گروه بین‌الملل - افزایش قیمت نفت و نیز خبرهای نامطلوب از دو بانک بزرگ آمریکا باعث سکون وال استریت در اولین روز هفته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس از نیویورک، صبح روز دوشنبه بانک آمریکا سرمایه‌گذاران وال‌استریت را با گزارش درآمد خود غافلگیر کرد. براساس این گزارش درآمد این بانک در فصل اول سال، ۷۷‌درصد کاهش یافته است. بانک میدوست ونشنال‌سیتی هم اعلام کردند در سه ماه اول سال آنها ۱۷۱ میلیون دلار ضرر کرده‌اند. این خبر همراه با جهش قیمت نفت به ۱۱۷ دلار برای هر بشکه و نیز نگرانی بازار درباره کندی رشد اقتصادی در ایالات متحده دلایل کافی به سرمایه‌گذاران برای احتیاط ارایه داد. با این‌همه تحلیل‌گران معتقدند وال‌استریت روز دوشنبه با وجود گزارش‌های ناخوشایند از بخش مالی و پولی، عملکرد نسبتا خوبی ارایه داد که باعث محدود بودن ضرر وال‌استریت شد. دلیل این عملکرد نسبتا موفق، این بود که کلیه گزارش‌های درآمد که در روز دوشنبه منتشر شد، منفی نبودند. کمپانی مرک گزارشی دوبرابر معمول در سه ماه اول دشت کرده ارائه داد. انتظار گزارش درخشان از درآمد اپل باعث تقویت شاخص نزدک و همچنین رونق سهام این کمپانی در روز دوشنبه شد. سهام این کمپانی ۴/۴ درصد یا ۱۲/۷ دلار برای هر سهم افزایش یافت.

سرمایه‌گذاران وال‌استریت در این هفته منتظر درآمد تعداد زیادی کمپانی هستند که این امر چند بازار را محتاط و ساکن می‌سازد، هرچند درمیان آنها کمپانی‌های بزرگی مانند مایکروسافت، یاهو و اپل‌ امید زیادی برای افزایش درآمد به بازار داده‌اند. هفته پیش افزایش درآمد ۴۰درصدی گوگل زمینه را برای این امید فراهم ساخت. افزایش قیمت نفت هم در روز دوشنبه برارزش سهام برخی کمپانی‌ها مانند خطوط هواپیمایی تاثیر گذاشت.

روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز ۲۴ واحدی ۹/۰درصد از دست داد و به ۱۲۸۲۵ رسید. در ساعات اولیه صبح شاخص داوجونز ۹۸ واحد از دست داده بود. استاندارد اندپورز ۱۶/۲ واحد یا ۱۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۸۸ رسید، اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵ واحد یا ۲۱/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۴۰۸ رسید.

در توکیو، سرمایه‌گذاران بهتر آن دیدند که سود پنج روز پیاپی خود را حفظ کنند و بنابراین روز سه‌شنبه را با احتیاط و بی‌میلی سپری کردند. در جریان بازار بسیار منطقی است که سرمایه‌گذاران پس از چند روز سود، یک روز را سعی کنند با آرامش و با وضعیت نه سود - نه ضرر سپری کنند. شاخص سهام نیکی ۱۴۹ واحد یا ۰۹/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۵۴۸ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲۰واحد یا ۵۱/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۱۱ رسید. شاخص سهام شانگهای در چین روز سه‌شنبه ۳ درصد تنزل یافت. تحلیلگران می‌گویند اقدامات و سیاست‌های اخیر دولت برای مهار تورم از دلایل و عوامل محدود بودن سود بازار سهام چین است. در دو سال گذشته بازار سهام چین ۶ برابر رشد کرده است.

در اروپا، شاخص FTSE لندن ۶درصد از دست داد. داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۸۳/۰درصد و ۰۳/۱ درصد ضرر کردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو و ین کاهش پیدا کرد. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۹۷/۱۰۲ ین معامله شد در حالی‌که روز دوشنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۳۱/۱۰۳ ین معامله شده بود. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۹۰۲/۱ دلار معامله شد.

روز دوشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۸۷۸/۱ دلار معامله شد.