دستگیری مرد آمریکایی «در جست‌وجوی بن لادن»

پلیس پاکستان می‌گوید: یک آمریکایی مسلح به تپانچه و شمشیر را به ظن تلاش برای یافتن و کشتن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده دستگیر کرده است. این فرد «گری بروکس فالکنر»، ۵۲ ساله و اهل ایالت کالیفرنیا معرفی شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس پاکستان می‌گوید او به تنهایی به ارتفاعات چترال در شمال غرب این کشور سفر کرده بود و قصد داشت برای یافتن اسامه بن لادن وارد افغانستان شود.

آنها می‌گویند متهم در زمان دستگیری به تپانچه، خنجر و شمشیر مسلح بود و با خود دوربین دید در شب و نوشته‌های مسیحی حمل می‌کرد. به گفته پلیس، پس از ورود این آمریکایی در روز دوم ژوئن به چترال، برای او محافظ تعیین شده بود.

ممتاز احمد خان، از مقام های پلیس در چترال سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «یکشنبه شب محافظ متوجه شد که گری ناپدید شده است. عملیات جست‌وجو آغاز شد و ما او را در ۱۴ کیلومتری مرز پاکستان- افغانستان پیدا کردیم. او می‌خواست وارد نورستان شود.» طالبان در نورستان افغانستان حضور محسوسی دارد.

این مقام پلیس به بی‌بی‌سی نیز گفت، متهم در بازجویی گفته است که قصد ورود به افغانستان برای یافتن و کشتن اسامه بن لادن را داشت. براساس گزارش‌ها، فالکنر به شهر پیشاور منتقل شده و در آنجا توسط ماموران امنیتی پاکستان مورد بازجویی قرار گرفته است.

پلیس پاکستان می‌گوید: متهم طی سال‌های گذشته، در مجموع هفت مرتبه از این کشور دیدار و فقط سه بار به چترال سفر کرده است. سفارت آمریکا در پاکستان دستگیری این آمریکایی را تایید کرده و خواهان ملاقات دیپلمات‌های ایالات متحده با وی شده است. آمریکا بر این باور است که اسامه بن لادن احتمالا در نواحی کوهستانی مرزی پاکستان-افغانستان مخفی شده است.

آمریکا برای دریافت اطلاعاتی که به کشته یا دستگیر شدن اسامه بن لادن منجر شود ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. دیروز خانواده فالکنر به پلیس پاکستان هشدار داده‌اند که او مشکل کلیوی دارد و باید دیالیز شود. پلیس پاکستان دیروز اعلام کرد که وی توسط پزشک معاینه شده است.