مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک و عضو پیشین حزب جمهوری‌خواه به دلایل آب و هوایی از اوباما حمایت کرد

گروه بین‌الملل- در پی توفان سندی، شرایط اقلیمی به موضوعی مهم در انتخابات ایالات‌متحده تبدیل شده‌است. در پی این توفان سهمگین شهردار نیویورک خواستار حمایت از باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در انتخابات شد. به گفته او اوباما قادر به مدیریت سیاستی درست در زمینه تغییر شرایط اقلیمی است.

به گزارش دویچه‌وله، فراخوان مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک به رای دهندگان آمریکایی کوتاه اما روشن بود: «در انتخابات ریاست‌جمهوری به نامزدی رای دهید که خواهان رسیدگی به تغییر شرایط اقلیمی است.» این فراخوان در توئیتر مایکل بلومبرگ، عضو پیشین حزب‌جمهوری‌خواه نشانه‌ای آشکار برای حمایت از باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. بلومبرگ می‌نویسد که اوباما از یک سو، دغدغه محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی را دارد و از سوی دیگر می‌تواند سیاست زیست‌محیطی درستی را در جهان رهبری کند. برخی از روزنامه‌های آمریکایی همچون شهردار نیویورک توفان سندی را «پیامد مستقیم گرمایش زمین» ارزیابی کرده‌‌اند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز در یک خبر فوری اعلام کرد که بلومبرگ از باراک اوباما در انتخابات آتی حمایت می‌کند. بنا به گزارش این شبکه خبری «بلومبرگ موضع اوباما در قبال تغییرات اقلیمی را درست دانسته» و خواهان «مدیریتی کارآمد در کاخ سفید» برای رسیدگی به تغییر شرایط اقلیمی در جهان است.

به گفته بلومبرگ، دولت اوباما در سال‌های گذشته کوشید که «میزان تولید دی‌اکسیدکربن در آمریکا را کاهش دهد» و به‌طور مثال با تعیین قوانین جدید، دارندگان و سازندگان خودروها در آمریکا را مقید به رعایت کاهش دی‌اکسیدکربن کرد.

هشدار اوباما درباره تغییر شرایط اقلیمی

باراک اوباما در آخرین کنگره حزب دموکرات گفت: «تغییر شرایط اقلیمی شوخی نیست.» او افزود: «نباید افزایش دوره‌های خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها را شوخی گرفت.» اوباما این سخنان را در واکنش به اظهارات میت رامنی، رقیب خود اعلام کرد. رامنی در کنگره حزب جمهوری‌خواه به مزاح گفته بود: «اوباما می‌خواهد از افزایش سطح آب دریاها جلوگیری کند.» رامنی با کم اهمیت جلوه دادن موضوعات زیست‌محیطی مدعی شده بود که اوباما خود را «منجی» کره خاکی می‌داند. پیام رامنی به آمریکاییان چنین بود: «به فکر نجات خود و خانواده‌تان باشید!»

به گفته بلومبرگ، رامنی در دوران فرمانداری خود در ایالت ماساچوست به تغییر شرایط اقلیمی بهای زیادی می‌داد، اما متاسفانه سیاست او در این زمینه دچار چرخش شده است.

سندی آب به آسیاب کارزار انتخاباتی اوباما ریخت

به گفته کارشناسان سیاسی، حمایت بلومبرگ به عنوان یک عضو بانفوذ پیشین حزب جمهوری‌خواه از باراک اوباما می‌تواند ضربه سنگینی بر کارزار انتخاباتی میت رامنی باشد. مایکل بلومبرگ و اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک در پی خسارت‌های سنگین جانی و مادی توفان سندی به ناگهان شرایط اقلیمی را به یکی از موضوعات مهم انتخاباتی بدل کردند. کومو تاکید کرد که «نیویورک در برابر تغییر شرایط اقلیمی بسیار آسیب‌پذیر است.» به گفته کومو با بالا رفتن سطح آب دریاها بر اثر گرمایش زمین، «همه کلان‌شهرهای ساحلی آمریکا همچون بوستون، میامی و نئواورلئان در معرض خطر قرار دارند.» بسیاری از سیاستمداران جمهوری‌خواه نیز با این هشدار موافق‌اند.

اوباما از رامنی پیش است

این در شرایطی است که در فاصله تنها دو روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نظر‌سنجی‌ها از پیشتازی اوباما حکایت دارند. تا دیروز، شنبه، میانگین نظر‌سنجی‌های آمریکا حاکی از آن بود که اوباما با ۴/۴۷ درصد از رامنی با ۳/۴۷ درصد آرا پیش است.

لغو مسابقه ماراتن نیویورک

مسابقه بزرگ دوی ماراتن در نیویورک که قرار بود امروز، یکشنبه، برگزار شود به دلیل خرابی‌های توفان سندی به تعویق افتاد. بسیاری از مقامات از مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک خواسته بودند که این رقابت همگانی را به روز دیگری موکول کند. بلومبرگ، شهردار نیویورک که مخالف تعویض تاریخ برگزاری این مسابقه همگانی است معتقد بود برگزاری دوی ماراتن می‌تواند تحرک و شادابی را به پرجمعیت ترین شهر آمریکا باز گرداند. نقطه آغاز مسابقه ماراتن نیویورک در سالتن آیلند بود که آسیب فراوانی از ناحیه پیشروی آب دید.

ماراتن نیویورک یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان است که هر سال با حضور صدها هزار نفر در خیابان‌های شهر نیویورک برگزار می‌شود. این مسابقه از سال ۱۹۷۰ تاکنون هر ساله برگزار شده بود و حتی در سال ۲۰۰۱ و پس از شکل‌گیری حملات ۱۱ سپتامبر هم برگزاری آن متوقف نشده بود. همزمان گزارش‌ها از نزدیک شدن تعداد تلفات توفان سندی به عدد ۱۰۰ خبر می‌دهند. میلیون‌ها خانه در مناطق توفان‌زده همچنان در خاموشی مانده‌اند و شرکت‌های توزیع برق هشدار داده‌اند که ممکن است جریان الکتریسیته در برخی مناطق تا روز ۱۱ نوامبر (۹ روز آینده) برقرار نشود. تا شامگاه جمعه هنوز سه و نیم میلیون نفر بدون برق مانده بودند و با توجه به سردتر شدن هوا نسبت به هفته گذشته تلاش می‌کنند خانه های خود را گرم نگه دارند.