چه‌گوارای امروز نیجر کیست؟

«نانا فداوس» درباره لباس گشادی که با رنگ‌های پرچم روسیه در تظاهرات اخیر در نیامی، پایتخت نیجر، به تن کرده بود، گفت: «شیک است.» خانم فداوس که یک دانش‌آموز دبیرستانی است، گفت که درباره معنای نمادین پوشیدن رنگ‌های روسیه مطمئن نیست. اما او گفت زمان آن فرا رسیده است که درباره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و آنچه او می‌تواند به نیجر بیاورد (کشوری که به‌دلیل تحریم‌ها و بسته شدن مرزها توسط همسایگان غرب آفریقایش در پی کودتا تحت فشار قرار گرفته است) اطلاعات بیشتری کسب کنیم. «الیان پلتیه» در گزارش اول اکتبر در نیویورک تایمز نوشت ازآنجا که روسیه در برخی از کشورهای آفریقای غربی و مرکزی نفوذ کرده، پرچم این کشور در کنار تسلیحات و مزدوران روسی، بارزترین نشانه تغییر ژئوپلیتیک گسترده‌تر در منطقه است.

«کایل والتر» رئیس تحقیقات لاجیکال، یک شرکت فناوری که افزایش حامیان روسیه و مخالفان روسیه را دنبال می‌کند، می‌گوید: «پرچم روسیه به نماد مقاومت در غرب آفریقا تبدیل شده و به نگرش‌های ضد غربی و ضد فرانسوی وابسته است.» اینکه چگونه این حجم از پرچم‌های روسیه به این راحتی در پایتخت‌های غرب آفریقا دیده می‌شود، موضوع حدس و گمان در میان تحلیلگران و برخی دیپلمات‌های غربی است که منشأ پرچم‌ها را دنبال می‌کنند و متقاعد شده‌اند که دولت روسیه برای گسترش نفوذ خود بودجه توزیع آنها را تامین کرده است. شواهدی وجود دارد که کرملین این کار را انجام داده است.

«احمد بلو»، رئیس یک گروه جامعه مدنی نیجر به نام PARADE گفت که او در هر تظاهرات در نیامی تا ۷۰پرچم روسیه را توزیع می‌کند و کار او توسط دولت روسیه از طریق واسطه‌هایی که عملیات مشابهی در مالی انجام می‌دهند، تامین می‌شود. او گفت: «با آنها است که ما برای توسعه ایدئولوژی روسیه در آفریقا کار می‌کنیم.» مایکروسافت PARADE  را به‌عنوان مخلوق وزارت خارجه روسیه معرفی کرده و یک مقام ارشد نظامی اروپایی به شرط ناشناس ماندن گفت که این گروه جبهه‌ای برای عملیات‌های تحت حمایت کرملین در این قاره است. بلو گفت که شروع به ارسال پرچم به شهرهای دیگر در سراسر نیجر کرده است. در اوایل سال جاری در جلسه‌ای با ایگور گرومیکو، سفیر روسیه در مالی بلو گفت که سفیر درباره چگونگی تامین مالی فعالیت‌های روسیه در ازای کمک بلو برای ترویج افتتاح سفارت روسیه در نیجر بحث کرده است.

سفارت روسیه در مالی به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد. اما در نیجر، نقشی که مد در محبوبیت پرچم ایفا می‌کند، اشتباه نیست. «ردوانه هالیدو» ۲۱ ساله درحالی‌که یک روز صبح از یک کارگاه خیاطی کوچک در محله مسکونی نیامی بازدید می‌کرد، گفت: «آنها خیلی باحال به نظر می‌رسند.» دو پیراهن چوگان تازه دوخته‌شده روی یک میز به نمایش گذاشته شده بود، یکی به رنگ‌های سبز، سفید و نارنجی نیجری و دیگری به رنگ‌های قرمز، سفید و آبی روسیه. پرچم‌های روسیه و پیراهن‌های با تم پرچم برای خیاط‌ها تجارت خوبی است. تعداد زیادی از خیاط‌ها می‌گویند که صدها قطعه فروخته‌اند: یک پرچم مینیاتوری برای یک ماشین ۸۰سنت قیمت دارد؛ پیراهن‌های ساخته‌شده با رنگ‌های ملی روسیه به قیمت ۳دلار فروخته می‌شوند و بزرگ‌ترین پرچم‌ها به قیمت ۶دلار به فروش می‌رسند. «آمادو عیسا» خیاطی که پنج کارگاه و ده‌ها کارمند را در نیامی مدیریت می‌کند، گفت: «همه، اکنون آنها را می‌سازند.» هنگامی که او یک پرچم بزرگ روسیه را در یک بعدازظهر همین چند روز پیش تکمیل کرد، گفت که او و تیمش از زمان کودتا صدها پرچم روسیه را دوخته‌اند.