گروه بین‌الملل- دیروز،سه‌شنبه، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند، زیرا رشد اقتصادی چین کند شد و رهبران آلمان هشدار دادند دستیابی به راه‌حلی جامع برای بحران بدهی‌های اروپا نزدیک نخواهد بود. درپی کاهش شدید بورس‌های آسیا، بازارهای سهام اروپا نیز با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۱ درصد تنزل کرد و به ۱۶/۵۳۶۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان نیز ۳/۱ درصد کاهش یافت و به ۹۱/۵۷۸۳ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۱ درصد سقوط کرد و به ۲۷/۳۱۰۸ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای یک کاهش دیگر آماده کرد. به طوری که فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴/۰ درصد افت کرد و به ۱۱۲۵۸ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۰ درصد تنزل کرد و به ۲۰/۱۱۹۰ واحد رسید.

در معاملات آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶/۱ درصد کاهش یافت و به ۹۱/۸۷۴۱ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۴ درصد سقوط کرد و به ۴۶/۱۸۰۷۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۴/۱ درصد افت کرد و در رقم ۹۰/۱۸۳۸ واحد ثابت شد. بورس‌های سنگاپور، تایوان، استرالیا، اندونزی و فیلیپین نیز روز را با کاهش به پایان رساندند. در سرزمین اصلی چین، شاخص شانگهای کامپوزیت ۳/۲ درصد تنزل کرد و به ۴۹/۲۳۸۳ واحد رسید و شاخص شنزن کامپوزیت ۹/۲ درصد سقوط کرد و به ۴۶/۱۰۱۰ واحد رسید. این درحالی بود که دولت چین اعلام کرد در سه ماه منتهی به سپتامبر رشد اقتصادی به ۱/۹ درصد کاهش یافته است. رشد اقتصادی این کشور در فصل گذشته ۵/۹ درصد بود. گرچه چین اعلام کرد این کاهش در راستای تلاش برای رساندن رشد اقتصادی به سطحی پایدارتر بوده است، اما هرگونه کندی رشد اقتصادی در این کشور بر احیای اقتصادی جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این درشرایطی است که تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان عامل اصلی نوسان شدید بازارهای سهام ظرف ماه‌های اخیر بوده است. این نگرانی وجود دارد که تعویق بازپرداخت بدهی‌ها موجب زیان شدید بانک‌های اروپایی که اوراق قرضه یونان را دراختیار دارند، خواهد شد. این مساله وام‌دهی بین بانک‌ها را متوقف می‌کند و به بحران مالی دیگری همچون آنچه در سال ۲۰۰۸ پس از فروپاشی بانک لمان برادرز رخ داد، تبدیل می‌شود. اما انتظارات مبنی براین که در نشست آخر هفته رهبران اروپا در بروکسل راه‌حلی برای این بحران ارائه خواهد شد، رشد بازارهای سهام را در هفته گذشته درپی داشت. ولی روز دوشنبه بورس‌های آمریکا و اروپا دچار کاهش شدند، زیرا ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان، گفت این انتظارات بیش از حد خوش‌بینانه است. به گفته تحلیل‌گران، درحالی که همه فعالان در زمینه حل مشکل بدهی‌های اروپا بر سر نیاز به اختصاص بسته نجات به کشورهای بدهکار این قاره توافق دارند، در مورد این که درنهایت چه کشوری باید پول این بسته را تامین کند، اختلاف وجود دارد. روز دوشنبه در وال‌استریت، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۲ درصد سقوط کرد و به ۱۱۳۹۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹/۱ درصد افت کرد و به ۸۶/۱۲۰۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲ درصد تنزل کرد و در رقم ۹۲/۲۶۱۴ واحد ثابت شد.