گروه بین‌الملل- براساس پیش‌بینی اقتصاددانان، اقتصاد چین در فصل اول ۷/۱۱ درصد رشد خواهد کرد که این میزان رشد سریع‌ترین آهنگ طی سه سال گذشته خواهد بود. این امر موجب می‌شود مقامات چین نرخ بهره را افزایش دهند و از ثابت نگه‌داشتن ارزش یوآن دربرابر دلار دست بردارند. از آنجایی که سیاست‌گذاران آسیایی به دنبال خنثی کردن افزایش فشارهای تورمی هستند، بانک مرکزی سنگاپور نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور افزایش ارزش دلار این کشور را تعهد خواهد کرد. چین نیز که توسط برخی قانون‌گذارن آمریکایی به پایین‌نگه داشتن ارزش پول خود متهم شده است، احتمالا تا ۳۰ ژوئن ارزش یوآن را افزایش خواهد داد.

ونگ تائو اقتصاددان مرکز یو‌بی‌اس آی‌جی در پکن می‌گوید: «اکنون که رشد اقتصادی خوب است زمان مناسبی است که پیش از تشدید فشارها بر چین اقداماتی درمورد ارزش یوآن صورت گیرد. ارقام خوب رشد اقتصادی در فصل اول می‌تواند گامی برای آغاز افزایش نرخ بهره در ماه جاری باشد.»

باراک اوباما روز سه‌شنبه در واشنگتن به رییس‌جمهوری چین، هو جینتائو گفت ارزش یوآن کمتر از ارزش واقعی است و ارزها باید تقریبا از قیمت بازار پیروی کنند بنابراین هیچ کشوری برتری تجاری نخواهد داشت.

ارقام تولید ناخالص داخلی چین که امروز پنج‌شنبه منتشر می‌شود در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد داشت. سال گذشته رشد اقتصادی چین کندترین آهنگ را طی یک دهه داشت، زیرا بحران مالی جهانی صادرات را کاهش داد. صادرات در فصل نخست امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته ۷/۲۸ درصد افزایش یافته است.

براساس پیش‌بینی‌ها قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۶/۲ درصد افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های ثابت شهری در سه ماه نخست سال ۲۰۱۰ نسبت به همین دوره در سال گذشته ۲۶ درصد رشد خواهد کرد.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند تولیدات صنعتی در ماه مارس ۲/۱۸ درصد رشد داشته است و فروش خرده‌فروشی با ۱۸ درصد افزایش روبه‌رو شده است. فروش خودرو در فصل نخست نسبت به سال قبل ۷۶ درصد جهش خواهد کرد زیرا مرسدس بنز چین فروش دوبرابری را گزارش خواهد داد. دیروز چهارشنبه دفتر ملی آمار چین گزارش داد قیمت مستغلات در ماه مارس نسبت به سال گذشته افزایش ۷/۱۱ درصدی را ثبت کرده است.

این بیشترین میزان افزایش از سال ۲۰۰۵ تاکنون بود. ارقام وزارت بازرگانی چین نیز نشان داد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در فصل اول نسبت به سال گذشته ۷/۷ درصد رشد کرده است و به ۴۴/۲۳ میلیارد دلار رسیده است.