گروه بین‌الملل-‌ پس از افزایش روز پنج‌شنبه قیمت نفت به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران از این که برنامه مهار بحران بدهی‌های اروپا به رشد اقتصادی جهان کمک خواهد کرد، دیروز،جمعه، بهای نفت کاهش یافت و به حدود بشکه‌ای ۹۳ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک قیمت نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر ۸۳ سنت افت کرد و به ۱۳/۹۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با جهش ۷۶/۳ دلاری یا ۲/۴ درصدی در رقم ۹۶/۹۳ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت با ۳۸ سنت کاهش ۷۰/۱۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد.

درمیان پیش‌بینی‌ها مبنی براین که اروپا خواهد توانست مانع تبدیل بحران بدهی‌های یونان به یک بحران مالی و اقتصادی جهانی شود، قیمت نفت نسبت به رقم ۷۵ دلار در ۴ اکتبر حدود ۲۴ درصد جهش کرده است.

روز پنج‌شنبه، رهبران اروپا برنامه‌ای را اعلام کردند که براساس آن بدهی‌های یونان کاهش خواهد یافت و از دارندگان اوراق قرضه این کشور خواسته شده است زیان ۵۰ درصدی را بپذیرند. بر مبنای این برنامه بودجه صندوق نجات نیز به یک تریلیون یورو(۳۹/۱ تریلیون دلار) افزایش می‌یابد.

بازارهای جهانی سهام نیز پس از اعلام برنامه اروپا با افزایش روبه‌رو شدند. معامله‌گران نفت به بازارسهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به اوضاع اقتصادی می‌نگرند. دیروز هم بورس‌های آسیا رشد کردند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت بنزین به ۷۰/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۸۱/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.