گروه بین‌الملل- با انتشار گزارش‌های درآمدی خرده‌فروشان عمده، سرمایه‌گذاران بازارسهام آمریکا طی هفته جاری خود را برای نشانه‌های بیشتری از کندی بهبود اقتصادی آماده می‌کنند. آمار تولیدات صنعتی، بخش مسکن و تورم آمریکا نیز به دقت مورد بررسی سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

فروشگاه‌ وال-مارت به همراه شرکت‌های مشهور تکنولوژی همچون شرکت اچ‌پی گزارش‌های درآمدی خود را منتشر می‌کند. براساس برآوردهای مرکز تامسون رویترز در فصل درآمدی جاری تا به حال حدود ۷۵ درصد از گزارش‌های درآمدی شرکت‌های تشکیل دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ مطابق با تخمین‌ها بوده و این امر گزارش‌های اقتصادی را که حاکی از کندی بهبود اقتصادی بودند، تعدیل کرده است.

اما برای خرده‌فروشان نتایج درآمدی بدبینانه بوده است. گرچه پیش‌‌بینی‌های درآمدی شرکت جی‌سی پنی و دیگر شرکت‌ها نشانه‌ای از ضعف در بخش خرده‌فروشی است، اما گزارش‌هایی که این هفته منتشر می‌شوند می‌توانند تاییدی بر چشم‌انداز ضعیف‌تر این بخش باشند. مایکل شلدن کارشناس ارشد بازار از مرکز آردی‌ام فایننشال می‌گوید «وضعیت خرده‌فروشان تاحدی تغییر کرده است و اکنون چشم‌انداز در فضای خرده‌فروشی نسبت به اوایل سال جاری چندان خوش‌بینانه نیست و احتمالا شاهد کاهش بیشتر هزینه مصرف‌کننده خواهیم بود.» روز جمعه شرکت جی‌سی پنی سودی را برای سال جاری پیش‌بینی کرد که کمتر از انتظارات وال‌استریت بود. این شرکت همچنین اعلام کرد مشتریان شرکت نسبت به شرایط اقتصادی ضعیف آسیب‌پذیر هستند. این درحالی بود که روز پنج‌شنبه نیز فروشگاه‌های کوهلز و نوردسترومز چشم‌انداز محتاطانه‌ای را از سود خود ارائه دادند. شاخص‌ها با پیشتازی شاخص نسدک کامپوزیت هفته گذشته را با کاهش به پایان رساندند. شاخص نسدک کامپوزیت ۵ درصد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز۳/۳ درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۳ درصد سقوط کرد. روز جمعه آمار نشان داد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه جولای ۳/۰ درصد رشد داشته است. این امر نگرانی‌هایی را درمورد کاهش قیمت‌ها درپی داشت. فدرال رزرو اوایل هفته درمورد کاهش قیمت‌ها هشدار داده بود.

فرد دیکسون، کارشناس ارشد بازار از مرکز دیویدسون می‌گوید «با توجه به حساسیت بیانه فدرال رزرو که اوایل هفته گذشته منتشر شد، همه گزارش‌هایی که طی هفته جاری منتشر می‌شوند بیش از حد معمول مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

بسیاری از خرده‌فروشانی که این هفته گزارش‌های درآمدی خود را منتشر می‌کنند به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند؛ زیرا دانش‌آموزان و والدین آنان خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند. در حال حاضر مدارس در برخی ایالت‌ها آمریکا کار خود را آغاز کرده‌اند؛ اما سال تحصیلی جدید در دیگر ایالت‌ها بعد از تعطیلات روز کارگر آغاز می‌شود.