عروسی ترک‌ها عزا شد

مراسم خاک‌سپاری قربانیان حادثه

شادی آذری - افرادی که نقاب بر چهره داشتند با حمله به یک مراسم عروسی در جنوب شرق ترکیه در حالی که اسلحه‌های خودکار به دست داشتند ۴۴ تن از جمله عروس و داماد را به کام مرگ کشاندند. دو دختر که جنازه‌های دوستانشان بر روی آن‌ها افتاده بودند توانستند از مرگ بگریزند. وزیرکشور ترکیه، بشیر آتالای روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی موفق شده‌اند پس از حادثه هشت نفر را به عنوان مظنون در روستای بیلگه واقع در نزدیکی مردین دستگیر کند. محل این حادثه که در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه قرار دارد، در ۲۵ سال گذشته شاهد درگیری‌های خونین استقلال‌طلبان کرد با ماموران دولتی بوده است.

بشیر آتالای، وزیر کشور ترکیه می‌گوید به نظر او، این حمله یک حمله تروریستی نبوده است.

گمانه زنی رسانه‌های محلی بیانگر احتمال درگیری میهمانان عروسی یا بروز یک حمله انتقام جویانه است.

بعضی از گزارش‌های تایید نشده می‌گوید بعضی از میهمانان جشن عروسی از حامیان استقلال طلبان کرد بودند. احمد جان از میهمانان عروسی که فرزند یکی از اقوامش را به بیمارستان منتقل کرده بود در مصاحبه با شبکه ۲۴ ترکیه صحنه حادثه را وحشتناک و غیرقابل باور توصیف کرد. فرهاد اوزن، معاون فرماندار مردان در ابتدا با اشاره به کشته شدن ۴۵ نفر و جراحت ۶ نفر در این حمله، تروریستی بودن این حمله را بعید دانست. اما بعد تصحیح کرد که تعداد قربانیان ۴۴ نفر بوده است.گفته می‌شود عروس دختر سمیل سلبی یکی از مقامات سابق روستا بود که در میان مجروحان است. حمله زمانی روی داد که خطبه عقد به پایان رسید و در همان هنگام با حمله دو مرد نقابدار عروس، داماد، خواهر و مادر داماد، در دم جان باختند. به علاوه کل یک خانواده شامل والدین و هر شش فرزند آن‌ها که بین ۳ تا ۱۲ سال سن داشتند کشته شدند. زن ۱۹ ساله‌ای که از این حادثه جان سالم به در برده‌است، می‌گوید مهاجمان به همه دستور دادند در یک اتاق جمع شوند و آنگاه به روی همه آتش گشودند.

تلویزیون خصوصی ان تی وی به نقل از مشاور فرماندار،فرهت اوزن ،اعلام کرد که احتمال می‌رود انگیزه این جنایت انتقام‌گیری بین قوم‌های رقیب از نیروهای روستاهای طرفدار دولت باشد که همراه با نیروهای دولت علیه کردهای شورشی می‌جنگند‌. پیش‌بینی می‌شود با این حادثه دولت تحت فشار مضاعف قرار‌گیرد که سربازان و طرفداران خود را بیشتر کنترل کند. شبه نظامیان پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ با ماموران دولتی درگیر بوده اند و تاکنون ۴۰‌هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.