در نشست آب‌وهوای دبی چه می‌گذرد؟

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از جمله سخنرانان بودند. امروز شنبه تعداد بیشتری از روسای دولت‌ها سخنرانی خواهند کرد. این رویداد به مدت ۱۰روز ادامه خواهد داشت. این نشست نزدیک به پایان سالی است که تقریبا به‌طور قطع گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ خواهد بود. انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است، اکنون سیاره زمین را حدود ۱.۲درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح ماقبل صنعتی گرم کرده است. سیل‌ها، آتش‌سوزی‌ها، خشکسالی‌ها و توفان‌هایی که با تغییرات اقلیمی بدتر شده‌اند، باعث تخریب در سراسر جهان شده‌اند.رهبرانی که خواستار اقدام سریع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هستند با یک وظیفه دلهره‌آور روبه‌رو هستند.

درحالی‌که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در حال نصب انرژی بادی و خورشیدی بیشتری هستند، اما انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی و تقاضای سوخت فسیلی همچنان در حال افزایش است. هر توافق نهایی باید توسط تمام کشورهای حاضر به تصویب برسد. ضرورت رضایت در اجماع آرا به این معنی است که هر کلمه در سند نهایی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته، نمایندگان کشورهای تولیدکننده نفت، زبان مربوط به حذف سریع سوخت‌های فسیلی را وتو کردند. در روز اول اجلاس، نمایندگان به توافق اصولی درباره صندوقی دست یافتند که به کشورهای فقیر برای مقابله با بلایای آب و هوایی کمک می‌کند. یکی دیگر از مسائل مهم روی میز، تلاش بین المللی برای محدود کردن انتشار متان، یک گاز گلخانه‌ای قوی است.اما حتی زمانی که رهبران و دیپلمات‌های جهان گرد هم می‌آیند، احساس ناامیدی هم وجود دارد. رویداد امسال در امارات متحده عربی برگزار می‌شود؛ کشوری که از نفت ثروتمند شده و متهم به تلاش برای دستیابی به معاملات نفتی در حاشیه اجلاس شده است.

سلطان الجابر، رئیس شرکت نفت دولتی امارات (Adnoc) است و هزاران نفر از مدیران نفت و گاز در این مراسم حضور دارند. الجابر در سخنان افتتاحیه خود در روز پنج‌شنبه، از حضور سوخت فسیلی در COP۲۸ دفاع کرد. در همان زمان، او از نمایندگان خواست تا تلاش‌هایی را برای حفظ گرمایش زمین در دمایی که بیش از ۱.۵درجه سانتیگراد نباشد را دنبال کنند؛ هدفی که بسیاری از دانشمندان معتقدند دور از دسترس است.نخست وزیر هند، نارندرا مودی، به عنوان یکی از حاضران مهم در این نشست متعهد شد که تلاش‌ها را برای دور کردن این پرجمعیت‌ترین کشور جهان از سوخت‌های فسیلی و سرعت بخشیدن به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مضاعف کند.

او در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در دبی گفت: «تمام جهان ما را تماشا می‌کنند. زمین به‌عنوان مادر بشریت برای محافظت از آینده خود به ما می‌نگرد. ما باید موفق شویم.» هند در سال‌های اخیر به سرعت انرژی بادی و خورشیدی تولید کرده است. در عین حال، همچنان در حال ساخت نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ با سرعت بالا است و بیشتر نیروی خود را از سوخت‌های فسیلی می‌گیرد. در سال۲۰۲۱، یارانه‌های هند برای سوخت‌های فسیلی ۹برابر یارانه‌های انرژی پاک بود.مودی به فوریت اقدام برای کاهش گرمایش جهانی اشاره کرد و گفت: «ما زمان زیادی برای اصلاح اشتباهات قرن گذشته نداریم. در طول قرن گذشته، بخش کوچکی از بشریت به‌طور بی‌رویه طبیعت را استثمار کرد. با این حال، تمام بشریت بهای این را می‌پردازد؛ به‌ویژه مردمی که در جنوب جهانی زندگی می‌کنند.» تغییرات آب و هوایی در حال حاضر اثرات مخربی را بر هند و پاکستان وارد می‌کند. امواج گرما در سال‌های اخیر بخش‌هایی از این دو کشور را سوزانده و سیل بخش‌های زیادی از هر دو کشور را زیر آب برده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث شود هند به سرعت آب‌های زیرزمینی خود را تخلیه کند.