پوتین؛ ‌میهمان ویژه بن‌سلمان و زاید

پوتین روز پنج‌شنبه در مسکو میزبان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران رهبر یکی دیگر از بازیگران کلیدی منطقه خواهد بود. پوتین که از زمان آغاز حمله تمام‌عیار به اوکراین در فوریه۲۰۲۲، به جز چین، ایران و کشورهای شوروی سابق، به جایی سفر نکرده است، به گفته دیمیتری اس.پسکوف، سخنگوی کرملین، در یک روز از امارات و عربستان سعودی دیدن خواهد کرد. این نشست‌ها که به‌طور غیرمنتظره اعلام شد، در حالی برگزار می‌شوند که اوکراین تلاش می‌کند کمک‌های غرب را برای تلاش‌های جنگی خود، در میان نشانه‌هایی از کاهش حمایت در ایالات متحده، تقویت کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین قرار بود روز سه‌شنبه در سنای آمریکا سخنرانی کند تا بر ضرورت حفظ حمایت مالی و نظامی آمریکا تاکید کند؛ اما جلسه را در آخرین لحظه لغو کرد.

سفر پوتین همچنین در پس زمینه جنگ اسرائیل و حماس انجام خواهد شد؛ جنگی که با منحرف کردن رهبران غربی از درگیری‌ها در اوکراین و برای پوتین فرصتی ایجاد کرد که اهداف ژئوپلیتیک خود را پیش ببرد. اگرچه او حمله ۷اکتبر حماس را نامناسب خواند، اما پوتین جنگ خود در اوکراین را به مقاومت فلسطین تشبیه کرد و گفت که هر دو نشان‌دهنده مبارزه علیه سلطه نخبگان غربی هستند. پسکوف گفت که پوتین درباره جنگ بین اسرائیل و حماس و همچنین اقدامات مشترک احتمالی برای هماهنگ کردن تولید جهانی نفت برای اطمینان از ثبات قیمت‌ها گفت‌وگو خواهد کرد. یوری اوشاکوف، دستیار سیاست خارجی پوتین، اهداف تور دیپلماتیک رهبر روسیه را در این هفته «متنوع » خواند و گفت که جنگ روسیه در اوکراین نیز در دستور کار خواهد بود.

به گزارش اینترفکس، یک خبرگزاری روسی اوشاکوف گفت: «این سفر اجتناب‌ناپذیر است. برای همکاران ما مهم است که به ارزیابی‌های ولادیمیر پوتین درباره چگونگی پیشرفت اوضاع گوش دهند.» عربستان سعودی تلاش کرده است به‌عنوان یک میانجی در جنگ عمل کند و حدود ۴۰کشور را برای یک کنفرانس صلح در ماه اوت دعوت کرد و به انجام تبادل موفقیت‌آمیز زندانیان در سال گذشته که شامل شهروندان آمریکایی و بریتانیایی بود، کمک کرد و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور در آزادی میانجی‌گری کرد. اکنون در بحبوحه سوالاتی که درباره تداوم حمایت غرب از اوکراین به‌وجود آمده است و مقامات اوکراینی اذعان می‌کنند که ضدحمله امسال نتوانست به یک پیشرفت مهم دست یابد، گمانه‌زنی‌هایی در روسیه درباره مذاکرات احتمالی صلح وجود دارد.

به نقل از یک منبع بلندپایه روسی، ایزوستیا، روزنامه طرفدار کرملین، روز سه‌شنبه گزارش داد که روسیه با انجام مذاکرات با اوکراین در یک کشور اروپایی مانند مجارستان مخالفت نخواهد کرد. گریگوری یاولینسکی، سیاستمدار قدیمی روسی که در ماه اکتبر با پوتین ملاقات کرد، در مصاحبه با آر‌بی‌سی، یک روزنامه تجاری روسی گفت که او پیشنهاد کرده است در چنین مذاکراتی واسطه شود. زلنسکی که قول داده است اوکراین برای آزادسازی قلمرو خود به جنگ ادامه می‌دهد، هفته گذشته در مصاحبه‌ای به آسوشیتدپرس گفت که هنوز فشاری از سوی متحدان برای مذاکره با روسیه احساس نمی‌کند، اگرچه «صداهایی همیشه شنیده می‌شود.» میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد زلنسکی، آخرین پیشنهادها را مبنی بر اینکه روسیه مایل به مذاکره است، رد کرد و آن را چیزی جز تلاش برای «نفس‌گیری» جهت «آماده‌سازی مراحل بعدی حملات خود» ندانست.

 وی در اظهاراتی گفت: «روسیه از کلمه مذاکرات تنها به معنای اولتیماتوم، تسلیم و تضمین برای روسیه استفاده می‌کند؛ چراکه رئیس‌جمهوری روسیه به‌دلیل جنایات جنگی تحت پیگرد قانونی قرار دارد و می‌خواهد این حکم را معکوس کند؛ هرچند که هیچ تضمینی برای پایایی صلح وجود ندارد و او هر زمان که بخواهد می‌تواند جنگ را از سر بگیرد.»