انفجارهای زنجیره‌ای مشکوک در فروشگاه‌های آیکیا

گروه بین‌الملل- پلیس در جست‌وجوی سرنخ‌هایی از عامل یا عوامل جاسازی بسته‌هایی است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوئدی لوازم خانگی آیکیا در بلژیک، فرانسه و هلند منفجر شده‌اند. هنوز هیچ‌کس مسوولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، مواد منفجره سبکی که عصر دوشنبه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی آیکیای سوئد در شهر گنت بلژیک، نزدیکی لیله واقع در شمال فرانسه و ایندوون هلند جاسازی شده بودند نتوانستند خسارات یا تلفات جدی برجای

گذارند.

رییس پلیس گنت می‌گوید:« ما به همه سرنخ‌های ممکن توجه می‌کنیم. هنوز نمی‌دانیم چه کسی پشت این اقدامات است و چرا.»

وی افزود که این فروشگاه زنجیره‌ای پیش از این هیچ‌گونه هشدار یا تهدیدی دریافت نکرده بود.

آیکیا اعلام کرد در پی دو انفجار کوچک که تقریبا به طور همزمان در داخل فروشگاه شعبه گنت بلژیک روی داد، فروشگاه پیش از ساعت معمول تعطیل شد.

تنها یک کارمند و یک مامور امنیت فروشگاه از درد گوش شکایت داشتند. دستگاه‌های تعبیه شده در این بمب‌ها به مکانیسم قدیمی ساعت زنگ‌دار مجهز بودند که به دو ماده منفجره متصل شده بود.

از همین ساعت‌ها که در فروشگاه‌های آیکیا فروخته نمی‌شود در بمب‌های شعبه‌های فرانسه و هلند نیز استفاده شده بود.

پس از آنکه سگ‌های مخصوص بمب‌یاب همه این سه شعبه فروشگاه را مورد جست‌وجوی دقیق قرار دادند، این فروشگاه‌ها روز سه‌شنبه کار خود را دوباره از سر گرفتند.

رسانه‌های بلژیک روز سه‌شنبه یادآوری کردند که اخیرا انتقادهایی از سوی صنایع کشاورزی و مواد غذایی بلژیک به فروشگاه‌های آیکیا وارد شده بود چون این فروشگاه وعده‌های غذایی ارزانی را ارائه می‌کند که در آن قیمت استیک و چیپس تنها ۵۰/۲ یورو (معادل ۵۰/۳ دلار) است. تحقیقات پلیس در زمینه این انفجارها همچنان ادامه دارد.