فارس - سازمان بین‌المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۹میلادی۴۴۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۲۴۰‌هزار بشکه و این رقم طی سال ۲۰۰۹ میلادی نیز بیش از ۴۴۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت‌.

کاهش رشد اقتصادی آمریکا و نگرانی از رکود اقتصاد جهانی‌، موجب افت چشمگیر تقاضای جهانی نفت طی ماه‌های اخیر شده است‌. گزارش چشم انداز اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹ نیز که به‌تازگی از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر شده‌، به نگرانی‌های بین‌المللی دامن زده است‌. بر اساس این گزارش‌، تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۵/۸۶‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به سال قبل تنها ۴۰۰‌هزار بشکه رشد نشان می دهد‌. تقاضای نفت طی سال ۲۰۰۹ نیز به ۲/۸۷‌میلیون بشکه خواهد رسید‌.

تقاضای نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی نیز طی سال ۲۰۰۸ به کمتر از ۱/۴۸‌میلیون بشکه می‌رسد که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۷ با کاهش ۲/۲‌درصدی روبه‌رو خواهد شد‌. این رقم طی سال ۲۰۰۹ نیز به رقم ناامیدکننده ۵/۴۷‌میلیون بشکه ای خواهد رسید‌.

تقاضای نفت کشورهای غیر عضو این سازمان نیز طی سال ۲۰۰۸ به ۴/۳۸‌میلیون بشکه می‌رسد که نسبت به سال قبل ۲/۴‌درصد رشد خواهد داشت‌. این رقم طی سال ۲۰۰۹ به بیش از ۷/۳۹‌میلیون بشکه خواهد رسید‌.