گروه بین‌الملل- بر اساس حکم یک دادگاه تجدیدنظر در بحرین، عبدالهادی خواجه، زندانی معترض بحرینی که دست به اعتصاب غذا زده است، به همراه ۲۰ فعال دیگر مخالف دولت، دوباره محاکمه خواهد شد. قرار است محاکمه دوباره خواجه در یک دادگاه غیرنظامی انجام ‌شود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، این در شرایطی است که یک دادگاه نظامی عبدالهادی خواجه را به حبس ابد محکوم کرده‌بود. او در ماه ژوئن سال گذشته به توطئه علیه حکومت بحرین متهم شد. گفته شد که او هدایت اعتراضات ضددولتی بحرین در سال گذشته را به عهده داشته‌است.

خواجه از ماه ژانویه گذشته به مدت سه ماه، در اعتراض به محکومیت خود، در اعتصاب غذا بوده و وضعیت او وخیم گزارش شده‌است. بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، به پرونده ۲۰ نفر دیگر از فعالان مخالف دولت نیز دوباره رسیدگی خواهد شد. هفت نفر از این افراد به طور غیابی محاکمه شده‌اند.

همزمان خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) به نقل از یک مقام رسمی این کشور، خبر موافقت دادگاه تجدیدنظر با محاکمه دوباره ۲۱ نفر از مخالفان دولت بحرین را اعلام کرده‌است. گزارش‌ها حاکی است که با اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر، جمعی از مخالفان دولت که در مقابل ساختمان دادگاه جمع شده بودند، فریاد شادی سر دادند. «عبدالهادی خواجه» به دنبال سه ماه اعتصاب غذا ۲۵ درصد از وزن خود را از دست داده است.

ناظران سیاسی می‌گویند که صدور حکم دادگاه تجدیدنظر به معنای رد حکم پیشین دادگاه نظامی است، هرچند که خواجه در طول دوره بازبینی در پرونده‌اش همچنان در بازداشت خواهد بود. خدیجه خواجه موسوی، همسر خواجه درباره این روند گفت: «به نظرم مضحک است. این چه سبک روند حقوقی است؟» او گفت: «آنها باید پرونده را در همان جلسه محاکمه اول به دادگاه غیرنظامی می‌فرستادند.»

خواجه اضافه کرد که به نظر او، مقامات بحرین به دنبال «خرید زمان» هستند و تنها می‌خواهند به رسانه‌ها نشان دهند که به دنبال حل و فصل موضوع هستند.

او اضافه کرد: «سیستم و سازوکار رسیدگی به پرونده در دادگاه جدید هم مشابه دادگاه پیشین خواهد بود و تنها لباس و پوشش حاضران در دادگاه تغییر خواهد کرد.» خواجه موسوی خواهان آزادی فوری همسرش و دیگر مخالفان دولت از زندان شد. خواجه تابعیت دوگانه دارد و به جز بحرین، شهروند دانمارک نیز هست.

به دنبال صدور حکم دادگاه تجدیدنظر، سفیر دانمارک در بحرین از تصمیم دادگاه برای نگه داشتن خواجه در بازداشت انتقاد کرد و بار دیگر خواست که او به دلایل بشردوستانه و برای مداوا به دانمارک منتقل شود. گفته شده‌است که عبدالهادی‌خواجه به دنبال سه ماه اعتصاب غذا ۲۵ درصد از وزن خود را از دست داده و به دلیل وضعیت وخیمی که داشته به بیمارستان منتقل شده‌است.

همسر خواجه گفت که روز یکشنبه با او ملاقات داشته است. خواجه موسوی اضافه کرد: «او به شدت ضعیف شده است، اما امروز تصمیم خواهد گرفت که چه کار بکند.» در عین حال خانم خواجه گفت که در روزهای گذشته در طول دوره‌ای که خواجه در بیمارستان بستری بوده‌است، به اجبار برای پنج روز، با لوله تغذیه شده و بعد، با موافقت خودش، به او سرم وصل کرده‌اند.

هشدار دیده‌بان حقوق بشر در مورد شکنجه

این در شرایطی است که دیده‌بان حقوق بشر در جدید‌ترین گزارش خود از ادامه شکنجه و سرکوب مخالفین از سوی رژیم بحرین خبر می‌دهد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که پلیس بحرین همچنان به شکنجه و ضرب و شتم دستگیر شدگان ادامه می‌دهد. این گزارش شش‌ماه پس از آن منتشر می‌شود که یک گروه تحقیق مستقل به حاکم بحرین توصیه کرده بود تا اصلاحاتی در کشور انجام دهد. حکومت بحرین هم اصرار دارد که اصلاحات عنوان شده در گزارش هیات مستقل را در کشور پیاده کرده است. با این حال بیش از ۴۰ نفر در اعتراضات سال گذشته کشته و بیش از ۱۶۰۰ نفر دیگر دستگیر شدند.