آخرالزمان در بیمارستان«الشفا»

مقام‌های بیمارستانی می‌گویند: «نیروهای اسرائیلی، ورودی غربی بیمارستان را مجهز به گیت‌های الکترونیکی کردند.» به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل در پی بمباران شدید و حمله به بیمارستان الشفا، در حال آماده‌باش برای یک عملیات بزرگ در داخل این بیمارستان است. استدلال اسرائیل برای حمله به بیمارستان این است که حماس از آنجا به‌عنوان پناهگاهی برای حمله به مواضع اسرائیل استفاده می‌کند؛ اتهامی که حماس آن را رد کرده است. حماس نیروهای اسرائیل و آمریکا را به «توجیه کشتارهای بی‌رحمانه» متهم کرده است. الجزیره با خبرنگاری به نام «جهاد ابوشناب» که داخل بیمارستان الشفا بود، صحبت کرد. او به الجزیره گفت: «نیروهای اسرائیلی شروع به کشتن هر کسی کردند که در بیمارستان حضور داشت...

هیچ‌کس نمی‌توانست کاری کند. ما شاهد هیچ مقاومتی در داخل بیمارستان نبودیم.» در عین حال، الجزیره اعلام کرد که به گفت‌وگویی بین یکی از پزشکان بیمارستان الشفا به نام «دکتر منیر البرش» با نیروهای اسرائیلی دست یافته است. البرش خطاب به نیروهای اسرائیلی می‌گفت: «شما در داخل بیمارستان وضعیت ترس و وحشت در میان بیماران ایجاد می‌کنید.» او افزود که «راهروها پر از انسان است.» او خطاب به سربازان اسرائیلی فریاد می‌زد: «اگر می‌خواهید وارد شوید و ببینید، بیمارستان پر از انسان است. بخش پذیرش و جراحی پر از انسان است. بخش دیالیز پر از انسان است. بخش رادیولوژی و سایر بخش‌ها هم همین‌طور.»

«محمد زقوت»، مدیر بیمارستان الشفا، به آسوشیتدپرس گفت که بیماران و از جمله کودکان پس از یورش نیروهای اسرائیلی به بیمارستان در وحشت و ترومای عظیمی به سر می‌برند. این در حالی است که ارتش اسرائیل گفت که «عملیاتی هدفمند و دقیق را علیه حماس در بیمارستان شفا انجام خواهد داد.» مدیر بیمارستان الشفا همچنین گفت: «بیماران در حال داد و فریاد هستند. آوارگان مستقر در بیمارستان هم همین‌طور. همه‌جا صدای گریه و ضجه شنیده می‌شود. وضعیت دهشتناکی است... جز دعا هیچ‌کاری از دستمان برنمی‌آید که برای مردم انجام دهیم.»

«بن هوبارد» هم در گزارش ۱۵نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، حداقل ۱۰۲نیرو از بزرگ‌ترین آژانس سازمان ملل در غزه طی پنج هفته بمباران شدید اسرائیل کشته شدند. مقامات سازمان ملل گفتند که اکثر آنها در حین انجام وظیفه جان خود را از دست ندادند، بلکه در خانه بودند. این حملات باعث شد که خانواده‌های آنها هم کشته شوند. در میان آنها هم زن بود و هم مرد. بیشترین تعداد کشته‌ها از میان معلمان بود. دیگر کشته‌ها شامل مدیران مدارس، کارگران انبار، مهندسان، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار، یک متخصص زنان و یک مرد مسوول ایمنی کارکنان بودند. «جولیت توما»، هماهنگ‌کننده رسانه‌ای آنروا (آژانسی که از پناهندگان فلسطینی و فرزندان آنها در سراسر خاورمیانه مراقبت می‌کند) گفت که یکی از نیروهایمان به همراه همسر و هشت فرزندش در خانه خود کشته شد. توما گفت: «این یک ضرر و خسارت بزرگ است. هر روز، ما گزارش‌هایی از همکارانمان که کشته شده‌اند دریافت می‌کنیم.»

