به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آن چیزی که در روزهای اخیر آشکار شده بود رسمی شد - اینکه بسیاری از جمهوری‌خواهان مایل بودند تا مانع تحقق آرزوی او برای نگه داشتن سانتوس شوند و اینکه جانسون و حزبش اکنون با حساب و کتاب سیاسی بی‌رحمانه‌تری مواجه شده‌اند. اکثریت اندک آنها از چهار رای به سه رای رسیده است. او ششمین عضو منتخب مجلس نمایندگان است که در تاریخ آمریکا به چنین سرنوشتی دچار شده است. جورج سانتوس جمهوری‌خواه که به‌دلیل دروغ‌های مکرر خود معروف شده و به جرایم مالی متهم شده بود، روز جمعه توسط همتایان خود برکنار شد. حدود صد جمهوری‌خواه و بیش از ۲۰۰دموکرات به برکناری این جوان ۳۵ساله رأی دادند. جورج سانتوس پس از انتخابش در نوامبر۲۰۲۲ و به دنبال افشاگری‌های نیویورک‌تایمز مجبور شد اعتراف کند که درباره بخش‌هایی از زندگی خود دروغ گفته است تا رزومه خود را پر بار کند. او اعتراف کرد که هرگز برای بانک‌های بزرگ آمریکایی گلدمن ساکس یا سیتی‌گروپ کار نکرده و همچنین مدرک دانشگاهی از دانشگاه نیویورک (NYU) نداشته است. سانتوس «به دنبال سوءاستفاده از هر جنبه از نامزدی خود برای منافع مالی شخصی خود بود و مداوم به رای‌دهندگان، کمک‌کنندگان و تیم خود درباره گذشته و تجربیات خود دروغ می‌گفت.» این قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی از پول اختلاس‌شده برای خرید در فروشگاه لوکس Ferragamo، در یک کازینو و برای درمان‌های زیبایی با «بوتاکس» استفاده می‌کرد. چند روز پیش، جورج سانتوس در یک مصاحبه گفت: «در میان اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا انبوهی از مجرمان و کسانی با همه نوع سوابق کثیف وجود دارند. من همکارانی دارم که بیشتر از هر چیز نگران مست‌کردن در هر شب با لابی‌گرهای بعدی و رابطه با آنها بوده و وانمود می‌کنند هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد و از آن طرف مردم آمریکا را می‌فروشند.» 

با اخراج سانتوس حکمرانی برای جمهوری‌خواهان دشوارتر می‌شود؛ زیرا پیش‌تر نیز جمهوری‌خواهان بر سر برخی مسائل اختلافات اساسی داشتند. حالا جانسون با یکی دو ضرب‌الاجل روبه‌رو است که مهم‌ترین آن بودجه دولتی در اوایل سال آینده میلادی است که می‌تواند این امر برای او تبدیل به یک میدان آزمایش شود. برکناری سانتوس در کنگره‌ای رخ داد که با سطوح فوق‌العاده‌ای از هرج و مرج در سال جاری همراه بوده است. این بی‌نظمی تقریبا از روز اول ژانویه شروع شد؛ زمانی که کوین مک‌کارتی، نماینده کالیفرنیا از جمهوری‌خواهان برای ریاست مجلس نمایندگان، مجبور شد برای کسب کرسی ریاست چندین راند مبارزه را پشت سر بگذارد؛ هرچند در نهایت نیز از سوی تندروی نمایندگان مجلس نمایندگان از سمت خود اخراج شد و تبدیل به اولین رئیس مجلسی شد که از سمت خود برکنار شد. شورش‌های متعدد جمهوری‌خواهان در برهه‌های مختلف، عملا قانون‌گذاری را در ایالات متحده فلج کرده است. با تصویب تعداد کم لوایح در کنگره۱۱۸ در دهه اخیر، برخی جمهوری‌خواهان از این کنگره به‌عنوان شرم بین‌المللی یاد کرده‌اند. با همه اینها، سانتوس خودش نماد هرج و مرج بوده است. پس از آنکه نیویورک‌تایمز دروغ‌های بی‌شمار سانتوس را درباره زندگی‌نامه‌اش فاش کرد و بازرسان فدرال او را به اتهامات کیفری متعدد متهم کردند، برخی جمهوری‌خواهان دست به دفاع از او زدند؛ اما در نهایت برخی دیگر از جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها هم‌دست شدند و رای به اخارج سانتوس دادند.

دروغ‌های شاخ‌دار

جورج سانتوس جزو جمهوری‌خواهانی بود که با دروغ‌های بزرگ برای خود رزومه ساخته بود. او مدعی شده بود که اعضای خانواده‌اش در هولوکاست کشته شده‌اند و در یک اظهارنظر دیگر گفته بود که برخی از اعضای خانواده‌اش در میان قربانیان ۱۱سپتامبر بوده است. او همچنین به دروغ مدعی شده بود که برای گلدمن ساکس کار کرده است که در نهایت مجبور شد اعتراف کند ادعای غلطی کرده است. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان که مخالف اخراج سانتوس بود، خواستار مسکوت ماندن اخراج وی شده بود؛ اما این مصوبه نیاز به دو سوم آرای مجلس نمایندگان داشت. در نهایت ۳۱۱نماینده رای به اخراج او دادند. ۱۰۵جمهوری‌خواه نیز همپای مخالفان و اپوزیسیون به اخراج او رای دادند.

حزب جمهوری‌خواه از زمان تاسیس کنگره۱۱۸، دچار دو دستگی بوده است. برخی از جمهوری‌خواهان تندرو، حاضر به همکاری با جمهوری‌خواهان میانه‌رو نیستند و عکس نیز صادق است. حالا به گفته جانسون، تعداد نمایندگان مجلس به ۴۳۴نفر رسیده است. اخراج سانتوس تبدیل به یکی از آشفتگی‌های نمادین جمهوری‌خواهان شده است. انتخاب او از لانگ‌آیلند و کویینز که به نشانه تجدید حیات جمهوری‌خواهان اعلام شده بود، هم‌اینک تبدیل به نماد شرمساری این حزب قدیمی شده است. او شهرت به دروغگویی و انجام اعمال ناشایست پیدا کرد؛ فردی که برای مدت طولانی توانسته بود از پاسخ‌گویی فرار کند.

سانتوس پس از ماه‌ها دست‌اندازی کنگره، سرانجام روز جمعه پس از آنکه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مصوبه‌های جداگانه‌ای برای اخراج پیشنهاد کردند، از سمت خود برکنار شد. سانتوس قبل از پایان رای‌گیری از اتاق خارج شد. او با پایین آمدن از پله‌های مجلس به سمت یک اتومبیل رفت که منتظر بود او را به خانه ببرد. خبرنگاران منتظر بودند تا نتیجه اعلام شود. خبرنگاران از او پرسیدند نتیجه چه شد؟ او گفت: «چرا باید منتظر می‌ماندم. بروند به جهنم.» سانتوس هرگز فکر نمی‌کرد که اخراج شود. او از دو تله قبلی سالم گریخته بود. او پیش از اینکه از سوی کمیته اخلاق کنگره اخراج شود از سوی هم‌تیمی‌های خود به بیرون هدایت شد تا کار به آن کمیته نکشد.