پاولسون خواستار برخورد شدید با بحران شد

گروه بین‌الملل - دولت بوش خواستار هرگونه اقدام لازم برای مقابله با بحران مالی شدیدی که ایالات متحده را تهدید به یک رکود شدید می‌کند، شد. با وجود گام‌های محکمی که دولت تاکنون در این زمینه برداشته است، وزیر خزانه‌داری این کشور، هنری پاولسون معتقد است زمان می‌برد تا اوضاع به حال عادی بازگردد. پاولسون روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «واضح است که ما چندین ماه دشوار را به لحاظ اقتصادی پیش‌رو داریم.»

بازارهای آسیایی و اروپایی هم روز چهارشنبه شاهد افت شاخص‌های سهام بودند. یک هفته پس از آنکه پاولسون اعلام کرد، دولت آمریکا ۲۵۰میلیارد دلار را برای خرید سهام بانک‌های این کشور هزینه می‌کند، فدرال رزرو روز سه‌شنبه با یک برنامه جدید برای کمک به بازارهای پولی گامی به جلو برداشت. بازارهای مالی از نگرانی از تقاضای سرمایه‌گذاران برای تبدیل اموالشان به نقدینگی رنج می‌برند.

فدرال رزرو اعلام کرد که تا ۵۴۰میلیارد دلار تامین مالی می‌کند. این برنامه که تسهیلات تامین بودجه سرمایه‌گذاری بازارهای پولی نام دارد طوری طراحی شده است که بازار را در زمینه اوراق بازرگانی و وام‌های کوتاه‌مدت که برای چرخش کسب‌وکار حیاتی هستند، احیا کند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مرکز اقتصادی مودیز می‌گوید: «اگر این بازارهای پولی به درستی کار نکنند، اقتصاد به شدت مورد تهدید قرار می‌گیرد، زیرا این همان جایی است که کسب‌‌و‌کارها از آن، بودجه کوتاه‌مدت خود را برای عملیات روزانه دریافت می‌کنند.» بودجه‌‌های بازارهای پولی حدود یک سوم کل اوراق بازرگانی را شامل می‌شود و مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند که حدود ۵۰۰میلیارد دلار را از ماه اوت تاکنون به بازارهای پولی تزریق کرده‌اند چون سرمایه‌گذاران به طرز روزافزونی نگران توانایی‌شان در مورد بهبود ارزش سهام هستند. در روز ۱۸سپتامبر وزارت خزانه‌داری اعلام کرد که ۵۰میلیارد دلار از بودجه وزارت خزانه‌داری را برای تامین ضمانت دارایی‌های بازار پولی تخصیص می‌دهد.

هم‌اکنون نیز فدرال رزرو اعلام کرد که با شروع دوشنبه آینده این بانک شروع به خرید مستقیم اوراق بازرگانی می‌کند تا این بازار را بهبود بخشد.

در اقدامی دیگر وزارت خزانه‌داری اعلام کرده است که دو شرکت حسابداری عمده را انتخاب کرده است تا دولت را در برنامه نجات سیستم مالی که به ارزش ۷۰۰میلیارد دلار در روز ۳ اکتبر توسط کنگره تصویب شد، یاری دهد.

به علاوه دموکرات‌های کنگره تلاش می‌کنند برنامه محرک دومی را تدوین کنند که در مجموع ۱۵۰ میلیارد دلار دیگر به بازار تزریق کند، اما تاکنون کاخ سفید این ایده را به‌طور جدی مورد بررسی قرار نداده است و تنها اعلام کرده است که بوش حداقل علاقه‌مند است که برنامه محرک دومی نیز مورد بررسی قرار گیرد.