کارمندان آنروا که همگی فلسطینی هستند، از ۷اکتبر در غزه کشته شده‌اند. «آنروا» یا آژانس امداد و کار سازمان ملل، در سال۱۹۴۹ برای کمک به بیش از ۷۰۰هزار پناهنده فلسطینی ایجاد شد که در جریان جنگ پیرامون تاسیس اسرائیل در سال۱۹۴۸ از خانه‌های خود گریختند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. با توجه به اینکه ۱.۴میلیون نفر از ۲.۲میلیون ساکن این قلمرو پناهنده ثبت‌شده هستند، آنروا بیشترین نقش را ایفا می‌کند. تعداد فزاینده کشته‌ها توجهات را به آنروا جلب کرده که وظایفش نه تنها کارگران را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه زندگی بسیاری از ساکنان غزه را نیز دربرمی‌گیرد.

آنروا یکی از بزرگ‌ترین نهادها با حدود ۱۳۰۰۰کارمند است که در مدارس و مراکز بهداشتی کار می‌کنند و حتی بر جمع‌آوری زباله‌ها نظارت می‌کنند. کارشناسان می‌گویند اکنون آنروا که قبل از جنگ از نظر مالی با مشکل مواجه بود، با بزرگ‌ترین بحران در تاریخ ۷۳ساله خود مواجه است. بسیاری از کارکنان آن کشته شده‌اند، مدارس و دیگر تاسیسات آن مملو از آواره‌های غزه است و محاصره تحمیلی توسط اسرائیل به‌شدت عملیات‌ آن را مختل کرده که مشخص نیست تا چه زمانی بتواند به کار خود ادامه دهد. تعریف آنروا از همان ابتدا از آوارگان فلسطینی این بود: آنها نه تنها شامل افرادی می‌شوند که شخصا آواره شده‌اند، بلکه شامل فرزندان آنها نیز می‌شود که به این معنی است که تعداد آنها در طول زمان افزایش یافته است. بنابراین آنروا نیز رشد کرد و اکنون به ۵.۹میلیون پناهنده واجد شرایط در غزه، کرانه باختری، لبنان، اردن و سوریه خدمات ارائه می‌دهد. پس از آنکه حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به‌دست گرفت، آنروا به تامین‌کننده اصلی خدمات اولیه به آوارگان غزه تبدیل شد.

اعتبار نتانیاهو در پایین‌ترین سطح

«رینا باسیست» در گزارش ۱۴نوامبر در المانیتور نوشت، بر اساس نظرسنجی جدیدی که روز سه‌شنبه توسط «گال یاوتز»، محقق دانشگاه «بار-ایلان» منتشر شد، اعتبار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به پایین‌ترین حد خود رسیده است؛ زیرا کمتر از ۴درصد از یهودیان اسرائیلی به او به‌عنوان «منبع قابل اعتماد» می‌نگرند. نظرسنجی از ۵۰۵یهودی اسرائیلی که توسط دانشگاه بار-ایلان با شرکت نظرسنجی iPanel چهار هفته پس از حمله حماس در ۷اکتبر انجام شد، الگوهای مصرف اطلاعات توسط اسرائیلی‌ها را در طول درگیری‌های کنونی بررسی کرد و به این مساله پرداخت که عموم اسرائیلی‌ها به کدام منابع اطلاعاتی بیشتر اعتماد دارند. طبق آمار «اداره آمار اسرائیل»، ۲۷درصد از اسرائیلی‌ها غیریهودی هستند.

این نظرسنجی نشان داد که کمتر از ۴درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی، نتانیاهو را منبع اطلاع‌رسانی قابل اعتمادی می‌دانند. با تقسیم‌بندی بر اساس اردوگاه‌های سیاسی، تنها ۶.۶۳درصد از افرادی که خود را با اردوگاه جناح راست می‌شناسند، به نتانیاهو به‌عنوان منبع اطلاع‌رسانی «قابل اعتماد» اعتماد دارند.در مقابل، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل که از ۷اکتبر به‌طور منظم از طریق رسانه‌های اجتماعی و کنفرانس‌های مطبوعاتی مکرر به زبان عبری و انگلیسی ارتباط برقرار کرده است، در صدر فهرست قرار گرفت؛ زیرا ۷۳.۷درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی او را به‌عنوان قابل اعتمادترین منبع اطلاع‌رسانی دانستند که اکانت او در «X» در حال حاضر بیش از ۷۳۰۰۰دنبال‌کننده دارد. بیش از ۶۰درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که بیش از سه‌ساعت در روز اخبار می‌خوانند یا تماشا می‌کنند. از مجموع افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۳۸.۶درصد گفتند که بیش از چهار ساعت در روز اخبار را می‌خوانند یا تماشا می‌کنند. قبل از جنگ، میانگین مصرف اخبار توسط یهودیان اسرائیل کمتر از یک ساعت در روز بود.

