تهدید به قتل بازوم به معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، ویکتوریا نولند، در جریان یک سفر غیرمنتظره به نیجر در روز دوشنبه گفته شد و اولین‌بار هم توسط آسوشیتدپرس گزارش شد. این خبر توسط یک مقام آمریکایی تایید شد. این مقام به شرط ناشناس ماندن درباره مسائل دیپلماتیک صحبت می‌کرد. بحران در نیجر برای چندین قدرت فعال در غرب آفریقا تحقیرکننده بوده است؛ از جمله ایالات متحده که پایگاه‌ها و سربازانی در این کشور برای کمک به مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا دارد؛ فرانسه، استعمارگر سابق که با نارضایتی فزاینده‌ای از حضور خود در منطقه مواجه شده است و نیجریه، همسایه بزرگ نیجر در جنوب.

به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، اعلام یک نیروی «آماده به خدمت» در پایان نشست مهم روز پنج‌شنبه در ابوجا، پایتخت نیجریه که توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، موسوم به « ECOWAS» برای رسیدگی به بحران در نیجر فراخوانده شد، اعلام شد. «بولا تینوبو»، رئیس‌جمهور نیجریه، رئیس جدید این بلوک غرب آفریقا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نمی‌شود؛ از جمله استفاده از زور به‌عنوان آخرین راه‌حل.» نمایندگان هونتاهای نظامی در نیجر به درخواست‌ها برای پاسخ واکنشی نشان ندادند. بلوک منطقه‌ای«ECOWAS» پیش از این تهدید کرده بود که در صورتی که رئیس جمهور نیجر تا یکشنبه‌ای که گذشت به قدرت نرسد، مداخله نظامی خواهد کرد. اما با حضور رهبران منطقه در اجلاس روز پنج‌شنبه، به نظر می‌رسد که گزینه‌های آنها محدود است و تردیدهایی برای دنبال کردن خط قرمزها وجود خواهد داشت.

بر اساس اسناد رسمی، نیروهای «آماده به خدمت» این بلوک شامل حدود ۲۷۰۰سرباز است؛ اگرچه چندین ناظر گفتند که در عملیاتی بودن این نیروها تردید دارند. پس از نشست روز پنج‌شنبه، «آلسان اوتارا» رئیس‌جمهور ساحل عاج به خبرنگاران گفت که کشورش گردانی متشکل از ۱۱۰۰سرباز را در کنار نیروهای بنین و نیجریه به این نیرو خواهد فرستاد. نیجر با چهار کشور که بخشی از این بلوک هستند هم‌مرز است؛ اما دو کشور، بورکینافاسو و مالی گفته‌اند که در صورت مداخله نظامی از حکومت نظامی نیجر دفاع خواهند کرد. هر دوی این کشورها از عضویت در بلوک « ECOWAS» تعلیق شده‌اند؛ زیرا توسط نظامیانی رهبری می‌شوند که با کودتا قدرت را به‌دست گرفتند. آخرین باری که نیروهای « ECOWAS» مداخله کردند در سال۲۰۱۷ بود؛ زمانی که قرار بود رهبری را برکنار کنند که شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گامبیا را نپذیرفته بود؛ کشوری که کمتر از یک‌درصد وسعت نیجر است.

رهبران کودتا در نیجر روز پنج‌شنبه گام‌های بیشتری برای تحکیم قدرت خود برداشتند و کابینه رئیس‌جمهور مخلوع را با یک دولت جدید متشکل از ۲۱مقام به رهبری «علی لمین زینه»، اقتصاددان و وزیر سابق دارایی جایگزین کردند. دولت جدید شامل ژنرال «سلیفو مودی» است که تا زمانی که در ماه آوریل توسط بازوم از وظایفش برکنار شد، رئیس ستاد ارتش نیجر بود. یکی از مشاوران بازوم هفته گذشته گفت که ژنرال مودی نقش اصلی را در جمع کردن ارتش در پس کودتا ایفا کرد. پنج افسر نظامی دیگر در کابینه حضور دارند. تا زمانی که شورشیان بازوم را در ۲۶ژوئیه بازداشت و از قدرت خلع کردند، وی در حال خرید هواپیماهای بدون سرنشین از ترکیه و توسعه پروژه خط لوله با شرکت ملی نفت چین بود و همکاری امنیتی نزدیکی با متحدان غربی داشت.

ایالات متحده و فرانسه، دو شریک امنیتی کلیدی که حدود ۲۵۰۰سرباز مجموعا در نیجر دارند، کمک‌های نظامی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند و خواستار بازگرداندن بازوم به کار شده‌اند. در یک جلسه توجیهی در پنتاگون روز پنج‌شنبه، ژنرال «پت رایدر» گفت که هیچ تغییری در وضعیت نیروهای ایالات متحده در نیجر رخ نداده و ایالات متحده امیدوار است که راه‌حلی دیپلماتیک در آنجا حاصل شود. روز چهارشنبه، یکی از رهبران مذهبی نیجریه «خلیفه محمد سانوسی» امیر منطقه کانو به یکی از معدود میانجی‌هایی تبدیل شد که اجازه ملاقات با ژنرال عبدالرحمن چیانی، رهبر حکومت نظامی را پیدا کرد. جزئیات این دیدار فاش نشد.