این شرکت افزود که در حال تغییر مسیر ترافیک برای به حداقل رساندن اختلال برای مشتریان و همچنین «توسعه کمک به مشاغل آسیب دیده» است. شرکت هنگ‌کنگی HGC نگفت که چگونه کابل‌ها آسیب دیده‌اند و چه کسی مسوول آن است. «سیکام»، مستقر در آفریقای جنوبی که مالک یکی از سیستم‌های کابلی آسیب‌دیده است، به سی‌ان‌ان گفت که تعمیرات حداقل تا یک ماه دیگر آغاز نخواهد شد، تا حدی به دلیل طولانی بودن زمان لازم برای تضمین مجوز برای فعالیت در منطقه. کابل‌های زیر آب نیروی نامرئی اینترنت هستند که در سال‌های اخیر توسط غول‌های اینترنتی مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون و متای مادر فیس‌بوک تامین مالی شده‌اند. آسیب به این شبکه‌های زیردریایی می‌تواند باعث قطع گسترده اینترنت شود؛ همان‌طور که پس از زلزله تایوان در سال۲۰۰۶ اتفاق افتاد.

انهدام کابل‌ها در دریای سرخ چند هفته پس از هشدار دولت رسمی یمن درباره احتمال هدف قرار دادن کابل‌ها توسط نیروهای حوثی صورت می‌گیرد. شبه‌نظامیان حوثی قبلا با حمله به کشتی‌های تجاری در این آب‌راه حیاتی زنجیره تامین جهانی را مختل کرده‌اند. گزارش‌های هفته گذشته از سوی خبرگزاری اسرائیلی گلوبس حاکی از آن بود که حوثی‌ها در پس آسیب رساندن به کابل‌ها بوده‌اند. عبدالمالک الحوثی رهبر این گروه یمنی این اتهامات را رد کرد. او گفت: «ما هیچ قصدی برای هدف قرار دادن کابل‌های دریایی ارائه‌دهنده اینترنت به کشورهای منطقه نداریم.»

بر اساس گزارش روز شنبه خبرگزاری رسمی حوثی‌ها، این گروه واحدهای نظامی بریتانیا و آمریکا را که در این منطقه فعالیت می‌کنند، مسوول خسارات وارده می‌دانند. سی‌ان‌ان برای اظهارنظر با دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده تماس گرفت. «پرنش پادایاچی» مدیر ارشد دیجیتال سیکام گفت که اخذ مجوز از مقامات دریایی یمن برای تعمیر کابل‌ها ممکن است تا هشت هفته طول بکشد. وی افزود: «تا زمانی که بتوانیم کابل آسیب دیده را تعمیر کنیم، مسیر ترافیک مشتریان همچنان با تغییر مسیر روبه‌رو خواهد بود.» از جمله شبکه‌های دیگری که تحت تاثیر قرار گرفته است، «آسیا-آفریقا-اروپا ۱» است؛ یک سیستم کابلی ۲۵۰۰۰کیلومتری (۱۵۵۳۴ مایلی) که آسیای جنوب شرقی را به اروپا از طریق مصر متصل می‌کند. «دروازه هند اروپا» (EIG) نیز آسیب دیده است.

این دروازه، اروپا، خاورمیانه و هند را به هم متصل می‌کند و «وودافون» (Vodafone) را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بزرگ به حساب می‌آورد. «وودافون» یک اپراتور بزرگ شبکه تلفن همراه در بریتانیا، از اظهارنظر خودداری کرد. این شرکت در وب‌سایت خود می‌گوید که می‌تواند ترافیک اینترنتی را به حدود ۸۰سیستم کابلی زیردریایی که به ۱۰۰کشور جهان می‌رسد، ارسال کند. بیشتر شرکت‌های بزرگ مخابراتی به چندین سیستم کابلی زیردریایی متکی هستند که به آنها امکان می‌دهد در صورت قطعی ترافیک، مسیر خود را تغییر دهند تا از خدمات بدون وقفه اطمینان حاصل کنند.