شکست تراژیک رقیب ترامپ

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پیروزی ترامپ که ابتدا توسط آسوشیتدپرس اعلام شد، به‌طور گسترده‌ای مورد انتظار بود و خوراک تازه‌ای برای ادعای او مبنی بر پایان یافتن این رقابت فراهم می‌کند. نیکی هیلی اما متعهد شد که به مبارزه‌های انتخاباتی خود ادامه دهد؛ اما رئیس‌جمهور سابق توانسته است به راحتی ایالت‌های اولیه را به تسخیر خود درآورد. او در کلمبیا، دقایقی پس از برگزاری رقابت گفت: «این کمی زودتر از آن چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌کردیم.» ترامپ در طول سخنرانی پیروزی خود به صراحت اعلام کرد که مشتاق است توجه خود را به انتخابات عمومی معطوف کند و رو به جمعیت گفت: «فقط ای‌کاش می‌توانستیم این کار را سریع‌تر انجام دهیم. ۹ ماه، زمان زیادی است.» ترامپ همچنین در سخنرانی خود زیاد نام نیکی هیلی را ذکر نکرد، به جز دو بار: «یک‌بار به این دلیل که او یک پایان ناامیدکننده دارد و دیگری به خاطر اینکه در سال۲۰۱۶ از حریف او حمایت کرده بود.»

نیکی هیلی در سخنرانی شب انتخابات خود در چارلستون، پیروزی ترامپ را تبریک گفت. اما او گفت که نتایج نشان داد که «تعداد زیادی از رای‌دهندگان می‌گویند که یک جایگزین می‌خواهند.» با این حال، ترامپ در سال۲۰۱۶ در کارولینای جنوبی پیروز شد و از آن زمان تاکنون در این ایالت محبوبیت خود را حفظ کرده است. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل در دوران دولت ترامپ امیدوار بود که این‌بار شکست پیشین را جبران کند؛ اما باخت مجدد او موجب از دست رفتن اعتماد بیشتر به او شده است. نیکی هیلی در طول سخنرانی‌اش، نسبت به شکست‌هایش در آیووا و نیوهمپشایر، جدی‌تر و کمتر شاداب به نظر می‌رسید. اما او گفت که قصد دارد تا روز سه‌شنبه بزرگ در ۵مارس در رقابت باقی بماند، با این استدلال که آمریکایی‌ها شایسته فرصتی برای انتخاب نامزد بهتر و جدید هستند. او به حامیان خود گفت: «در ۱۰روز آینده، درباره ۲۱ایالت و منطقه دیگر صحبت خواهد کرد.»

او افزود: «آنها حق انتخاب واقعی دارند. نه یک انتخابات به سبک شوروی با تنها یک نامزد.» نیکی هیلی کمپین خود را برای جلب حمایت مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌روتر، بنا کرده است. اما استفاده از این استراتژی در ماه گذشته در نیوهمپشایر - ایالتی که او در نظرسنجی‌ها به ترامپ نزدیک‌تر بود - و در کارولینای جنوبی با شکست مواجه شد و حالا تردیدها را نسبت به او افزایش داده است. به نظر می‌رسد در ایالت میشیگان نیز تغییر چندانی در رای نیکی هیلی ایجاد نشود. در سه‌شنبه بزرگ، یعنی پنجم ماه مارس نیز قرار است ۱۶ایالت به پای صندوق‌های رای بروند. با این حال، نیکی هیلی اصرار دارد که در رقابت باقی می‌ماند و استدلال می‌کند که جایگزینی مناسب برای رای‌دهندگان مخالف ترامپ بوده و معتقد است که آمریکایی‌ها شایسته فرصتی برای انتخاب نامزد هستند.

با این حال، تاکنون، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه هیچ نشانه‌ای از رویگردانی از ترامپ نشان نداده‌اند، حتی در حالی که او با ۹۱اتهام کیفری در چهار پرونده روبه‌رو است. مشکلات حقوقی ترامپ اما فرصت استثنایی فراهم کرده است تا راهروهای دادگاه‌ها را تبدیل به کارزار انتخاباتی کند و از این دادگاه‌ها به سود خود استفاده کند. او دادگستری آمریکا را متهم به برخورد حزبی کرده است و می‌گوید که آنها قصد دارند در روند انتخابات مداخله کنند. یکی از دلایلی که نیکی هیلی را تاکنون در رقابت‌ها نگه داشته، امیدواری وی به رای این دادگاه‌هاست. ترامپ اگر در پرونده‌های مربوط به شورشی بودن محکوم شود، ممکن است دیگر نتواند در انتخابات نامزد شود، مگر اینکه دیوان عالی آمریکا آن رای را نقض کند.