سقوط ارزش سهام بریتیش‌پترولیوم

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- درپی اظهارات تند باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر لزوم پرداخت همه خسارت‌های ناشی از نشت نفت در خلیج‌مکزیک توسط شرکت بریتیش‌پترولیوم و قوت گرفتن این احتمال که جلسه مشترک کاخ سفید با مدیر شرکت بریتیش پترولیوم، تونی هیوارد، جلسه‌ای پر تنش خواهد بود، ارزش سهام این شرکت سقوط کرد. ارزش هر سهم بی‌پی در بورس لندن با ۵/۰ درصد کاهش به ۲۵/۳۴۰ پنس (۰۳/۵ دلار) رسید. هر سهم این شرکت پیش از انفجار سکوی نفتی خلیج مکزیک در روز بیستم ماه آوریل که منجر به کشته شدن ۱۱ کارگر حفاری شد، حدود ۶۵۵ پنس معامله می‌شد.

عصر سه‌شنبه باراک اوباما در نطق خود از کاخ سفید گفت شرکت بی پی باید تمام خسارت‌های ناشی از نشت نفت از چاه آسیب دیده‌اش در خلیج‌مکزیک را بپردازد. اوباما در نطقی خطاب به مردم آمریکا که از کاخ سفید به طور مستقیم از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت پخش می‌شد، گفت طی روزها یا هفته‌های آینده بی‌پی حدود ۹۰ درصد از نفت نشت کرده را جمع‌آوری خواهد کرد.

بی‌پی می‌گوید معادل ۱۵ هزار بشکه نفت را هر روز از آب‌های جنوب آمریکا جمع‌آوری می‌کند؛ اما میزان نشت بسیار بیشتر از این حد برآورد شده است. باراک اوباما گفت بند آمدن کامل نشت احتمالا در تابستان و پس از تکمیل چاه‌های کمکی که بی پی حفر آنها را در نزدیک چاه آسیب دیده شروع کرده است، تحقق خواهد یافت.

باراک اوباما به مردم آمریکا گفت این حادثه مانند سوانح طبیعی زلزله یا توفان نیست که بتوان با پیامدهای آن به سرعت برخورد کرد، بلکه به گفته او بیشتر مانند شیوع یک بیماری همه گیر است و مهار کامل و رفع پیامدهای آن می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

وی همچنین بی پی را مسوول تمام خسارت‌های فوری و بلندمدت به ایالت‌های جنوبی به ویژه خسارت‌های وارده به ماهیگیران دانست.

باراک اوباما گفت: «ما بی‌پی را مجبور خواهیم کرد، هزینه تمام خسارت‌هایی که وارد کرده است بپردازد.»