احکام دستگیری دیوان احتمالا در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان یک توبیخ اخلاقی خفت‌بار تلقی می‌شود؛ به‌ویژه برای اسرائیل که ماه‌هاست با واکنش بین‌المللی به خاطر رفتار خود در غزه مواجه شده است. این احکام همچنین می‌تواند بر سیاست‌های اسرائیل تاثیر بگذارد؛ زیرا همچنان به عملیات نظامی خود علیه حماس مُصِر است. یکی از مقامات اسرائیلی گفت که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان در هفته‌های اخیر به تصمیم‌گیران در اسرائیل اطلاع داده شده است. مقامات اسرائیلی و خارجی گفتند که نمی‌دانند این روند در چه مرحله‌ای است. هر حکمی نیاز به تایید هیات قضات دارد و لزوما منجر به محاکمه یا حتی دستگیری فوری مورد«هدف» نمی‌شود.

«کریم خان» دادستان ارشد دیوان قبلا تایید کرده بود که تیم او در حال بررسی رویدادهای مربوط به جنگ است؛ اما دفتر وی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد و گفت که «به گمانه‌زنی‌های گزارش‌های رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهد.» دفتر نتانیاهو نیز اظهارنظری نکرد، اما روز جمعه نتانیاهو در شبکه‌های اجتماعی گفت که هرگونه مداخله دیوان «یک سابقه خطرناک خواهد بود که سربازان و مقامات تمام دموکراسی‌ها را تهدید می‌کند.» نتانیاهو توضیحی نداد که چه چیزی باعث بیانیه‌اش شده است؛ اگرچه ممکن است به گمانه‌زنی‌ها درباره حکم بازداشت در مطبوعات اسرائیل پاسخ داده باشد. وی همچنین ادعا کرد: «تحت رهبری من، اسرائیل هیچ تلاشی از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی‌اش در دفاع از خود را نخواهد پذیرفت. ما در برابر آن تسلیم نخواهیم شد.»

این دیوان که در لاهه مستقر است، تنها دیوان بین‌المللی دائمی در جهان است که قدرت محاکمه افراد متهم به جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را دارد. دیوان از خود نیروی پلیس ندارد. در عوض، برای دستگیری افرادی که در احکام قضایی نامشان برده شده، به ۱۲۴عضو خود متکی است که شامل اکثر کشورهای اروپایی اما نه اسرائیل یا ایالات متحده است. این نهاد نمی‌تواند متهمان را غیابی محاکمه کند. اما ضمانت‌های دیوان می‌تواند برای مقاماتی که نامشان برده می‌شود، موانعی برای سفر ایجاد کند. حمله اسرائیل به غزه باعث شده که دیوان بین‌المللی دادگستری، لاهه، به اتهامات نسل‌کشی اسرائیل رسیدگی کند که این اقدامات اسرائیل سبب‌ساز موجی از اعتراضات در دانشگاه‌ها در ایالات متحده شده است. اگر دیوان حکم بازداشت صادر کند، یک انگ بزرگ خواهد بود که آن سیاستمدار مربوطه نامش در ردیف عمر البشیر (سودان) و دیگران قرار خواهد گرفت.