گروه بین‌الملل - بانک مرکزی ایالات‌متحده روز چهارشنبه هفته گذشته نرخ بهره را ۵/۰ دیگر تنزل داد تا خیال بازارها را آسوده کند و بانک در بیانیه‌ای که متعاقب کاهش نرخ بهره منتشر کرد، گفت امیدوار است کاهش نرخ بهره، رشد متعادل و آرام اقتصاد را موجب شود. تصمیم بانک مرکزی ایالات‌متحده توسط نه نفر از ده نفر عضو کمیته تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره تصویب شد. عده‌ای از تحلیلگران و اقتصاددانان معتقدند، بانک برای کاهش مجدد نرخ بهره فقط به نگرانی بازارها توجه کرد، حال آنکه بانک می‌بایست مدتی صبر می‌کرد تا کاهش ۷۵/۰درصدی بر اقتصاد تاثیر بگذارد و در واقع کاهش مجدد نرخ بهره را به مثابه راه‌حل و ابزاری برای حل مشکل برای خود حفظ می‌کرد.

اما عده‌ای دیگر معتقدند، بانک با توجه به ریسک کسادی که در حال حاضر اقتصاد ایالات‌متحده را تهدید می‌کند، شایسته ملامت نیست. ریسک‌کسادی اقتصادی به قدری جدی است که دولت آمپول تقویتی به ارزش ۱۵۰میلیارد دلار برای اقتصاد در نظر گرفته است،‌ بنابراین لازم است در چنین شرایطی بانک مرکزی آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین نهاد تصمیم‌‌گیرنده در مورد نهادهای پولی و مالی نیز وظیفه خود را انجام دهد. بانک مرکزی آمریکا البته در بیانیه نهایی خود متذکر شده است، کاهش بعدی نرخ بهره در این کشور مستلزم دلایل متقاعدکننده و جدی برای ریسک کساد اقتصادی آمریکا است.

نرخ تولید ناخالص ایالات متحده در سه ماه پایانی سال فقط ۶/۰درصد افزایش داشته است.

این رشد آهسته و کند، یک دلیل خوبی دارد و آن کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن است. یکی از موسسات تحقیقاتی درباره مسکن اعلام کرده است که قیمت مسکن در ۲۰شهر بزرگ ایالات متحده ۷/۷درصد در ماه نوامبر تنزل یافته است. فروش خانه‌های جدید در ماه دسامبر ۷/۴درصد تنزل یافت و به پایین‌ترین سطح خود در دهه اخیر رسید.

همچنین گزارش اداره کار ایالات متحده در مورد میزان بیکاری و اشتغال حاکی از آن است که حدود ۱۷۰۰۰شغل در ماه ژانویه از دست رفته است، این در حالی است که انتظار ایجاد و افزایش ۸۰هزارشغل جدید در این ماه می‌رفت. برای بازارهای مالی و سهام میزان اشتغال و تعداد شغلی که اقتصاد می‌‌تواند ایجاد کند، عاملی مهم در قدرت و توانایی آن اقتصاد محسوب می‌شود. با این‌همه نرخ بیکاری از ۵درصد در ماه دسامبر به ۹/۴درصد در ماه ژانویه تنزل یافت. تحلیل‌گران می‌گویند، انتظار خبرهای بدتری را هم از بازار کار دارند. بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره‌؛ اما مانع سقوط بازارها در اثر این اخبار شد و باعث شد تا شاخص‌های وال‌‌استریت با افزایش در شاخص، کار خود را در این هفته به پایان برسانند.در ژاپن، در حالی که انتظار می‌رفت رونق روزهای پایانی وال‌استریت، بازار سهام توکیو را سر ذوق آورد، انتشار خبر کاهش تولید صنعتی در این کشور باعث رکود بازار در آخرین روزهای هفته شد.

تولید صنعتی در ژاپن در ماه دسامبر ۴/۱درصد تنزل یافته است. از طرف دیگر هزینه مصرف‌کنندگان و یا تورم بدون احتساب هزینه غذا و سوخت در سال تا ماه دسامبر حدود ۸/۰درصد افزایش داشته است.

در لهستان، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره این کشور را برای مقابله با تورم ۲۵/۰درصد دیگر افزایش داد و این نرخ بهره در لهستان به ۲۵/۵درصد رسید.اقتصاد لهستان یکی از اقتصادهای نوظهور است که سرعت رشد خوبی را در سال‌های اخیر از خود نشان داده است و دولت را بر آن داشته تا برای مقابله با تورم در اثر این رشد فزاینده، نرخ بهره را افزایش دهد. حد نصاب بانک مرکزی برای تورم در لهستان ۵/۲درصد است.