گروه بین‌الملل- روز پنجشنبه سرمایه‌گذاران در وال‌استریت درمورد شرایط اقتصادی نگران شدند و در آخرین دقایق معاملات و پیش از انتشار گزارش دولت درباره مشاغل، موجب کاهش شاخص‌ها شدند. در یک روز پر نوسان شاخص‌ها در نیم ساعت پایانی معاملات دچار کاهش شدند. این کاهش در بیست دقیقه پایانی تشدید شد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۰۳ واحد سقوط کرد. اما سپس شاخص داوجونز اندکی از این سقوط را جبران کرد و در نهایت با ۸۷ واحد کاهش روبه‌رو شد.

گرچه معامله‌گران دلایل مختلفی را برای این کاهش عنوان می‌کردند همه آنها براین باور بودند که سرمایه‌گذاران هنوز درمورد آهنگ بهبود اقتصادی نگران هستند. اکنون در آخرین ماه سال میلادی سرمایه‌گذاران قصد دارند سودی را که در سال ۲۰۰۹ به دست آورده‌اند، حفظ کنند.

درپی چشم‌انداز ضعیف صنعت خدمات، سرمایه‌گذاران درباره وضع اقتصادی نگران شدند. موسسه مدیریت عرضه اعلام کرد شاخص فعالیت در صنعت خدمات از ۶/۵۰ واحد در ماه اکتبر به ۷/۴۸ واحد در ماه نوامبر کاهش یافته است. این رقم کمتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۳/۸۶ واحد یا ۸/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۵/۱۰۳۶۶ واحد رسید. شاخص استاندارد ‌اند پورز ۵۰۰، ۳۲/۹ واحد یا ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۹۲/۱۰۹۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۸۹/۱۱ واحد یا ۵/۰ درصد کاهش به ۱۴/۲۱۷۳ واحد رسید.

روز جمعه بورس‌های جهان دچار کاهش شدند زیرا سرمایه‌گذاران پیش از انتشار گزارش مشاغل آمریکا با احتیاط دست به معامله زدند. گزارش مشاغل آمریکا دوام بهبود اقتصادی آمریکا را مشخص می‌کند.

گزارش بیکاری آمریکا به سرمایه‌گذاران درک بهتری از آهنگ بهبود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌دهد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در ماه نوامبر ۱۳۰،۰۰۰ شغل دیگر کاهش یابد و نرخ بیکاری در رقم ۲/۱۰ درصد باقی بماند.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۳/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد سقوط کرد.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹۲/۴۴ واحد یا ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۵۹/۱۰۰۲۲ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۷۲/۵۵ واحد یا ۳/۰ درصد سقوط کرد و به ۱۵/۲۲۴۹۸ واحد رسید.

بورس استرالیا ۵/۱ درصد، بورس هندوستان ۶/۰ درصد و بورس تایوان ۴/۰ درصد کاهش یافت. اما بورس کره جنوبی با ۶/۰ درصد افزایش روبرو شد زیرا دولت اعلام کرد اقتصاد این کشور در فصل سوم ۲/۳ درصد رشد داشته است.