نتایج نشان می‌دهد که با وجود شکست اطلاعاتی و عملیاتی ارتش اسرائیل در ۷اکتبر، افکار عمومی اسرائیل همچنان به ارتش اسرائیل و توانایی‌های آن اعتماد دارند. درواقع، نظرسنجی ۴نوامبر توسط «کامیل فوکس» رئیس نظرسنجی کانال۱۳ درباره اینکه «چه کسی مسوول شکست ۷ اکتبر است»، ۴۴درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی نتانیاهو را متهم کردند. ۳۳درصد گفتند که این تقصیر رئیس ستاد ارتش اسرائیل، سپهبد هرزی هالوی است و تنها ۵درصد انگشت خود را به سمت وزیر دفاع یوآو گالانت نشانه رفته‌اند. ارتش اسرائیل به‌طور کلی، سربازان آن و دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل، همگی به‌دلیل عملکرد خود در طول جنگ در میان یهودیان اسرائیلی که در نظرسنجی شرکت کردند، نمرات بالایی دریافت کردند.

اسرائیل به دنبال بازدارندگی با محو غزه است

بر اساس یادداشت محرمانه سفارت هلند در تل‌آویو، اسرائیل عمدا از «نیروی نامتناسب» در غزه استفاده می‌کند و «زیرساخت‌های غیرنظامی» را هدف قرار می‌دهد تا به این ترتیب هم تلفات خود را محدود کند و هم «نیروی نظامی» خود را به نمایش بگذارد. «کلودیا چیاپا» در گزارش ۱۴نوامبر در پولیتیکو نوشت، این یادداشت که توسط وابسته دفاعی هلند در سفارت این کشور تهیه شده و توسط شبکه هلندیNRC مشاهده شده است، استراتژی نظامی اسرائیل در غزه را تحلیل می‌کند؛ جایی که نیروهای اسرائیلی بیش از یک ماه متوالی است حملات هوایی تلافی جویانه را انجام داده و با تهاجم زمینی بیش از ۱۱۰۰۰کشته بر جا گذاشته‌اند. این وابسته دفاعی گفت که ارتش اسرائیل در تلاش برای محدود کردن تلفات خود و «نمایش نیروی نظامی قابل توجه خود در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن [مانند حزب‌الله] که در مقابل هیچ چیزی متوقف نمی‌شوند، از نیروی مرگبار استفاده می‌کند.»

هدف این استراتژی «تخریب گسترده و عمدی زیرساخت‌ها و مراکز غیرنظامی در غزه»، هدف قرار دادن خانه‌ها، پل‌ها و جاده‌ها و ایجاد تلفات گسترده در میان غیرنظامیان است. در این یادداشت آمده است که رویکرد اسرائیل «معاهدات بین‌المللی و قوانین جنگ» را نقض کرده است و احتمال تشدید تنش در منطقه را افزایش می‌دهد. وابسته دفاعی سفارت همچنین نوشت که اسرائیل در تلاش است تا تهدید حماس را کاملا از بین ببرد؛ «هدفی نظامی که دستیابی به آن عملا غیرممکن است.» در این یادداشت آمده است که انگیزه اسرائیل انتقام‌گیری است؛ زیرا «احساسات و خشم در جلسات توجیهی ارتش اسرائیل طنین‌انداز است.» این یادداشت همچنین دولت هلند را متهم می‌کند که از «رویکرد بی‌رحمانه» اسرائیل آگاه بوده اما در عین حال آن را محکوم نکرده است. درحالی‌که مارک روته، نخست‌وزیر هلند، هفته گذشته به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل «باید نشان دهد که آنچه انجام می‌دهند متناسب است»، اما آشکارا خواستار آتش‌بس نشده است.

