گروه بین‌الملل- با یک جمعه توفانی وال‌استریت یکی از بدترین هفته‌های خود را پشت سر گذاشت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز قبل از آنکه به میزان نسبتا اندکی کاهش یابد، در محدوده ۱۰۰۰ واحد بود و شاخص نزدک کامپوزیت افزایش ناچیزی داشت. سرمایه‌گذاران هنوز در مورد بازار مبتلا به رکود اعتبارات نگران بودند.اما هفت روز کاهش شدید ارزش سهام و در پی آن احتمال حمایت بیشتر دولت از بازارها در اواخر روز برخی از سرمایه‌گذاران را وسوسه کرد. شاخص داوجونز ۱۲۸ واحد سقوط کرد و این شاخص را طی هشتمین روز کاهش به کمتر از ۲۴۰۰ واحد یا ۱/۲۲درصد رساند.این شاخص بدترین هفته کاهش ارزش از نظر واحد و درصد را پشت سر گذاشت.شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، بدترین دوره هفتگی خود را از سال ۱۹۳۳ تاکنون ثبت کرد.

شاخص داوجونز از نهم اکتبر سال ۲۰۰۷ که به بالاترین رکود خود یعنی ۵۳/۱۴۱۶۴ واحد رسید که تاکنون ۳/۴۰درصد سقوط کرده است. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰ نیز که در همین تاریخ به بالاترین میزان خود یعنی ۱۵/۱۵۶۵ واحد رسید، تاکنون ۵/۴۲درصد کاهش یافته است.اما روز جمعه علائمی وجود داشت که سرمایه‌گذاران باور کردند بازار سهام در حال بهبودی است. روز پنج‌شنبه فروش در آخرین ساعات معامله افزایش یافت. شاخص داوجونز ساعت ۳ بعدازظهر ۲۲۱ واحد سقوط کرد اما یک ساعت بعد با ۶۷۹ واحد کاهش بسته شد. روز جمعه شاخص داوجونز ساعت ۳ بعدازظهر ۴۶۸ واحد سقوط کرد. اما به سرعت ۷۹۰واحد افزایش یافت و پس از ساعت ۳۰/۳، ۳۲۲ واحد افزایش یافت. این شاخص دوباره کاهش یافت اما با ۱۲۸واحد کاهش روز را به پایان رساند.

روز جمعه شاخص راسل ۲۰۰۰، ۴۶/۴درصد افزایش یافت. وضعیت شاخص‌های بورس وخاومت وضع وال‌استریت را نشان می‌دهد: طی این هفته شاخص داوجونز ۱۹/۱۸۷۴ واحد یا ۲/۱۸درصد سقوط کرد. عملکرد بسیار بد این شاخص از هفته منتهی به ۲۲ جولای سال ۱۹۳۳ نیز پیشی گرفت. در این تاریخ شاخص داوجونز ۱۷درصد کاهش داشت. شاخص داوجونز برای هشتمین روز متوالی سقوط کرد که این طولانی‌ترین دوره کاهش از زمان کاهش هشت روزه پس از حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بود. شاخص داوجونز از سال گذشته که بالاترین رکورد خود را ثبت کرد، ۵۷۱۳واحد یا ۳/۴۰درصد سقوط کرده است و شاخص استاندارد اندپورز ۹۰/۶۶۵واحد یا ۵/۴۲درصد کاهش یافته است. روز جمعه دیگر شاخص‌ها نیز کاهش یافتند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۷۰/۱۰واحد یا ۱۸/۱درصد سقوط کرد و به ۲۲/۸۹۹واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۹/۴واحد یا ۲۷/۰درصد افزایش یافت و به ۵۱/۱۶۴۹واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰، ۲۸/۲۳واحد یا ۶۶/۴درصد افزایش یافت و به ۴۸/۵۲۲واحد رسید.

روز جمعه ارزش سهام در اروپا نیز سقوط کرد. شاخص اف تی‌اس‌ایی-۱۰۰ انگلستان ۸۵/۸درصد، شاخص داکس آلمان ۰۱/۷درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۷۳/۷درصد سقوط کرد. در آسیا نیز شاخص نیکی ژاپن ۶/۹درصد کاهش یافت.