اسموتریچ روز یکشنبه با دعوت به «کوچ داوطلبانه» فلسطینی‌ها گفت: «اگر ۱۰۰ یا ۲۰۰هزار عرب در غزه وجود داشته باشد و نه ۲میلیون عرب، کل این مساله پس از پایان جنگ کاملا متفاوت خواهد بود.» رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یک روز بعد، بن‌گویر درخواست مشابهی را مطرح کرد و گفت که این یک راه‌حل صحیح، عادلانه، اخلاقی و انسانی است. اظهارات آنها جدیدترین اظهارات از سوی مقام‌های رسمی اسرائیلی است که به چشم‌انداز اسکان فلسطینیان در خارج از غزه اشاره می‌کند. کارشناسان حقوق بشر هشدار داده‌اند که جابه‌جایی اجباری طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی است و می‌تواند منجر به پاک‌سازی قومی شود. «رشا مبارک» یکی از سازمان‌دهندگان فلسطینی آمریکایی گفت: «وقتی خانه‌ها را بمباران می‌کنید و کل جمعیت را به گرسنگی می‌کشید، واقعا «داوطلبانه» نیست.» مبارک به الجزیره گفت که دولت بایدن نه تنها در محکوم کردن فشار مقامات اسرائیلی برای خروج فلسطینی‌ها از غزه شکست خورده، بلکه با ارائه کمک‌های نظامی مستمر و حمایت دیپلماتیک به اسرائیل، به جنگ نیز کمک کرده است.

او گفت: «آنها [دولت آمریکا] نقش بزرگی در این نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی مردم فلسطین داشته‌اند.» طی چند هفته گذشته، درحالی‌که اسرائیل کمپین بمباران خود را ادامه می‌داد، مقامات ارشد آمریکایی گفتند که از تلاش‌ها برای خروج فلسطینی‌ها از محاصره حمایت نمی‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دوشنبه در ایمیلی به الجزیره بدون اظهارنظر مشخص درباره اظهارات اخیر وزیران اسرائیلی گفت: «ایالات متحده قاطعانه با هرگونه جابه‌جایی اجباری یا پایدار فلسطینی‌ها از غزه مخالف است.» متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای بعد از ظهر سه‌شنبه گفت واشنگتن اظهارات بن‌گویر و اسموتریچ را«رد می‌کند.» او گفت: «این لفاظی تحریک‌آمیز و غیرمسوولانه است.

مقام‌های اسرائیلی بارها و به‌طور مداوم به ما گفته‌اند که چنین اظهاراتی منعکس‌کننده سیاست رسمی اسرائیل نیست. چنین سخنانی باید فورا متوقف شود.» اما مدافعان حقوق بشر می‌گویند که حمایت بی‌دریغ ایالات متحده از جنگ اسرائیل که تاکنون بیش از ۲۲هزار فلسطینی را در غزه کشته است، درها را برای جنایات بیشتر و نقض قوانین بین‌المللی  باز می‌گذارد. «کنت راث»، رئیس سابق دیده‌بان حقوق بشر، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به الجزیره گفت که «ایده پاک‌سازی قومی گسترده - جنایت جنگی جابه‌جایی اجباری - هنوز یک ایده» در کابینه بنیامین نتانیاهو است. با این حال، منتقدان نگران هستند که فشار فزاینده‌ای برای تحقق این ایده در غزه وجود داشته باشد.

 اظهارات بن‌گویر و اسموتریچ تنها جدیدترین مورد از یک رشته نظراتی است که از آغاز جنگ باعث نگرانی شده است. به‌عنوان مثال، در اواخر ماه اکتبر، مجله خبری «+۹۷۲» گزارش داد که وزارت اطلاعات اسرائیل توصیه کرده است که جمعیت غزه به شبه جزیره سینا منتقل شود. گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات، یکی از اعضای حزب لیکود نتانیاهو، نیز در ماه نوامبر در جروزالم پست نوشت که جامعه بین‌الملل باید به مردم غزه کمک کند تا زندگی جدیدی در جای دیگری بسازند.