در این میان انتخاب همسایگان خاورمیانه‌ای از جمله ایران نیز حائز اهمیت بالایی است. اسرائیل در جواب آغاز درگیری‌ها از محاصره غذا، آب و انرژی خبر داد. مقامات اسرائیل و رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن در صحبت‌های خود حماس را با دولت اسلامی یا داعش مقایسه کرده‌اند. از نظر اکونومیست چنین قیاسی، مغلطه‌ای خطرناک است؛ حتی اگر اسرائیل قصد ریشه‌کن کردن حماس را داشته باشد، دستیابی به این هدف در منطقه‌ای با ۲میلیون نفر مردم فقیر که جایی برای فرار ندارند، غیرممکن خواهد بود. اکونومیست معتقد است که خویشتن‌داری در حمله زمینی به انتخاب سیاستمداران اسرائیل بستگی دارد. آنها قبل از جنگ، به خاطر قانون جدیدی که دیوان عالی را محدود می‌کرد، دچار اختلافات جدی بودند. درحال حاضر، اگرچه وحشت اسرائیلی‌ها را کنار هم قرار داده است؛ اما چپ‌ها دولت راست افراطی بنیامین نتانیاهو را به مسموم کردن روابط با ارتش و سرویس‌های امنیتی بر سر دیوان و نادیده گرفتن امنیت در غزه سرزنش می‌کنند. از منظر اکونومیست، نتانیاهو به هیچ وجه نمی‌خواهد به رقبای خود برای تصدی پست فرصت دهد.

این درحالی است که یک دولت متحد و میانه نیز در موقعیت بهتری برای رویارویی با آخرین مجموعه چالش‌ها قرار خواهد گرفت. اگر جنگ غزه به مرز شمالی آن با لبنان گسترش یابد، اسرائیل در خطر بزرگی قرار خواهد گرفت. هرچه نبرد در غزه طولانی‌تر و خونین‌تر باشد، حزب‌الله بیشتر احساس وظیفه خواهد کرد که برای حمایت از برادرانش وارد میدان شود. از سوی دیگر احتمال جنگ با ایران که در عوض دولت‌های عربی نقش اصلی حامی از فلسطین را عهده‌دار شده است، وجود دارد. اما حتی تندروترین مخالفان آن در غرب هم نباید به این کابوس پروبال دهند. گسترده‌تر شدن جنگ احتمالا منجر به توفانی شدن دریایی شود که براساس پیمان ابراهیم آرام گرفته بود. با اوج گرفتن درگیری‌ها ممکن است روابط اسرائیل و همسایگان عربش از جمله بحرین، مراکش، امارات متحده عربی و احتمالا عربستان سعودی دچار مشکل شود.

خاورمیانه جدید بر اصول عمل‌گرا هماهنگ شده است و بر توسعه اقتصادی تمرکز دارد. به عقیده اکونومیست، تمام گزینه‌های احتمالی اسرائیل نامطلوب است؛ اشغال احتمالی ناپایدار است، ادامه صلح عربی دست‌نیافتنی و دولت دست‌نشانده غیرقابل تصور است. بنابراین به نظر می‌رسد که استراتژیست‌های اسرائیلی باید به ایجاد شرایطی برای همزیستی در کنار فلسطینی‌ها بیندیشند؛ هرچند که امری بعید به نظر می‌رسد.