گروه بین‌‌الملل- این نگرانی که احیای اقتصادی جهان کند شده است موجب شد شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای اولین‌بار از ماه مارس تاکنون به کمتر از ۱۲ هزار واحد برسد و وال‌استریت برای ششمین هفته متوالی کاهش یابد.

با سقوط روز جمعه طولانی‌ترین کاهش متوالی هفتگی شاخص‌ها از سال ۲۰۰۲ تاکنون رقم خورد. اخبار ضعیف اقتصادی امیدها برای احیای اقتصادی پایدار را از میان برده و موجب کاهش شاخص‌ها شده است. معامله‌گران نگران هستند که کاهش استخدام، کندی رشد تولیدات صنعتی و بازار ضعیف مسکن روند صعودی بازارسهام را که طی سال گذشته رشد ۲۰ درصدی شاخص داوجونز را به همراه داشته است، معکوس کند.

اگر کاهش شاخص‌ها یک هفته دیگر ادامه یابد، نخستین‌بار طی ۱۰ سال گذشته خواهد بود که بازارسهام برای هفت هفته متوالی سقوط می‌کند. آخرین باری که چنین کاهشی رخ داد در ماه مه سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی بود که حباب دات-کام ترکید. حباب دات-کام یک حباب اقتصادی بود که در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ به وجود آمد و در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۰۰ با رسیدن شاخص نسدک کامپوزیت به ۵۲/۵۱۳۲ واحد به اوج رسید. طی این دوره بازارهای سهام کشورهای صنعتی شاهد رشد سریع ارزش مالی‌شان بودند که از رشد بخش اینترنت و شاخه‌های مرتبط با آن ناشی می‌شد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۵/۱۷۲ واحد یا ۴/۱ درصد کاهش یافت و به ۹۱/۱۱۹۵۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۲/۱۸ واحد یا ۴/۱ درصد افت کرد و به ۹۸/۱۲۷۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۴/۴۱ یا ۵/۱ درصد سقوط کرد و به ۷۳/۲۶۴۳ واحد رسید.

درحال حاضر شاخص نسدک کامپوزیت و شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، از ابتدای سال تاکنون با کاهش روبرو شده‌اند. اما در سال جاری تاکنون شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۳ درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۱ درصد رشد داشته است.

برخی از سرمایه‌گذاران براین باورند که کاهش‌های اخیر بادوام نخواهد بود.

جک آبلین، کارشناس سرمایه‌گذاری از بانک خصوصی هریس، می‌گوید: «درآمدهای خوب شرکت‌ها و رشد اقتصادی گسترده اما کند موجب افزایش‌های بیشتر در ماه‌های آینده می‌شود.»

روز پنج‌شنبه شاخص‌ها با افزایش روبرو شدند و شش روز کاهش متوالی پایان یافت، زیرا صادرات آمریکا به طور غیرمنتظره در ماه آوریل رکورد زد. اما تا صبح جمعه این افزایش از میان رفته بود. تنزل روز جمعه گسترده بود به طوری که هر ۱۰ گروه صنعتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ دچار کاهش شدند.

روز جمعه بورس‌های آسیایی نیز وضع متفاوتی داشتند. مازاد تجاری کمتر از حد انتظار چین در ماه مه و کاهش بیشتر از حد انتظار تولیدات صنعتی انگلستان در ماه آوریل این نگرانی را به وجود آورد که رشد اقتصادی نه تنها در آمریکا که در خارج نیز در حال کند شدن است. اقتصاددانان معتقدند تلاش‌های پکن برای کاستن از رشد سریع اقتصادی از طریق محدودیت وام‌دهی و سرمایه‌گذاری ممکن است موجب کندی بسیار سریع رشد اقتصادی این کشور شود. این مساله به تجارت جهانی کالاها لطمه می‌زند زیرا تقاضای این کشور برای نفت، سنگ آهن و دیگر مواد کاهش می‌یابد.