فارس- بانک مرکزی چین در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه نخست ۲۰۱۰ به بیش از ۹/۱۱ درصد رسیده است. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رشد اقتصادی ۹/۱۱ درصدی چین این امکان را برای دولت پکن فراهم خواهد آورد تا ارزش یوآن را افزایش دهد و تا حدی از زیر فشارهای غرب برای اصلاح سیاست‌های ارزی خارج شود. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی چین طی سال ۲۰۱۰ ارزش یوان در برابر دلار را افزایش خواهد داد.

هو جین تائو رییس‌جمهوری چین در دیدار اخیر خود با باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد، پکن بر اساس منافع اقتصادی و تجاری خود در خصوص ارزش یوآن تصمیم‌گیری خواهد کرد. بر اساس این گزارش نرخ تورم چین نیز در سه ماه نخست ۲۰۱۰ به کمتر از ۲/۲ درصد رسیده است.

البته افزایش چشمگیر قیمت مسکن در شهرهای بزرگ چین و رشد فزاینده شاخص و ارزش سهام نیز زنگ خطر را برای اقتصاد چین به صدا درآورده است و دولت این کشور باید هر چه زودتر برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم اقدام کند.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی سنگاپور نیز طی سه ماه نخست امسال بیش از ۱/۳۲ درصد رشد داشته است که این رقم طی ۳۵ سال اخیر بی‌سابقه است. چین از اواسط سال ۲۰۰۸ تاکنون ارزش یوآن در برابر دلار را تثبیت کرده و این مساله کمک زیادی به افزایش صادرات این کشور کرده است.

کارشناسان غربی بر این باورند که ارزش یوآن در حال حاضر ۴۰ درصد کمتر از ارزش واقعی آن است.