گروه بین‌الملل- در ایالات متحده بازار سهام به‌رغم نوسان در طول هفته، هفته خوبی را سپری کرد.

دلیل اصلی و مهم رونق وال‌استریت گزارش درآمد کمپانیهای بزرگ و نامدار و از سویی کاهش ضرر بانک‌ها بود که بازار هیچ امیدی به درآمد آنها نداشت. بانک سیتی‌گروپ در گزارش فصلی خود اعلام کرد که ضرر این کمپانی در سه ماه اول سال ۱۱/۵میلیارد دلار دقیقا نصف میزانی است که انتظار می‌رفت و نصف ضرری است که این بانک در سه ماه آخر سال ۲۰۰۷ متحمل شده بود.

این که بخش‌ مالی و پولی‌ اقتصاد بتواند ضرر خود را کاهش دهد، به معنای توانایی این موسسات در مهار بحرانی است که حداقل شش ماه است، گرفتار آن هستند.

از طرف دیگر گوگل، بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی اعلام کرد در سه ماه اول بیش از ۴۰درصد سود به دست آورده است و درآمد این کمپانی حاصل از فروش در آن سوی آب‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

این اخبار در هنگامه‌ای که بازار نگران کسادی اقتصادی و از طرفی تورم است، این اخبار هر چند برای کوتاه مدت به بازار یاری می‌رساند.

در ایالات متحده هزینه مصرف کننده یا تورم در ماه مارس ۳/۰درصد افزایش یافته است که به طور کلی ۴درصد نسبت به سال قبل در همین زمان افزایش نشان می‌دهد.

تورم واقعی که با کسر هزینه غذا و انرژی محاسبه می‌شود، در ماه مارس ۲/۰درصد افزایش یافته است.

میزان خرده‌فروشی در ماه مارس ۲/۰درصد افزایش یافته است. این در حالی است که ماه فوریه میزان خرده‌فروشی ۴/۰درصد کاهش داشت.

علاوه بر این با اعلام سیتی‌‌گروپ که قصد دارد ۹۰۰۰ شغل را از تعداد کل مشاغل در این کمپانی کم کند، گرانی بازارها درباره افزایش بیکاری در ایالات متحده اوج گرفت. ادغام دو خط هوایی معروف ایالات متحده هم قطعا تعدیل نیروی‌ کار را در بر خواهد داشت نیز این نگرانی را دامن زده است.

به ویژه آن که بخش مسکن هنوز نتوانسته است رونق خود را بازیابد. میزان ساخت وساز در ماه مارس ۹/۱۱درصد تنزل داشته است که کمترین میزان ساخت وساز در ۱۷ سال اخیر است. اقتصاد چین که دچار مشکل رشد شتابنده است، مقامات چین را برای مهار این رشد در سال ۲۰۰۷ برنامه‌های متعدد و متفاوتی از جمله افزایش نرخ بهره و افزایش میزان مالیات‌ها در انداخته است. با این همه به نظر می‌رسد رشد چین مانند اسبی رهوار همچنان به پیش می‌تازد و سر باز ایستادن ندارد، هرچند اندکی نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد. تولید ناخالص داخلی چین در سال تا سه ماه اول ۶/۱۰درصد رشد تجربه کرده است که در مقایسه با سال قبل در همین دوره زمانی که تولید ناخالص داخلی این کشور ۹/۱۱درصد رشد داشته است، یک درصد کاهش نشان می‌دهد؛ اما هنوز رشدی ریسک‌پذیر است. تورم به ۳/۸درصد رسیده است که در ۱۱ سال اخیر بی‌سابقه است. علت اصلی تورم، افزایش شدید قیمت مواد غذایی در چین است. بانک مرکزی چین هم اعلا کرد برای مهار رشد اعتبارات و نیز کمک به سرد شدن حرارت رشد اقتصاد، بانک مرکزی قصد دارد میزان ودیعه‌ای که بانک‌ها باید به عنوان رزرو نگهداری کند از ۵/۱۵درصد به ۱۶درصد افزایش دهد.

در منطقه یورو تورم به مشکل بزرگ بانک مرکزی اروپا تبدیل شده است و دستان بانک مرکزی را برای اقدامی که رشد اقتصادی کند منطقه یورو را تقویت کند، بسته نگه داشته است. تورم در منطقه یورو در سال تا ماه مارس به ۶/۳درصد رسیده است. برآوردهای اولیه، پیش‌بینی تورم ۵/۳درصد کرده بودند.