روز جمعه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد. وی در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفت: «همبستگی ما با اسرائیل قابل بحث نیست.» اردوغان با اشاره به مسوولیت‌های آلمان در قبال هولوکاست و اینکه چگونه برلین می‌تواند بر روابط خود با اسرائیل تاثیر بگذارد، گفت: «ما چیزی به اسرائیل مدیون نیستیم. بنابراین می‌توانیم آزادانه صحبت کنیم. اگر ما بدهکار بودیم، نمی‌توانستیم این‌قدر آزادانه صحبت کنیم. اما کسانی که بدهکار هستند، نمی‌توانند آزادانه صحبت کنند.» در مقابل رهبر ترکیه اسرائیل را به‌دلیل تهاجم بی‌امان هوایی و زمینی آن در غزه مورد انتقاد قرار داد و گفت که حمله به کودکان و بیمارستان‌ها جایی در کتاب مقدس یهودیان ندارد. اردوغان به خبرنگاران گفت: «تیراندازی به بیمارستان‌ها یا کشتن کودکان در تورات وجود ندارد، شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید.»

اسماعیل ثوابه، مدیر کل دفتر رسانه‌های دولتی غزه روز جمعه به خبرنگاران گفت که تعداد کل فلسطینی‌های کشته‌شده از زمان آغاز جنگ در ۷اکتبر از ۱۲هزار نفر فراتر رفته است که شامل ۵۰۰۰کودک نیز می‌شود.این اولین سفر اردوغان به آلمان از سال۲۰۲۰ بود که در کنفرانسی درباره لیبی در برلین شرکت کرده بود. پیش از این دیدار، رهبر ترکیه حمله اسرائیل به نوار غزه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تل‌آویو از حمایت نامحدود غرب برخوردار است. او پیش‌تر خواستار محاکمه رهبران اسرائیلی به‌دلیل جنایات جنگی در دادگاه بین‌المللی لاهه شده بود و دیدگاه خود - و موضع دیرینه ترکیه - را تکرار کرد که حماس یک «سازمان تروریستی» نیست، بلکه یک حزب سیاسی است که در آخرین انتخابات قانونی و مشروع پارلمانی فلسطین در سال۲۰۰۶ پیروز شد. از ۷ اکتبر، زمانی که نیروهای حماس به جنوب اسرائیل حمله کردند و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و کابینه جنگی اسرائیل را وادار به تلافی با حمله هوایی و زمینی ویرانگر به غزه کردند، رئیس‌جمهوری ترکیه انتقاد خود از اسرائیل را سخت‌تر و تندتر کرده است.

پس از حمله حماس، شولتز به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا حمایت آلمان را اعلام کند. در این ماه، آلمان ممنوعیت کامل فعالیت‌های حماس و همچنین فعالیت‌های شعبه آلمانی سمیدون، معروف به شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی را اعلام کرد. سازمان اخیر گفته بود که از گروه‌هایی از جمله حماس «حمایت و تمجید می‌کند». شولتز در کنفرانس خبری گفت: «در کشور ما یهودی‌ستیزی به‌هیچ وجه مجاز نیست.» وی افزود: «مایلم تاکید کنم که پنج میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند و آنها در اینجا جایگاه خوبی دارند.» اردوغان پیشنهادهایی مبنی بر اینکه حملات او به اسرائیل دارای مضامین یهودی ستیزانه است را سرزنش کرد. او تصریح کرد: «برای ما، هیچ تبعیضی بین یهودیان، مسیحیان و مسلمانان منطقه نباید وجود داشته باشد. من علیه یهودستیزی مبارزه کرده‌ام. من رهبری هستم که این مبارزه را اداره می‌کنم.» مقامات آلمانی بسیاری از تظاهرات طرفداران فلسطینی را در تلاشی برای جلوگیری از یهودی‌ستیزی عمومی و مهار بی‌نظمی، ممنوع کرده‌اند.

این دو کشور، همان‌طور که سخنگوی شولتز توصیف می‌کند، همیشه «شریک‌های ناخوشنود» بوده‌اند. برلین منتقد سرسخت سرکوب مخالفان داخلی توسط اردوغان بوده و در عین حال اذعان داشته است که قرار گرفتن در کنار قدرت منطقه‌ای، یعنی ترکیه برای مقابله با مسائل مهم ضروری است. با وجود اختلافات، همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور ادامه یافته است و تجارت دوجانبه به رکورد ۵۱.۶میلیارد یورو (۵۶.۲میلیارد دلار) در سال۲۰۲۲ رسیده است. موضع اردوغان در آلمان سوالاتی را درباره عاقلانه بودن میزبانی از رهبر ترکیه در این زمان مطرح کرد و محافظه‌کاران و حتی حزب لیبرال دموکرات آزاد (FDP) یکی از اعضای ائتلاف شولتز، از صدراعظم خواسته بودند که این دعوت را لغو کند. درحالی‌که بیشتر کنفرانس خبری زیر سایه درگیری اسرائیل و حماس بود، دو رهبر همچنین درباره توافق غلات روسیه و اوکراین صحبت کردند که ترکیه قبل از خروج روسیه از آن پیمان، در انعقاد آن نقش مهمی داشت.

آلمان میزبان بزرگ‌ترین دیاسپورای ترک در خارج از کشور است. اکثریت جامعه سه میلیونی ترکیه در آلمان حامی اردوغان هستند. آنها قرار بود تلاش‌هایشان را معطوف به پیدا کردن یک زمین مشترک درباره پیمان مهاجرتی که در سال۲۰۱۶ بین اتحادیه اروپا و ترکیه منعقد شد، کنند. اتحادیه اروپا از آنکارا خواسته بود مانع ورود پناه‌جویان به مرزهای اتحادیه اروپا شود. اردوغان ادامه بحث درباره این توافق را که برخی از کشورهای اروپایی مایل به احیا و اصلاح آن هستند، به روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که یخ بسته است، مرتبط دانست.