ضعف یورو در رویارویی با بحران‌ها

گروه بین‌الملل- صدر اعظم آلمان در گفت‌وگو با یک روزنامه چاپ این کشور با تاکید بر اینکه یورو هنوز مقاومت و تزلزل ناپذیری خود در برابر بحران‌ها را نشان نداده است از شک اروپایی‌ها به پایان خوش روند حل بحران ارزی مشترک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «تاگس اشپیگل» گفت: «با وجود همه تفاوت‌های فرهنگی، ما پانصد میلیون اروپایی با ارزش‌های برابر هستیم که کشورهای خود را بر اساس آزادی و شرافت انسانی ساخته‌ایم. من آرامش زیادی دارم وقتی می‌بینم که ما آلمانی‌ها در دنیای جهانی سازی تنها نیستیم.» مرکل همچنین خاطرنشان کرد: وحدت اروپا به ما قدرت می‌دهد. بدون اروپا، آلمان آینده خوبی نخواهد داشت.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: «من آماده‌ام قدم‌های عاقلانه و ضروری را در مسیر قدرت بیشتر اروپا بردارم. یورو اساسی برای اروپا است. با این واحد ارزی مشترک ۱۷ عضو منطقه یورو ارتباطات تنگاتنگ‌تری را با هم برقرار خواهند کرد. اما این اساس مشترک هنوز واقعا مقاومت و تزلزل‌ناپذیری خود در برابر بحران‌ها را نشان نداده است. برای این‌که این واحد ارزی مشترک در برابر بحران‌ها مقاوم شود ما باید آفت‌ها را از ریشه بخشکانیم و این آفت بدهی‌های بالای ماست.»

مرکل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «تاگس اشپیگل» خاطر نشان کرد: چترهای نجاتی که ما امروز برای مبارزه با بحران یورو در اتحادیه اروپا در نظر می‌گیریم چشم انسان‌ها را بر این حقیقت باز کرده که سیاست بدهی‌های گذشته ما تا چه حد خطرناک بوده است.

وی همچنین درباره قرارداد لیسبون گفت: این قرارداد توافقنامه‌ای نیست که تا ابد در اتحادیه اروپا قابل اجرا باشد. اگر دنیا تغییر کند ما باید آماده باشیم که قراردادهای اروپایی را تغییر دهیم.

صدر اعظم آلمان در ادامه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر در اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: ما در یک فرآیند سیاسی بسیار پیچیده قرار گرفته‌ایم که در آن بسیاری افراد به پایان خوب و خوش آن مشکوکند. در چنین جریاناتی میل شدیدی به دستیابی به یک راه حل کوتاه مدت برای بحران به وجود می‌آید.

او افزود: ما باید به اروپایی‌ها بگوییم که این روند (حل بحران یورو) به زمان نیاز دارد. از طرفی من مخالف طرح اوراق بدهی‌های مشترک در اروپا هستم. این راهکار یک راه‌حل ساده برای حل بحران است که آن را کاملا برطرف نمی‌کند. من می‌فهمم که اشتیاق زیادی برای حل بحران یورو وجود دارد. اما ما باید قدم به قدم جلو برویم.

مرکل همچنین خاطرنشان کرد: اروپا برای ما غیرقابل انصراف است. نگرانی‌های بجایی درباره پیشرفت‌ها در برخی کشورهای بدهکار اتحادیه اروپا وجود دارد که ما باید با آنها مقابله کنیم.