بازگشت به خانه

عکس: AFP دیروز و با مبادله گلعاد شالیط با بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی رخ داد

پیروزی بزرگ حماس

گروه بین‌الملل- با آزادی چند صد اسیر فلسطینی، گروه حماس مستقر در نوار غزه، گلعاد شالیط، نظامی‌صهیونیست را آزاد کرد. همزمان تلویزیون دولتی مصر تصاویر او را پس از آزادی پخش کرده است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، رژیم صهیونیستی نیز آزادی شالیط را تائید کرده و گفته او از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار است.

صبح دیروز، سه‌شنبه، گزارش شد که گلعاد شالیط، نظامی‌بیست و پنج ساله صهیونیست که بیش از پنج سال پیش توسط افراد مسلح فلسطینی در مرز اسرائیل و نوار غزه اسیر شده بود، آزاد و به مقامات مصری تحویل شده‌است. دقایقی بعد، یک منبع وابسته به گروه حماس در گفت‌وگو با بی.‌بی.‌سی تایید کرد که این نظامی‌اسرائیلی تحویل مقامات مصری شده و برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی نیز گزارش کردند که مصر گلعاد شالیط را در گذرگاه کرم شالوم تحویل گرفته‌است. گذرگاه کرم شالوم در جنوب نوار غزه و در مرز مشترک فلسطین اشغالی، مصر و نوار غزه واقع شده‌است. آزادی گلعاد شالیط که هنگام اسارت توسط نیروهای فلسطینی نوزده سال داشت، براساس توافق بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس برای مبادله این نظامی‌اسرائیلی با بیش از یک‌هزار فلسطینی زندانی در اسرائیل صورت گرفته‌ است. ساعاتی قبل از انتشار خبر آزادی گلعاد شالیط، گزارش شد که حدود پانصد زندانی فلسطینی با تعدادی اتوبوس عازم نوار غزه و کرانه باختری رود اردن شده‌اند و قرار است بیش از پانصد زندانی دیگر فلسطینی نیز طی دو ماه آینده از زندان آزاد شوند. انتقال زندانیان فلسطینی برای تحویل به فلسطینیان از ساعات اولیه بامداد دیروز، سه‌شنبه، آغاز شد. اتوبوس های حامل گروهی از زندانیان آزاد شده در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه عازم گذرگاه مرزی کرم شالوم شد و به گفته منابع صهیونیست، مقامات مصری پس از تحویل گرفتن زندانیان، طبق توافق انجام گرفته، آنان را به نوار غزه، کرانه باختری رود اردن

یا کشورهای دیگر خواهند فرستاد. گفته شده است که چند اتوبوس دیگر نیز تعداد دیگری از فلسطینیان آزاد شده را در یک اردوگاه نزدیک شهر رام الله، در کرانه باختری رود اردن، تحویل تشکیلات خودگردان فلسطینی خواهد داد. قرار بود گلعاد شالیط پس از آزادی با هواپیما به یک پایگاه هوایی واقع در نزدیک تل آویو انتقال یابد و در آنجا به اعضای خانواده خود ملحق شود. اگرچه مبادله زندانیان فلسطینی با شهروندان صهیونیست امری بدون پیشینه نیست، اما آزادی این تعداد زندانی فلسطینی در برابر آزادی یک شهروند اسرائیلی بی سابقه است و پیروزی بزرگی برای حماس به شمار می‌رود. همچنین، این نخستین بار است که یک نظامی‌صهونیست پس از این مدت اسارت در دست فلسطینیان، به فلسطین اشغالی باز می‌گردد.

براساس توافق صورت گرفته با میانجیگری مصر، گروه حماس پس از دریافت تایید ورود اتوبوس حامل فلسطینیان آزاد شده به کرم شالوم، نظامی‌اسرائیلی را تحویل مقامات مصری داده‌است. توافق بین رژیم صهیونیستی و حماس با تلاش دولت مصر و پس از چندین ماه مذاکره به دست آمد و هفته گذشته مقامات اسرائیلی اعلام کردند که به زودی گلعاد شالیط آزاد می‌شود. با این‌همه، خویشاوندان گروهی از شهروندان رژیم صهیونیستی که در اثر عملیات تندروهای فلسطینی کشته شده‌اند با تسلیم دادخواستی به دادگاه عالی اسرائیل، خواستار توقف اجرای این توافق شدند. به گفته آنان، فلسطینیانی که قرار بود فرمان آزادی آنها توسط رییس جمهوری رژیم صهیونیستی امضا شود در ارتباط با اقداماتی مانند حملات مسلحانه و بمب‌گذاری در نقاط مختلف فلسطین اشغالی محاکمه و زندانی شده بودند و نباید مورد عفو قرار می‌گرفتند.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بعد از ظهر روز دوشنبه این درخواست را رد کرد و آخرین مانع در برابر مبادله نظامی‌اسرائیلی با زندانیان فلسطینی را مرتفع کرد. گروهبان گلعاد شالیط، که دارای تابعیت دوگانه اسرائیلی و فرانسوی است، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی در حمله افراد مسلح فلسطینی در نزدیکی گذرگاه مرزی کرم شالوم اسیر شد و به داخل نوار غزه انتقال یافت. در طول سال‌های اسارت شالیط تلاش‌های گسترده‌ای برای آزادی او صورت گرفت. در طول بیش از پنج سال گذشته، رژیم صهیونیستی به اقدامات گوناگونی از جمله عملیات نظامی‌علیه مواضع حماس در نوار غزه و توسل به نهادها و شخصیت‌های بین المللی برای میانجیگری متوسل شد تا آزادی این عضو ارتش اسرائیل را به دست آورد. ظاهرا مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس برای آزادی گلعاد شالیط که در طول زمان اسارت به طور غیابی به درجه استواری ارتقا یافته، از اوایل سال جاری با میانجیگری مصر آغاز شد و با وجود چند مورد تهدید دو طرف به قطع مذاکرات، تا حصول توافق نهایی ادامه یافت. با توجه به فعالیت گسترده گروه‌های مختلف متشکل از شهروندان صهیونیست که طی شش سال گذشته برای کسب آزادی گلعاد شالیط تلاش کرده‌اند، انتظار می‌رود توافق به دست آمده از حمایت اکثر ساکنان فلسطین اشغالی برخوردار باشد.

برای گروه حماس نیز، کسب آزادی بیش از یک‌هزار فلسطینی زندانی که اکثرا از فعالان سیاسی و نظامی ‌بوده‌اند به عنوان دستاوردی مهم محسوب می‌شود. برخی ناظران بر این باورند که در حالی‌که تلاش محمود عباس، رهبر جنبش فتح و رییس تشکیلات خودگردان، برای کسب عضویت کامل در سازمان ملل یک پیروزی بزرگ برای فتح محسوب می‌شود، حماس هم آزادی این تعداد فلسطینی را موفقیتی عمده در رقابت با جنبش فتح تلقی خواهد کرد.

عکس: AFP