فرجام نافرجام ائتلاف چندملیتی دریای سرخ

سرلشکر محمد العطیفی، وزیر دفاع یمن نیز تاکید کرده است: همه کشتی‎های جهان به جز کشتی‎هایی که توسط نیروهای یمنی شناسایی شده‎اند، در امان خواهند بود. ما آمادگی رزمی را برای مقابله با همه گزینه‌ها و فرضیه‌های احتمالی تایید می‌کنیم. تسلیحات بازدارنده راهبردی ما و برد آنها بسیار فراتر از انتظار دشمنان است و هیچ خط قرمزی در مقابل ما وجود ندارد. ما به واشنگتن، تل آویو، لندن، عوامل آنها در منطقه و کسانی که در مدار آنها هستند، اطمینان می‎دهیم که یمن امروز با یمن دیروز متفاوت است.

 سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش ملی یمن نیز تاکید کرد: تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهد. عملیات‌ ما علیه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بندرهای فلسطین اشغالی تا زمان رفع محدودیت انتقال دارو و غذا به نوار غزه ادامه خواهد داشت. محمدعلی الحوثی، رئیس جنبش انصارالله معتقد است نیروهای مسلح یمن از طریق مجموعه عملیات‌ها در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به یک بازیگر اساسی تبدیل شده‎اند.

 برخی شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی، حمل کالا و نفت از این تنگه را به خاطر حملات حوثی‌ها متوقف کرده‌اند. آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد در ۱۱ماه سال جاری میلادی روزانه ۷.۸ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از این تنگه عبور کرده که ۱۸درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است. علت امر، رشد خرید نفت روسیه توسط هند و چین، همچنین افزایش خرید نفت اتحادیه اروپا از کشورهای خاورمیانه است. چهار شرکت بزرگ حمل‌ونقل از جمله MSC  که بزرگ‎ترین خط کشتیرانی کانتینری جهان است، اعلام کردند به‎دنبال حملات یمن به کشتی‌ها، از عبور از کانال سوئز اجتناب خواهند کرد.

123 copy

وزیر امور خارجه آمریکا، در هفته جاری، از ایجاد یک ائتلاف چندملیتی برای تامین امنیت دریای سرخ در میان افزایش حملات به کشتی‌های باری خبر داد. عملیات «نگهبان رفاه» نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، یونان و سیشل را شامل می‌شود. گفته می‎شود کشورهای استرالیا، ژاپن، سنگاپور، کره‌جنوبی، نیوزیلند، لیبریا و باهاما نیز در این ائتلاف مشارکت خواهند کرد. اینها کشورهایی هستند که تحت تاثیر اقدامات حوثی‎ها قرار دارند.

آمریکا و متحدانش در تلاش برای اتخاذ راهی برای مقابله با حوثی‌ها هستند. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای ایجاد یک نیروی ضربت چند ملیتی جدید برای انجام «عملیات نگهبان رفاه» را اعلام کرد. برای مقابله با این مجموعه حملات بی‌سابقه، وزیر دفاع آمریکا از شرکت‌کنندگان خواست به ابتکارات بین‌المللی به رهبری این کشور بپیوندند و با فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا و ۳۹عضو نیروهای دریایی ترکیبی برای بازگرداندن امنیت در منطقه دریای سرخ همکاری کنند.

اسپانیا مشارکت اتحادیه اروپا در ائتلاف دریایی چندملیتی در دریای سرخ به رهبری آمریکا را که با ادعای تضمین آزادی ناوبری و حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده، وتو کرد. مادرید موضع خود را تغییر داد و در نشست کارگروه مشاوران اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل این تصمیم را وتو کرد. فرانسه و ایتالیا نیز به‌طور رسمی مشارکت خود در ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ را لغو کردند. استرالیا نیز پیش‌تر درخواست آمریکا برای اعزام یک ناو جنگی به دریای سرخ را به‎منظور پیوستن به ائتلاف دریایی را رد کرده بود.

عربستان نیز پس از هشت سال جنگ با یمن که خزانه ریاض را خالی کرده و یکی از بدترین بحرآن‎های انسانی جهان را رقم زد، بر این باور است که بازگشت دوباره موشک‌های یمن به آسمان ریاض یا هدف قرار دادن مناطق جنوبی عربستان، اتفاقاتی که در جنگ هشت‌ساله عادی بود، آخرین چیزی است که بن‌سلمان آن را می‌خواهد. راهبرد جدید سعودی‌ها در یمن که از اقدام نظامی مستقیم خودداری می‌کند و به سمت ارتباط با گروه‌های یمنی متمایل می‌شود، برگرفته از واقعیتی است پس از هشت سال جنگ؛ «حوثی‌ها در عمل پیروز شدند.» سلیمان العقیلی سردبیر روزنامه سعودی «الوطن» عربستان تاکید دارد این کشور تمایلی ندارد که در هرگونه تلاش غربی برای حمایت از اسرائیل وارد شود.

درپی عملیات‌های موفقیت‌آمیز نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های وابسته به رژیم اشغالگر در دریای سرخ روزنامه عبری «گلوبز» در گزارشی از ارتش یمن و توان نظامی آن به‎عنوان یک تهدید بزرگ برای این رژیم در سطوح استراتژیک و نظامی تعبیر کرد. یمن دارای تعداد زیادی موشک و پهپاد است. یمن علاوه بر این از یک مزیت جغرافیایی از طریق موقعیت استراتژیک خود در سواحل دریای سرخ برخوردار است و همین مساله آن را به یک خطر آشکار و ملموس برای اسرائیل تبدیل کرده است. نیروهای مسلح یمن مجهز به بهترین موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین هستند که طی حدود دو ماه قبل از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده شده‌ است. نیروهای یمن همچنین قایق‌های بدون سرنشین در اختیار دارند. یمنی‌ها محاصره واقعی را در دریای سرخ تحمیل کرده و آسیب شدیدی به ما وارد می‌کنند و این مهم‌ترین چیز در این‌باره است.

ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) اعلام کرد که دو موشک بالستیک از مناطق تحت کنترل ارتش یمن به‎سمت خطوط کشتیرانی بین‎المللی در دریای سرخ شلیک شده است. سنتکام همچنین ادعا کرد که ناوشکن لابون با چهار پهپاد ارتش یمن هدف قرار گرفته اما این ناو، هر چهار پهپاد را رهگیری کرده است. همچنین یک کشتی با پرچم نروژ و یک کشتی با پرچم هند به نیرو‌های آمریکا اعلام کردند در جنوب دریای سرخ هدف حمله قرار گرفته‌اند.