فیلم‌های پس از زلزله نشان می‌دهد که یک ساختمان ۱۰طبقه در آنجا تا حدی فرو ریخته و به‌شدت به یک طرف متمایل شده است. به موجب همین کج شدگی ساکنان از پنجره‌ها بیرون آمده و با کمک امدادگران از نردبان پایین می‌آیند. به گزارش خبرگزاری مرکزی دولتی تاروکو، دو کوهنورد بر اثر سقوط سنگ در مسیر پیاده‌روی در پارک ملی تاروکو کشته شدند. در اواخر بعد از ظهر به وقت محلی، مقامات گفتند که تلاش‌های امدادی برای نجات ۱۲۷گرفتارشده که بسیاری از آنها در مسیرهای پیاده‌روی در هوآلین بودند، در جریان است.  تصاویر نشان می‌دهد که یک ساختمان در شهرستان چانگوا، در ساحل غربی جزیره، به‌طور کامل فروریخته است.

به گزارش رسانه‌های محلی، این زمین‌لرزه در سراسر تایوان احساس شد و حداقل ۹ رانش زمین را به دنبال داشت و سنگ‌ها را به بزرگراه سوهوا در هوآلین هدایت کرد. گفته می‌شود خدمات ریلی در سراسر جزیره متوقف شده است. این زمین‌لرزه با کانونی در سواحل شرقی تایوان، در حین رفت و آمد صبحگاهی، اندکی قبل از ساعت ۸صبح رخ داد. مقامات تایوانی گفتند تا ساعت ۳بعدازظهر، بیش از ۱۰۰پس‌لرزه قوی‌تر از ۵ریشتر در منطقه رخ داده است. در پایتخت، تایپه، ساختمان‌ها بیش از یک‌دقیقه پس از زمین‌لرزه اولیه لرزیدند. تایوان در تقاطع صفحه تکتونیکی دریای فیلیپین و صفحه اوراسیا قرار دارد که آن را در برابر فعالیت‌های لرزه‌ای آسیب‌پذیر می‌کند. هوآلین روی چندین گسل فعال قرار دارد و ۱۷نفر در زلزله سال۲۰۱۸ در آنجا جان باختند.

زمین‌لرزه تایوان در حالی رخ داد که بسیاری از مردم اینجا آماده سفر برای روز جارو کردن مقبره‌ها بودند؛ تعطیلاتی در سراسر جهان چینی‌زبان که در آن مردم برای مردگان عزاداری می‌کنند و بر سر قبرهایشان قربانی می‌دهند. مقامات به مردم هشدار دادند که برای احتیاط از بازدید از قبور در مناطق کوهستانی خودداری کنند؛ به‌ویژه اینکه در روزهای آینده بارش باران هم پیش‌بینی شده است. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که بر اثر زلزله و رانش زمین، بسیاری از جاده‌ها مسدود شده و بسیاری گرفتار این جاده‌ها شده‌اند. خبرگزاری دولتی تایوان می‌گوید که نیروهای امداد برای رهایی افرادی که در جاده‌های مسدودشده گرفتار شده‌اند، تلاش می‌کنند. از ساعت یک ‌بعد از ظهر به گفته وزارت حمل‌ونقل، به وقت محلی، جاده‌ها به‌دلیل آسیب و ریزش سنگ در ۱۹ نقطه صعب‌العبور بوده‌اند. دست‌کم ۷۷نفر همچنان گرفتار هستند. به نظر می‌رسد پلی قبل از تونل داکینگشوی به‌طور کامل فروریخته است. این ریزش کار خدمات امدادی را سخت‌تر کرده است.

همچنین از کار افتادن خطوط ریلی در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و این رفت و آمد مردم را به‌خاطر تمیز کردن قبور سخت‌تر کرده است. تعطیلات آخر هفته معمولا با افزایش سفر مردم در سراسر تایوان همراه است. وانگ گوکای، وزیر حمل‌ونقل گفت: «در حال حاضر، هم حمل‌ونقل ریلی و هم بزرگراه‌ها در بخش‌هایی از هوآلین مسدود شده‌اند.» او تصریح کرد که کار برای احیای حمل‌ونقل ریلی در هوآلین در حال انجام است و انتظار می‌رود ترافیک دو طرفه ظهر امروز پنج‌شنبه (به وقت محلی) برقرار شود. آمادگی تایوان در برابر زلزله در چند دهه گذشته در واکنش به برخی از بزرگ‌ترین و مخرب‌ترین زمین لرزه‌های جزیره تکامل یافته است. در سال‌های پس از زلزله ۷.۶ریشتری در مرکز تایوان که در سال۱۹۹۹ جان نزدیک به ۲۵۰۰نفر را گرفت، مقامات، یک تیم جست‌وجو و نجات شهری را تاسیس کردند و چندین مرکز عملیات فوری پزشکی را از جمله اقدامات دیگر افتتاح کردند. این نیروی واکنش سریع در کمتر کردن تلفات بسیار موثر عمل کرده‌اند.