گروه بین‌الملل‌- ‌فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان گفت که ارتش آمریکا در مسیر خود برای تغییر ماموریت نظامی در عراق به سمت ماموریت پشتیبانی است، اما در عین حال هشدار داد میزان تلفات در افغانستان افزایش خواهد یافت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس ژنرال دیوید پترائوس، رییس فرماندهی مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه پرینستون گفت: «در نهایت پس از هشت سال آمریکا دارای سربازان، دیپلمات‌ها و ساختارهای سازمانی کافی است تا مانع دستیابی گروه‌های افراطی به کنترل دوباره امور شود.»

او تاکید کرد: «ما هم‌اکنون ورودی‌ها در افغانستان را دریافت کرده‌ایم و باید منتظر خروجی‌ها باشیم. واقعیت این است که شرایط بسیار دشواری در پیش روی ما است. همیشه شرایط دشوار بوده است و مسلما در آینده با تلفاتی سنگین مواجه خواهیم شد.» پترائوس پیش از انتصاب به سمت ریاست فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در اکتبر ۲۰۰۸ به عنوان فرمانده ارشد آمریکا در عراق خدمت می‌کرد.

او اضافه کرد که آمریکا بیش از تعهد خود برای افغانستان تامین منابع کرده و ایده‌های بزرگ درباره‌ چگونگی کنترل جنگ را تغییر داده است.

پترائوس در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «یکی از نکات کلیدی به رسمیت شناختن مردم افغانستان به عنوان بخشی از جنگ است. به عنوان مثال سال گذشته ارتش آمریکا همزمان با افزایش تلفات غیر نظامیان حملات هوایی خود را کاهش داد.»

پترائوس گفت: «تصمیمات تاکتیکی به این خاطر اتخاذ شدند که طالبان از تلفات غیرنظامیان به عنوان ترفندهای تبلیغاتی استفاده می‌کرد.»

فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق اضافه کرد: «برخی از رویکردها در افغانستان از عراق الگوبرداری شده است. زیرا برخی از این رویکردها در این کشور مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.» او ادامه داد: «به‌رغم مشکلات سیاسی فزاینده در عراق، خشونت در این کشور کاهش یافته و آمریکا در مسیر خود برای تغییر ماموریت نظامی به ماموریت پشتیبانی و آموزشی است.» در هفته‌ گذشته شمار سربازان آمریکایی در عراق به پایین‌تر از صد هزار تن رسید. این اتفاق برای اولین بار پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۰۳ رخ داده است. پترائوس برای دریافت «مدال مدیسون» Madison به دانشگاه پرینستون رفته بود. این مدال مهمترین نشانی است که این دانشگاه ارائه می‌دهد.

پترائوس در سال ۱۹۸۷ مدرک دکترای خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد.