تنش‌های دیپلماتیک در حالی رخ داد که ارتش اسرائیل روز شنبه نوار غزه را از هوا، زمین و دریا بمباران کرد. ایالات متحده درحالی‌که انتقادها درباره جنگ در غزه افزایش یافته، همچنان در کنار اسرائیل ایستاده است؛ اما مقامات ارشد دولت بایدن نیز بی‌صبری فزاینده‌ای نسبت به وارد آوردن تلفات گسترده به غیرنظامیان نشان داده‌اند. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، یکی از قوی‌ترین هشدارها از سوی وزیر دفاع آمریکا «لوید جی آستین» صادر شد که گفته بود اگر از غیرنظامیان فلسطینی بهتر محافظت نشود، اسرائیل با «شکست استراتژیک» روبه‌رو می‌شود. با این حال، ایالات متحده همچنان به ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل ادامه می‌دهد. دو مقام آمریکایی روز شنبه به نیویورک‌تایمز گفتند که وزارت امور خارجه در تلاش برای فروش ۱۳۰۰۰گلوله مهمات تانک به ارزش بیش از ۱۰۶میلیون دلار به اسرائیل توسط دولت است و روند بررسی کنگره را که معمولا برای فروش تسلیحات به هر کشور خارجی لازم است، دور می‌زند.

وزارت دفاع در یک پست آنلاین تایید کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، اواخر روز جمعه از اعلام وضعیت اضطراری برای تسریع در فروش تسلیحات به اسرائیل استفاده کرده است. به نظر می‌رسد استفاده مقام‌های ارشد از روش‌هایی برای دور زدن کنگره نشان می‌دهد که مقامات دولتی از خشم فزاینده در میان قانون‌گذاران آمریکایی و شهروندان عادی درباره استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه آگاه هستند. تهاجم زمینی اسرائیل که در ماه اکتبر در شمال غزه آغاز شد، طی هفته گذشته به سمت جنوب پیش رفت و درگیری‌های شدید، اغلب در محله‌های نزدیک، در سراسر این منطقه گسترش یافت. صدها هزار فلسطینی از شمال غزه به سمت جنوب گریخته‌اند و اکنون مکان‌های کمی برای غزه‌ای‌ها برای پناه گرفتن وجود دارد.

گروه‌های بشردوستانه روز شنبه هشدار دادند که هزاران کودک در این منطقه در معرض خطر مرگ بر اثر گرسنگی هستند. گروه «Save the Children»، یک موسسه خیریه بریتانیایی گفت که حداقل ۷۶۸۵کودک زیر ۵سال را ثبت کرده است که به قدری دچار سوءتغذیه بودند که برای جلوگیری از مرگ نیاز به درمان فوری پزشکی داشتند. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، علاوه بر کمبود غذا، سازمان ملل بارها درباره خطر بیماری‌های همه‌گیر در غزه هشدار داده است. فیلیپ لازارینی، مدیر آژانس سازمان ملل که به فلسطینی‌ها کمک می‌کند، این شرایط را «غیرقابل دفاع» توصیف کرده است. در گزارش خلاصه‌ای که از این شرایط در شبکه‌های اجتماعی در روز جمعه منتشر شد، لازارینی صحنه‌های یک «ویران شهر» فزاینده‌ را در سراسر غزه به تصویر می‌کشد که ۷۰۰ نفر از یک توالت استفاده می‌کنند، ده‌ها هزار غزه ای در هوای آزاد - در خیابان‌ها و حیاط‌ها - می‌خوابند و ده‌ها نفر از زنان هم روزانه در کمپ‌های موقت آوارگان زایمان می‌کنند.

سازمان ملل متحد در این ماه تخمین زد که ۵۰هزار زن باردار در غزه وجود دارد و روزانه ۱۸۰نفر زایمان می‌کنند. به گفته سازمان ملل، بیش از یک ماه است که هیچ نانوایی در شمال غزه باز نشده است و اکثر خانواده‌ها نمی‌توانند در خانه نان درست کنند؛ زیرا آرد یا در دسترس نیست یا با قیمت‌های بسیار گران به فروش می‌رسد. نهاد بریتانیایی «Save the Children» گفت که یکی از کارکنانش در غزه گزارش داده است که هر کیسه آرد به قیمت ۱۴۰دلار فروخته می‌شود.