سپس سپاه دوم توپخانه تاسیس و به همین نام فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه نظامی توسط نیویورک‌تایمز بررسی و تایید شده است. سخنان عمومی شی درباره مسائل هسته‌ای پراکنده اما با چارچوب مشخصی ارائه شده است. اما اظهارات او در پشت درهای بسته نشان می‌دهد که نگرانی و جاه‌طلبی باعث دگرگونی زرادخانه تسلیحات هسته‌ای چین در دهه گذشته شده است. از همان روزهای اولیه، شی باور داشت درباره صعود چین به‌عنوان یک قدرت بزرگ در زمینه هسته‌ای نباید تردید داشت. او همچنین این نگرانی را منعکس کرد که تسلیحات هسته‌ای نسبتا متوسط چین ممکن است در برابر ایالات متحده - «دشمن قدرتمند»- با حلقه متحدان آسیایی‌اش آسیب‌پذیر باشد. اکنون که گزینه‌های هسته‌ای چین رشد کرده است، استراتژیست‌های نظامی این کشور به‌دنبال سلاح‌های هسته‌ای نه تنها به‌عنوان یک سپر دفاعی، بلکه به‌عنوان یک شمشیر بالقوه برای ارعاب و تسلیم کردن دشمنان هستند.

حتی بدون شلیک سلاح هسته‌ای چین می‌تواند موشک‌ها، بمب‌افکن‌ها و زیردریایی‌های خود را بسیج کند یا به حرکت درآورد تا این پیغام را صادر کند در صورت رویارویی با چین به لبه پرتگاه نزدیک خواهند شد. چن جیاکی، محقق دانشگاه دفاع ملی چین در مقاله‌ای در سال۲۰۲۱ نوشت: «قابلیت بازدارندگی استراتژیک قدرتمند می‌تواند دشمن را وادار به عقب‌نشینی از اقدامات عجولانه کند و آنها را بدون رفتن به جنگ تحت سلطه خود درآورد.» او در ادامه نوشت: «هر کسی که بر فناوری‌های پیشرفته‌تر تسلط داشته باشد و سلاح‌های بازدارنده استراتژیک تولید کند که بتواند دیگران را پشت سر بگذارد، در زمان صلح صدایی قدرتمند خواهد داشت و در زمان جنگ ابتکار عمل را در دست خواهد داشت.» این مقاله از سخنرانی‌های داخلی شی و ده‌ها گزارش و مطالعات ارتش آزادی‌بخش خلق که بسیاری از آنها در مجلات فنی چاپ شده‌اند، برای ردیابی انگیزه‌های ساخت هسته‌ای چین لازم و ضروری است.

شی زرادخانه اتمی کشورش را سریع‌تر از هر رهبر دیگر چین گسترش داده است و کشورش را به لیگ بزرگ ایالات متحده و روسیه نزدیک‌تر کرده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که او حجم زرادخانه چین را دو برابر کرده و به حدود ۵۰۰کلاهک رسانده است و با این سرعت تا سال۲۰۳۵، این کشور می‌تواند حدود ۱۵۰۰کلاهک داشته باشد؛ تقریبا به اندازه‌ای که واشنگتن و مسکو هر کدام در حال حاضر دارند. (ایالات متحده و روسیه هرکدام هزاران کلاهک دارند.) چین همچنین در حال توسعه مجموعه‌ای پیچیده از موشک‌ها، زیردریایی‌ها، بمب افکن‌ها و وسایل نقلیه مافوق صوت است که می‌توانند حملات هسته‌ای را انجام دهند.

این کشور سایت آزمایش هسته‌ای خود را در منطقه دورافتاده غربی سین کیانگ ارتقا داده و راه را برای آزمایش‌های زیرزمینی احتمالی جدید هموار می‌کند که ممکن است آغازگر مسابقه تسلیحاتی ابرقدرت‌ها شود. یک تغییر عمده در قدرت و دکترین هسته‌ای چین می‌تواند رقابت این کشور با ایالات متحده را عمیقا پیچیده کند. توسعه هسته‌ای چین در حال حاضر بحث‌های شدیدی را در واشنگتن درباره چگونگی واکنش به آن راه انداخته و تردید بیشتری را درباره آینده معاهدات اصلی کنترل تسلیحات ایجاد کرده است. در حالی که خصومت آمریکا و روسیه دورنمای عصر جدیدی از رقابت هسته‌ای را افزایش می‌دهد.