وزارت امور خارجه هلند گفت که «هر سند داخلی نباید به‌عنوان یک توصیه سیاسی در نظر گرفته شود.» در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل از وزارت خارجه هلند ارسال شده، آمده است: «ما درباره طیف گسترده اسنادی که در وزارتخانه یا نمایندگی‌های دیپلماتیک به‌عنوان بخشی از فرآیند سیاستگذاری تهیه می‌شود، اظهارنظر نمی‌کنیم.» این وزارتخانه افزود که هلند به‌شدت نگران «شدت و مقیاس» درگیری اسرائیل و حماس است و باید از تلفات غیرنظامی بیشتر در هر دو طرف اجتناب شود.

نامه اعتراضی ۵۰۰مقام آمریکایی به بایدن

«ماریا ابی حبیب»، «مایکل کراولی» و «ادوارد ونگ» در گزارش ۱۴نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، بیش از ۵۰۰منصوب سیاسی و کارمند به نمایندگی از حدود ۴۰سازمان دولتی روز سه‌شنبه نامه‌ای به رئیس‌جمهور بایدن در اعتراض به حمایت وی از اسرائیل در جنگ غزه ارسال کردند. در این نامه که بخشی از مخالفت‌های داخلی فزاینده بر سر حمایت دولت از جنگ است، از رئیس‌جمهور می‌خواهد تا به دنبال آتش‌بس فوری در نوار غزه باشد و اسرائیل را وادار کند تا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را بدهد. این آخرین نامه از چندین نامه اعتراض‌آمیز مقامات در دولت بایدن است.

در نامه USAID توضیح داده شده است که امضاکنندگان این نامه (که روز سه‌شنبه خطاب به بایدن ارسال شد) به‌دلیل نگرانی برای امنیت شخصی‌شان و خطر از دست دادن بالقوه شغلشان، این نامه را بدون نام منتشر کرده‌اند. امضاکنندگان منتقد در اسناد وزارت امور خارجه باید نام خود را فاش کنند؛ اما این اسناد به‌طور عمومی منتشر نمی‌شود. این نامه که نسخه‌ای از آن توسط نیویورک‌تایمز بررسی شد، با محکوم کردن حملات ۷اکتبر توسط حماس آغاز شد و سپس از بایدن خواست تا کشتار ناشی از عملیات نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل در غزه را متوقف کند: «ما از بایدن می‌خواهیم که فورا خواستار آتش‌بس، خواستار کاهش درگیری‌های کنونی با تضمین آزادی فوری گروگان‌های اسرائیلی و فلسطینی‌هایی که خودسرانه بازداشت می‌شوند هستیم. همچنین خواستار احیای آب، سوخت، برق و سایر خدمات اساسی و ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی به نوار غزه هستیم.»

سازمان‌دهندگان حتی پس از تحویل نامه به بایدن به جمع‌آوری امضا ادامه دادند و تا بعدازظهر سه‌شنبه نامه حدود ۱۰۰نام بیشتر از ۴۰۲نامی داشت که به‌طور رسمی با آن ارسال شده بود. سازمان‌دهندگان نامه گفتند که قصد دارند روزانه تعداد امضاها را به کاخ سفید اطلاع دهند. دو منصوب سیاسی که در سازمان‌دهی نامه و رساندن آن به بایدن کمک کردند، گفتند که اکثریت امضاکنندگان منصوبان سیاسی از مذاهب مختلف هستند که در دولت، از شورای امنیت ملی گرفته تا اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری کار می‌کنند. برخی از امضاکنندگان به بایدن کمک کردند تا در سال۲۰۲۰ انتخاب شود و در مصاحبه‌هایی اظهار کردند که نگران هستند که حمایت دولت از جنگ اسرائیل در غزه با موضع رای‌دهندگان دموکرات در این مورد تضاد داشته باشد.

در این نامه آمده است: «اکثریت قاطع آمریکایی‌ها از آتش‌بس حمایت می‌کنند» و این به یک نظرسنجی در ماه اکتبر اشاره دارد که نشان می‌دهد ۶۶درصد آمریکایی‌ها- از جمله ۸۰درصد دموکرات‌ها- معتقدند که ایالات متحده باید بر اسرائیل برای آتش‌بس فشار بیاورد. در بخش دیگری از این نامه آمده است: «علاوه بر این، آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ارتش آمریکا وارد جنگ پرهزینه و بی‌معنای دیگری در خاورمیانه شود.»