هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این حادثه شروع یک روند است یا خیر، اما مقامات واشنگتن می‌گویند که نگران احتمال تشدید تنش هستند. کمتر از یک هفته پس از بازگشت هیات حوثی از مذاکرات ریاض با هدف پایان دادن به جنگ، آنها تجهیزات نظامی خود را از جمله یک جت جنگنده اف-۵ مدل تایگر و موشک‌های بالستیک خود را در در رژه روز دوشنبه به نمایش درآوردند. حوثی‌ها ۹ سال است که توانسته‌اند پایتخت را تصاحب کنند. درحالی‌که عربستان سعودی و بحرین بسیاری از جزئیات این حمله را مخفی نگه داشته‌اند، پیام حوثی‌ها به‌اندازه کافی روشن به نظر می‌رسد. اما آیا این، می‌تواند مذاکرات صلح را از مسیر خود خارج کند؟ الیزابت کندال، محقق ارشد مطالعات عربی و اسلامی در کالج پمبروک در دانشگاه آکسفورد و کارشناس برجسته درگیری‌ها در یمن در توییتی نوشت: «بعید است، هرچند ممکن است این هدف باشد.»

کندال می‌نویسد: «به هر حال، چندین بازیگر در جنگ حاوی اعضایی هستند که می‌خواهند به طولانی‌تر شدن ابعاد عربستان و حوثی‌ها در درگیری کمک کنند.» یک مقام نظامی ایالات متحده که با رخداد به‌وجود آمده آشنا بود با این موضوع موافق است. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت: «حوادث زیادی وجود دارد که گزارش نمی‌شود.» با این حال، کشتن سربازان بحرینی در خاک عربستان یک تحول مهم است. این حمله ممکن است به خوبی در پایتخت‌های خلیج‌فارس به‌عنوان آزمونی برای تعهد دولت بایدن به امنیت خود در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن تلقی شود. این حمله تنها چند هفته پس از امضای توافق‌نامه دفاعی جدید واشنگتن با بحرین انجام شد. با این حال مقامات آمریکایی امیدوارند به‌طور بالقوه این نوع توافق‌نامه‌های دفاعی را به سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز گسترش دهند.

این توافق تصریح می‌کند که مقامات آمریکایی و بحرینی «فورا در بالاترین سطوح» برای «توسعه و اجرای واکنش‌های دفاعی و بازدارندگی مناسب» در صورت «هرگونه تجاوز خارجی» که حاکمیت هر یک از کشورها را تهدید می‌کند، عکس‌العمل نشان دهند. طبق گزارش‌ها، پهپاد حوثی در عربستان سعودی فرود آمد؛ به این معنی که احتمالا خارج از مفاد توافق واشنگتن و منامه است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه با سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین تماس گرفت و از دست دادن سربازان این کشور را تسلیت گفت. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوال المانیتور روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: «فراتر از این تماس، ارتش ایالات متحده هیچ اقدامی -حتی ماهیت بازدارنده- در پاسخ به این حمله انجام نداده است.»

یک مقام نظامی آمریکا نیز با این موضوع موافق بود و گفت که دخالت مستقیم ارتش بین ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها «خارج از رهنمود و توافق رئیس‌جمهورمان» است. سخنگوی ستاد ارتش آمریکا در خاورمیانه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، پاسخ کاملا متفاوتی را ارائه کرد: «به‌عنوان بخشی از استراتژی سنتکام برای مقابله با سازمان‌های افراطی خشونت‌آمیز، نیروهای آمریکایی در منطقه متعهد به شناسایی و اخلال در همه سازمان‌های متخاصم هستند.» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشت: «سنتکام جزئیات خاصی درباره عملیات ضد تروریستیِ در حال انجام خود در منطقه منتشر نمی‌کند.» برخی ابهامات استراتژیک ممکن است در اینجا برای ایالات متحده مفید باشد؛ اما کشورهای خلیج‌فارس به دنبال نشانه‌های ملموس تعهد واشنگتن هستند. باید دید که آیا این حمله ممکن است منامه را به سمت هماهنگی نظامی نزدیک‌تر با عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس سوق دهد یا خیر - و چگونه می‌تواند بر مذاکرات جاری ایالات متحده و عربستان سعودی بر سر توافق دفاعی تاثیر بگذارد.