مرگ رییس‌جمهور لهستان در سقوط توپولوف

باقیمانده هواپیمایی که لخ‌کاژینسکی، رییس جمهور لهستان مسافر آن بود - عکس:AFP در سانحه سقوط هواپیمای توپولف در روسیه

رییس­جمهوری لهستان کشته شد

گروه بین­الملل- هواپیمای حامل لخ کاژینسکی، رییس­جمهوری لهستان دیروز در نزدیکی فرودگاه اسمولنسک روسیه دچار سانحه شد و سقوط کرد.

رسانه­های روسیه اعلام کردند که هر ۸۷ مسافر هواپیمای حامل رییس‌جمهوری لهستان در این حادثه کشته شدند و فرماندار منطقه اعلام کرد که هیچکس در این حادثه زنده نمانده است. کمی بعد تعداد سرنشینان هواپیما ۱۳۰ نفر اعلام شد که همگی جان خود را از دست داده­اند.

مقامات لهستان اعلام کردند که در این سفر رییس­جمهوری لهستان را همسرش ماریا و چند تن از مقامات ارشد دولتی همراهی می­کردند. رییس ستاد ارتش لهستان، رییس بانک مرکزی و معاون وزیر خارجه در میان کشته شدگان قرار دارند. آنها به روسیه می‌رفتند تا در هفتادمین سالگرد کشتار کاتین شرکت کنند.

در دوران شوروی سابق در رویدادی که به کشتار کاتین شهرت یافت، بیش از بیست­هزار لهستانی به­دست پلیس شوروی کشته شدند.

هواپیمای حامل رییس‌جمهوری لهستان ساعت ده و پنجاه و شش دقیقه به وقت محلی سقوط کرده است. ایرینا اندریانوا، سخنگوی وزارت امور اضطراری روسیه با اعلام اینکه این هواپیما از مسکو به اسمولنسک در حال پرواز بود گفت از هویت همه مسافران هنوز اطلاعات کافی در دست نیست.

هواپیما درصدد فرود در فرودگاه اسمولنسک در نزدیکی مرز با بیلو روسی (بلاروس) بود که سقوط کرد. سرگئی آنتوفیو، فرماندار منطقه اسمولنسک هم گفته است تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد که هواپیما در لای درختان گیر کرد و به دنبال آن با سقوط به روی زمین، چند تکه شد.

آدام ایستون، خبرنگار بی­بی­سی در ورشو گزارش داده است که رییس‌جمهوری لهستان با هواپیمای توپولف ۱۵۴ سفر می­کرده است. این هواپیما در دهه ۱۹۶۰ و برای جابجایی بیش از ۱۰۰ مسافر طراحی شده بود.

کاژینسکی چهره­ای بحث­برانگیز در فضای سیاسی لهستان بود که عقاید جناح راست کاتولیک داشت. او در سال ۲۰۰۵ به عنوان رییس‌جمهوری لهستان انتخاب شد و پیش از آن هم مدت سه سال شهردار ورشو بود. وی که سیاستمداری محافظه‌کار بود، پس از انتخاب به عنوان رییس‌جمهوری قول داده بود که فساد را در این کشور ریشه کن و ارزش­های کاتولیک را در لهستان احیا کند.