیل این تراژدی روشن نیست، اما ‌این میهمانی‌های شبانه به یک تراژدی در زمان صلح در این کشور از سال۲۰۱۴ به این سو تبدیل شد. درحالی‌که تصاویر اجساد بی‌‌جان روی هم انباشته شده و صف‌‌هایی از کارکنان اورژانس در حال خدمت‌رسانی مشاهده می‌شوند؛ اما کره‌‌ای‌‌ها خواستار پاسخگویی هستند. «کیم گئون جین»، یکی از فرماندهان پلیس سئول گفت که اطلاعات کمی درباره علت فاجعه وجود دارد؛ زیرا «شناسایی قربانیان اولویت اصلی ما است.» وی افزود: «تمرکز تیم‌های پزشکی قانونی ما بر شناسایی قربانیان و جمع‌آوری مدارک از محل است.» گزارشگران نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌ها می‌گویند که بیشتر کشته‌شدگان نوجوان یا در دهه ۲۰عمر خود بودند.

در یک سردخانه موقت، در سالن ورزشی چند منظوره و سرپوشیده Wonhyoro، درست در غرب ایتاوون، جسد ۴۵جوان روی زمین زیر ورقه‌های پلاستیکی چیده شده بود.  «کیم سو-جئونگ»، ۱۷ ساله، دانش‌آموز دختر دبیرستانی که برای رفتن به باشگاه در این منطقه لباس سنتی چینی به تن داشت، گفت که تا ساعت ۸بعدازظهر کوچه نزدیک ایستگاه متروی ایتاوون برای پیاده‌روی شلوغ بود. او در یک مصاحبه تلفنی گفت: «ما بعد از یک ساعت تسلیم شدیم و سعی کردیم به خانه برگردیم؛ اما نتوانستیم در جهت دیگر حرکت کنیم. افرادی بودند که از پشت سر ما را هل می‌دادند. افرادی جلوی ما بودند که از تپه پایین می‌آمدند تا به سمت دیگر بروند.» این ناظر افزود: «یکی از جلوی من لیز خورد و افتاد و مرا نیز به پایین هل داد. مردم پشت سر من مانند دومینو سقوط کردند.

مردم زیر من بودند و افرادی روی من افتاده بودند. به سختی می توانستم نفس بکشم. ما فریاد می‌زدیم و کمک می‌خواستیم؛ اما صدای موسیقی در کوچه به قدری بلند بود که فریادهایمان خفه شد.»حوالی ساعت ۱۱ شب، مقامات شروع به ارسال هشدار کردند. بندیکت مانلاپاز، فیلم‌ساز، حدود یک ساعت بعد به ایستگاه رسید تا خیابان‌‌های پر از جمعیت را ببیند. او گفت که مردم تحریک شده بودند و برخی گریه می‌کردند. مانلاپاز گفت: «مردم شانه به شانه هم بودند.» شاهدان گفتند که به نظر می‌رسید پلیس در کنترل جمعیت مشکل دارد. تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌‌دهد که تعداد زیادی اجساد روی هم در کوچه‌‌ای باریک انباشته شده‌‌اند؛ درحالی‌که تیم‌‌های اورژانس برای کمک به آنها تلاش می‌‌کنند.

خانم کیم گفت: «مردم ما نسبت به امنیت عمومی بسیار بی‌اهمیت هستند. دولت باید پلیس بیشتری را برای کنترل جمعیت می‌فرستاد. سال گذشته با وجود همه‌‌گیری، جمعیت هالووین در ایتاوون حضور داشت. دولت باید امسال جمعیت بسیار بیشتری را پیش‌‌بینی می‌‌کرد؛ زیرا اکثر محدودیت‌‌های همه‌‌گیری از بین رفته‌‌ است.» مقامات در ابتدا گفتند که بسیاری از کشته‌شدگان دچار ایست قلبی شده‌اند. شهروندان، افسران پلیس و کارکنان فوریت‌های پزشکی در حال انجام احیای قلبی ریوی روی افرادی بودند که روی پیاده‌رو دیده می‌شدند. آمبولانس‌‌ها و خودروهای پلیس برای رسیدن به محل تلاش کردند؛ اما جاده‌ها مسدود بود و عابران پیاده در ترافیک حضور داشتند. «جئونگ سول»، ۳۰ساله از سئول گفت: «جمعیت آن‌قدر زیاد بود که از پیاده‌روها به خیابان ریخته بودند.» او افزود: «ما را خیلی به اطراف هل دادند. مردم بدون توجه به اینکه چه کسانی بودند هل داده شده و به این و آن سو کشیده می‌شدند.»

این فاجعه که بدترین فاجعه کره‌جنوبی از زمان غرق شدن کشتی «سئول» در سال۲۰۱۴ و کشته شدن بیش از ۳۰۰نفر متعاقب آن است، احتمالا به مشکلات سیاسی پیش روی «یون سوک‌یول»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌افزاید. یون به کابینه خود گفت: «اولویت اصلی تخلیه و نجات قربانیان است. ما باید آنها را در اسرع وقت به مراکز درمانی و پزشکی ببریم.» این تراژدی همچنین دومین فاجعه در آسیا در کمتر از یک ماه پس از مسابقه فوتبال در اول ‌اکتبر در مالانگ اندونزی بود که با ۱۲۵کشته به پایان رسید. در این حادثه، پس از درگیری افسران پلیس با هواداران سرکش و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی جمعیت، تماشاگرانی که قصد فرار از ورزشگاه را داشتند، زیر دست و پا له شدند.