رشد بهتر از انتظار مشاغل آمریکا

گروه بین‌الملل- براساس آخرین آمار رسمی، در ماه اکتبر ۱۷۱ هزار شغل جدید در اقتصاد آمریکا ایجاد شده است. این رقم بیش از پیش‌بینی‌های قبلی است. به گزارش بی‌بی‌سی، اقتصاددانان ایجاد ۱۲۵ هزار شغل را انتظار داشتند. با این وجود آمار وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد نرخ بیکاری همچنان رو به افزایش بوده و به ۹/۷ درصد رسیده است. نرخ بیکاری در ماه سپتامبر ۸/۷ درصد بود.

در این بررسی‌های آماری، تنها افرادی که هم‌اکنون در جست‌وجوی شغل هستند، به‌عنوان بیکار در نظر گرفته شده‌اند.

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، بیکاری یکی از موضوع‌های مهم مطرح در این کشور به شمار می‌رود.

آماری که روز جمعه منتشر شد، آخرین سری از آمارهای مهم مربوط به اقتصاد آمریکا است که قرار بود قبل از انتخابات منتشر شود. میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو، وضعیت بازار کار آمریکا را به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش دنبال می‌کند.

او گفت: «نرخ بیکاری بالاتر از زمانی است که رییس‌جمهور اوباما بر سر کار آمد و هنوز ۲۳ میلیون آمریکایی به دنبال کار می‌گردند.»

در آخرین داده‌های رسمی مربوط به اشتغال در آمریکا، در تعداد مشاغلی نیز که در دو ماه گذشته ایجاد شده‌اند، تجدیدنظر شده است. براساس این تغییرات، در ماه سپتامبر ۳۴ هزار فرصت شغلی و در ماه اوت ۵۰ هزار فرصت شغلی بیشتر ایجاد شده است.

افزایش اندک نرخ بیکاری در مدت یک ماه به دلیل افزایش تعداد افرادی بوده است که به دنبال کار بوده‌اند. این افراد، کسانی هستند که قبلا امیدشان را برای یافتن شغل از دست داده بودند، ولی در یک ماه گذشته به این فکر افتاده‌اند که شاید فرصت بهتری داشته باشند و به دنبال کار رفته‌اند. در نتیجه، تحلیلگران می‌گویند: این رویکرد می‌تواند نشانه‌ای از افزایش امید و اطمینان به وضعیت اقتصادی آمریکا باشد.

مجموع تعداد نیروی کار در آمریکا نیز در ماه اکتبر ۵۷۸ هزار نفر افزایش یافته است که هم شاغلان و هم افراد جویای کار را در بر می‌گیرد.

براساس این داده‌ها، تعداد کسانی که می‌خواهند به طور تمام‌وقت شاغل باشند، ولی ناچار شده‌اند در مشاغل پاره‌وقت مشغول به کار شوند ۲۶۹ هزار نفر کمتر شده و به ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

میانگین تعداد فرصت‌های شغلی که تاکنون به طور ماهانه در سال ۲۰۱۲ میلادی اضافه شده‌اند ۱۵۷ هزار مورد بوده که اندکی بیش از میانگین ۱۵۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در هر ماه سال میلادی گذشته است.

بیشترین فرصت‌های شغلی در ماه اکتبر امسال در بخش خدمات تجاری و حرفه‌ای ایجاد شده است و پس از آن، بخش‌های خدمات درمانی و خرده‌فروشی در ایجاد این فرصت‌ها نقش داشته‌اند.

از سوی دیگر در نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، اکثر اقتصاددانان براین باورند که استخدام بیشتر از حد انتظار و افزایش اندک نرخ بیکاری در ماه اکتبر در انتخابات بی‌تاثیر است یا تاثیر اندکی بر آن دارد.

براساس این نظرسنجی، ۲۴ اقتصاددان معتقدند آمار مشاغل بر انتخابات روز سه‌شنبه بی‌تاثیر است و ۱۵ اقتصاددان معتقدند این آمار تاثیر ناچیزی بر انتخابات دارد. اما ۱۰ اقتصاددان می‌گویند آمار مشاغل تاثیر قابل توجهی بر انتخابات خواهد داشت. این در شرایطی است که چهار اقتصاددان تاثیر این آمار را بر انتخابات بسیار ناچیز می‌دانند و یک نفر معتقد است تاثیر آمار مشاغل بر انتخابات بسیار قابل توجه خواهد بود.

همچنین، در نظرسنجی دیگری که در مورد توفان سندی از ۴۵ اقتصاددان صورت گرفته است، پیش‌بینی شده است خسارت‌های ناشی از این توفان ۲/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی فصل چهارم خواهد کاست.