از زمانی که سوئد -پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته- درخواست پیوستن به ناتو را داد، ترکیه بارها این روند را به تعویق انداخته و گفته است که سوئد، ایالات متحده و کانادا همگی باید به خواسته‌های ترکیه پاسخ مناسب دهند. سوئد و فنلاند هر دو برای پیوستن به ناتو درخواست دادند، روندی که به حمایت یکپارچه از ۳۱کشور عضو این اتحاد نیاز دارد. ترکیه در ابتدا هر دوی آنها را مسدود کرد و اگرچه درخصوص فنلاند عقب نشست و راه را برای پیوستن آن کشور به ناتو در ماه مارس هموار کرد، ترکیه همچنان در برابر سوئد مقاومت می‌کند.

با این حال، سوئد گفت که از تصمیم کمیته قدردانی می‌کند. توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما از اینکه کمیته روابط خارجی در ترکیه درخواست سوئد را تایید کرد، استقبال می‌کنیم. قدم بعدی این است که پارلمان درباره این موضوع رای دهد.» چندین رهبر ناتو گفته‌اند که سوئد تمام کارهای لازم را برای پیوستن انجام داده است و تاخیرهای مکرر ترکیه در تایید ورود سوئد باعث خشم سایر اعضای ائتلاف شده است که ترکیه را به‌عنوان کشوری می‌دانند که فقط در پی منافع خودش است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، علاوه بر این استدلال که سوئد باید بیشتر مخالفانی را که کشورش آنها را تروریست می‌داند، سرکوب کند، موافقت با الحاق سوئد را به اختلافاتی که ترکیه با دیگر اعضای ناتو دارد، مرتبط کرده است. ترکیه از ایالات متحده، یک بسته ۲۰میلیارد دلاری از جت‌های جنگنده اف-۱۶ و کیت‌های ارتقا یافته برای جت‌های قدیمی می‌خواهد. دولت بایدن گفته است که از این فروش حمایت می‌کند؛ اما اعضای کنگره با استناد به سابقه نامطلوب حقوق بشری ترکیه و موضع آن در قبال سوئد مخالفت کرده‌اند.

 اردوغان همچنین خاطرنشان کرده است که تصمیم درباره سوئد با پارلمان ترکیه است نه با او، اگرچه حزب او و متحدان سیاسی آن دارای سهم عمده ای از آرا هستند که می‌توانند به راحتی این موضوع را تصویب کنند. اردوغان در اظهارات منتشرشده در ۸دسامبر به خبرنگاران ترک گفت: «اگر شما کنگره خود را دارید، من پارلمان خود را دارم. من هم مجلس دارم.» او همچنین پیشنهاد کرد که هر دو موضوع همزمان حل و فصل شود. او گفت: «اگر ما دو متحد ناتو هستیم، پس کاری را که لازم است همزمان انجام دهید، پارلمان ما هم تصمیم لازم را خواهد گرفت.»

 اردوغان همچنین سعی کرده است از پیشنهاد سوئد در ناتو برای تحت فشار گذاشتن کانادا، یکی دیگر از اعضای ناتو، استفاده کند که محدودیت‌هایی بر صادرات تجهیزات نوری که ترکیه در هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده می‌کند، اعمال کرده است. اردوغان گفت: «درباره دوربین‌های پهپادی به آنها درخواست دادیم؛ کانادا اصرار دارد: سوئد! سوئد!» روز سه‌شنبه، اکثریت قانون‌گذاران در کمیته روابط خارجی مجلس به این مصوبه رای مثبت دادند، به این معنی که به مجمع عمومی ارسال می‌شود. اما پس از رای‌گیری روز سه‌شنبه، فواد اوکتای، رئیس کمیته، به خبرنگاران گفت که این بر عهده رئیس مجلس است که این اقدام را در برنامه مجمع قرار دهد. اوکتای افزود که انتظار نمی‌رود که رای‌گیری سریع برگزار شود. هیچ جدول زمانی ثابتی برای هیچ‌یک از مراحل وجود ندارد. تنها عضو ناتو که هنوز با الحاق سوئد مخالفت دارد،  مجارستان است؛ هرچند مقامات مجارستانی گفته‌اند که از ترکیه پیروی خواهند کرد.